0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Darmowa dostawa »

Podstawy poznawcze procesu kształcenia - 03 Rozdz. 2, cz. 2. Miejsce i rola poznania w kształceniu: Filozoficzne założenia poznania w kształceniu; Indywidualny wymiar poznawania w kształceniu

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Katowice, 2012

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: Prace Naukowe UŚ; Pedagogika

  • Autor: Ewa Szadzińska

  • Wydawca: Uniwersytet Śląski

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Podstawy poznawcze procesu kształcenia - 03 Rozdz. 2, cz. 2. Miejsce i rola poznania w kształceniu: Filozoficzne założenia poznania w kształceniu; Indywidualny wymiar poznawania w kształceniu

W pracy przedstawiono podstawy poznawcze procesu kształcenia w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym. Zaprezentowano stan wiedzy o procesie kształcenia w dydaktyce ogólnej. Poszukiwania badawcze skoncentrowano na podstawach poznawczych – niezbędnym, istniejącym w każdym procesie elemencie decydującym o przebiegu procesu kształcenia. W jego określeniu znaczenie ma związek ucznia będącego podmiotem z przedmiotem jego poznania. Odwołano się do uznawanych w dydaktyce aspektów poznania: aksjologicznego – decydującego o ukierunkowaniu procesu według wartości poznawczych, społecznego – wskazującego stosunek wiedzy do rzeczywistości, filozoficznego – opisującego właściwości świata i ich reprezentacje poznawcze, psychologicznego – określającego czynności indywidualnego poznawania. Przedstawiono teoretyczne i metodologiczne założenia badania podstaw poznawczych. Uzasadniono przeprowadzanie badań dwufazowo. W pierwszej, teoretycznej fazie zrekonstruowano rodzaje czynności ucznia oraz nauczycieli, cechy ich przedmiotu poznania oraz zamieszczono opis czynności poznawczych ujętych w psychologii i logice. W drugiej fazie badań – empirycznej – przedstawiono wyniki badań nad wykorzystaniem przekształcania wiedzy do opisu przebiegu procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej w gimnazjum. Opisano dominujące typy przekształcania wiedzy w praktyce edukacyjnej oraz ich związek ze zróżnicowaniem indywidualnych doświadczeń poznawczych uczniów. Przedstawiono sposób konstruowania teoretycznego modelu poznania oraz jego wykorzystanie do waloryzacji procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej. Ukazano perspektywę badań nad podstawami poznawczymi procesu kształcenia.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Socjologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Literatura popularnonaukowa
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia poznawcza
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filozofia, logika
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8012-537-7
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Spis treści

Wprowadzenie / 7

1. Zagadnienie procesu kształcenia w dydaktyce ogólnej / 11
1.1. Ustalenia terminologiczne związane z procesem kształcenia / 11
1.2. Proces kształcenia w perspektywie historycznej / 17
1.3. Współczesne sposoby ujmowania procesu kształcenia / 24
1.4. Współczesne tendencje badań nad procesem kształcenia / 43

2. Miejsce i rola poznania w kształceniu / 55
2.1. Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania / 55
2.2. Wartości poznawcze i ich funkcjonowanie w kształceniu / 62
2.3. Społeczny wymiar wiedzy w kształceniu / 70
2.3.1. Charakterystyka form wiedzy w socjologii wiedzy / 72
2.3.2. Procesy zdobywania wiedzy w społeczeństwie / 74
2.4. Filozoficzne założenia poznania w kształceniu / 80
2.4.1. Wybrane aspekty wiedzy z epistemologii wykorzystywane w kształceniu / 81
2.4.2. Zakresy wiedzy w epistemologii / 89
2.4.3. Składniki wiedzy według koncepcji Michała Hempolińskiego / 95
2.5. Indywidualny wymiar poznawania w kształceniu / 98
2.5.1. Charakterystyka czynności poznawczych w kształceniu szkolnym / 100
2.5.2. Czynności poznawcze w nabywaniu wiedzy / 107

3. Teoretyczne i metodologiczne założenia badań podstaw poznawczych procesu kształcenia / 115

4. Założenia teoretyczne i metodologiczne modelu poznania / 125
4.1. Podział struktury procesu kształcenia / 128
4.2. Typy wiedzy w procesie kształcenia / 131
4.3. Przekazywanie wiedzy / 137
4.4. Przetwarzanie wiedzy / 147
4.5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce / 153

