Temat podjęty w tej publikacji zwraca uwagę oryginalnością i aktualnością. Piotr Zbieranek zestawia teoretyczne podejście do modelu organizacyjnego think tanku z praktycznym wymiarem tego zjawiska. Tworzy konstrukcję interdyscyplinarną, łączącą elementy socjologiczne z teoriami organizacji, elementy politologiczne z koncepcjami nauk zarządzania i elementy instytucjonalne z public policy. Autor traktuje te wzajemne zapożyczenia jako wartościowy wkład w wypracowanie metody opisu zjawiska do tej pory niezbadanego. Książka może przyczynić się do upowszechnienia i wykorzystania w innych analizach socjologicznych i politologicznych tematyki modelu organizacyjnego think tanków.
dr hab. Stanisław Mocek
Wstęp Stanisław Mocek 7 Wprowadzenie 9 Rozdział I. Think tank jako specyficzny typ organizacji 17 Organizacje typu think tank – ogólna charakterystyka 17 Historyczna ewolucja organizacji typu think tank 31 Współczesne zróżnicowanie zjawiska think tanków 44 Rozdział II. Umiejscowienie think tanków w ramach systemu społeczno-politycznego 61 Ramy paradygmatyczne prowadzonych studiów teoretycznych i badań empirycznych 61 Funkcjonalność think tanków w ramach systemu społecznego 69 Teoria społeczeństwa obywatelskiego oraz systemu demokratycznego w świetle problematyki think tanków 78 Rozdział III. Anglosaski model organizacji typu think tank 90 Ogólna struktura sektora oraz elementarne cechy formalne Modelu 90 Cechy charakterystyczne modelu organizacyjnego anglosaskiego think tanku 102 Podstawowe funkcje i mechanizmy wpływu ukierunkowane na ich wypełnienie 109 Specyficzne produkty oraz strategie marketingowe wykorzystywane przez think tanki 115 Strukturalny kontekst funkcjonowania 122 Rozdział IV. Struktura polskiego sektora think tanków i formalno-konstytutywne cechy przynależnych do niego organizacji. Studium empiryczne 132 Metodologiczne podstawy prowadzonych badań empirycznych 132 Ogólna struktura sektora oraz elementarne cechy formalne modelu 137 Cechy charakterystyczne modelu organizacyjnego polskiego think tanku 148 Rozdział V. Struktura polskiego sektora organizacji typu think tank. Studium empiryczno-porównawcze 175 Podstawowe funkcje i mechanizmy wpływu ukierunkowane na ich wypełnienie 175 Specyficzne produkty oraz strategie marketingowe wykorzystywane przez think tanki 183 Kontekst strukturalny funkcjonowania 192 Weryfikacja przyjętych hipotez badawczych w świetle zgromadzonego materiału empirycznego 208 Zakończenie. Implikacje natury teoretycznej i praktycznej wypływające z przeprowadzonych studiów 221 Bibliografia 229 Spis tabel i wykresów 247 Załączniki 251