5. Metodologia badań empirycznych wykorzystania modelu poznania procesu kształcenia w praktyce szkół gimnazjalnych / 161
5.1. Ogólne założenia problematyki badawczej / 161
5.1.1. Problemy badawcze / 166
5.1.2. Zmienne i ich wskaźniki / 167
5.1.3. Zastosowane metody badawcze / 167
5.1.4. Charakterystyka badanych osób / 171
5.1.5. Organizacja i przebieg badania empirycznego / 172
5.1.6. Charakterystyka zgromadzonego materiału / 173
5.2. Analiza procesu kształcenia według projektu modelu poznania w praktyce szkół gimnazjalnych w świetle badań własnych / 174
5.2.1. Zgodność stosunku poznawczego nauczycieli oraz uczniów w sytuacjach dydaktycznych / 175
5.2.2. Zróżnicowanie typów przekształceń wiedzy w praktyce szkół gimnazjalnych / 183
5.2.2.1. Przekazywanie wiedzy w procesie kształcenia / 185
5.2.2.2. Przetwarzanie wiedzy w procesie kształcenia / 194
5.2.2.3. Wykorzystywanie wiedzy / 199
5.2.2.4. Częstotliwość występowania typów przekształcania wiedzy w gimnazjum / 205
5.2.3. Doświadczenia poznawcze uczniów z lekcji / 207
5.2.3.1. Składniki poznania w doświadczeniach uczniów / 207
5.2.3.2. Zróżnicowanie doświadczeń poznawczych uczniów / 211
5.2.4. Typy przekształceń wiedzy a doświadczenia poznawcze uczniów / 217
5.2.5. Perspektywy badawcze: model przekształcania wiedzy w procesie kształcenia / 219

Podsumowanie / 221

Bibliografia / 227

Summary / 243
Zusammenfassung / 244

Inni Klienci oglądali również

13,41 zł 14,90 zł
Do koszyka

In den Cordilleren

„In den Cordilleren” ist der Fortsetzung des Südamerika-Romans „Am Rio de la Plata”. Die Reisegesellschaft ist nun auf dem Weg in die Pampa de Salinas. Unterwegs treffen sie auf Pena, der für eine Gruppe von Siedlern u...
80,91 zł 89,90 zł
Do koszyka

Komputer i internet od podstaw

Komputer nie zawsze działa tak, jak powinien. Co gorsza, czasem możesz spędzić godziny nad rozwiązaniem problemu czy wykonaniem jakiegoś zadania. Na szczęście możesz skorzystać z bogatego doświadczenia autorów tej książki, zamiast samemu zmagać ...
34,20 zł 38,00 zł
Do koszyka

Teoria maszyn i podstawy automatyki

Przedstawiony zakres tematyki przedmiotu wynikający z programów kierunków studiów i wymaganych efektów kształcenia ma na celu przekazanie studentom teoretycznej wiedzy oraz nabycia kompetencji i umiejętności potrzebnych do r...
34,11 zł 37,90 zł
Do koszyka

Pozagrobowe. Nawiedzone miejsca w Polsce

Sięgnij, jeśli się nie boisz Fascynująca historia zjaw i nawiedzanych przez nie miejsc Podróżując po Polsce, można się zetknąć z niesamowitymi opowieściami o nawiedzon...
22,68 zł 25,20 zł
Do koszyka

Testy statystyczne w procesie podejmowania decyzji

Wiedza statystyczna jest cenna dla przedstawicieli wszystkich zawodów, ponieważ przed podjęciem działań należy najpierw stawiać pytania, a następnie uzyskiwać właściwe informacje. W dzisiejszym świecie istnieje potrzeba myślenia statystycznego. ...
19,80 zł 22,00 zł
Do koszyka

Nekropolie i miejsca pamięci w regionie kujawsko-pomorskim

Niniejsza publikacja stanowi kontynuację bogatej polskiej tradycji, w której toruńscy historycy, badacze dziejów regionu kujawsko-pomorskiego, popularyzując najnowsze wnioski ze swoich badań, podejmują dyskusję z praktykami, metodykami i ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!