0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Aleksytymia i dysocjacja jako podstawowe czynniki zjawisk potraumatycznych

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2017

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Elżbieta Zdankiewicz-Ścigała

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 37,00 zł
25,90 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Aleksytymia i dysocjacja jako podstawowe czynniki zjawisk potraumatycznych

Autorka stara się znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
– Czy lękowe style więzi są koniecznym i wystarczającym predyktorem rozwoju „emocjonalnej ślepoty” i dysocjacji?
– W jakich warunkach bezpieczne przywiązanie stanowi fundament adaptacyjnego radzenia sobie z konsekwencjami traumy, a w jakich nie chroni już wystarczająco efektywnie?
– Czy dezintegracja psychiczna, będąca skutkiem skłonności do patologicznej dysocjacji, sprzyja zaburzeniom afektywnym, analizowanym w książce na przykładzie uzależnienia od alkoholu?
– Jak to się dzieje, że powiązane ze sobą aleksytymia i dysocjacja, pełniąc rolę nieadaptacyjnych mechanizmów radzenia sobie z emocjami negatywnymi – głównie lękiem i złością – utrudniają radzenie sobie z przeciwnościami opartymi na refleksji i samokontroli oraz wręcz blokują dojrzałe relacje z innymi?

Książka ta przeznaczona jest dla przedstawicieli psychologii klinicznej, neurokognitywistyki, psychologii poznawczej i psychologii rozwoju człowieka, psychoterapeutów, psychotraumatologów, terapeutów uzależnień. Publikacja adresowana jest także do osób zainteresowanych wpływem stylów więzi na rozwój emocjonalny człowieka, również w kontekście tworzenia bliskich relacji w dorosłości – w tym związków romantycznych.
Elżbieta Zdankiewicz-Ścigała – psycholog, dr nauk humanistycznych, pracuje na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Autorka artykułów i książek naukowych z zakresu uwarunkowań rozwoju psychicznej reprezentacji emocji w normie i patologii (aleksytymii) oraz zaburzeń po stresie traumatycznym. Realizuje projekty badawcze w obszarze wpływu traum na rozwój PTSD i innych zaburzeń związanych z konsekwencjami traum złożonych. Kieruje autorskimi studiami podyplomowymi na Uniwersytecie SWPS: Psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej oraz Psychotraumatologia. Od kilkunastu lat nieprzerwanie zajmuje się praktyką kliniczną, specjalizując się w psychoterapii osób, które doświadczyły traum złożonych. Jest członkiem m.in. Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i European Society for Traumatic Stress Studies.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia ogólna
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia kliniczna i psychoterapia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia poznawcza
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia rozwoju człowieka
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia społeczna
  • ISBN: 978-83-7383-883-3
  • ISBN druku: 978-83-7383-883-3
  • Liczba stron: 274
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Spis treści
Podziękowania  9
Wstęp  11
Rozdział I
Trauma – Definicja i kryteria diagnostyczne  19
1.1. Trauma – konfrontacja z zagrożeniem życia  19
1.2. Krytyczne wydarzenia życiowe a doświadczenia traumatyczne  23
1.3. Krytyczne wydarzenia życiowe – ujęcie w kategoriach urazu  27
1.4. Zaburzenia po stresie traumatycznym  31
1.4.1. Kryteria diagnostyczne PTSD według DSM-IV-TR
i DSM-5  32
1.4.2. Kryteria diagnostyczne PTSD u dzieci młodszych
niż 6-letnie  38
1.5. Charakterystyka osiowych objawów
zaburzeń pourazowych  40
1.5.1. Nadmierne pobudzenie (arousal)  40
1.5.2. Ponowne przeżywanie (intrusive re-experiencing)  41
1.5.3. Unikanie (avoidance)   44
1.5.4. Zmiany w procesach poznawczych i nastroju   45
Rozdział II
Neuropsychiczna reprezentacja  doświadczeń traumatycznych  52
2.1. Wprowadzenie  52
2.2. Neurofizjologiczne i neuroanatomiczne poziomy
kodowania traumy  53
2.3. Koncepcja psychicznej reprezentacji emocji  63
2.4. Tworzenie psychicznej reprezentacji doświadczeń
traumatycznych  72
Rozdział III
Aleksytymia i dysocjacja w kontekście traumatycznego rozwoju  82
3.1. Wprowadzenie  82
3.2. Aleksytymia – współczesne ujęcie  85
3.3. Style więzi a aleksytymia  86
3.4. Aleksytymia a percepcja emocji   90
3.5. Neuronalne korelaty aleksytymii  97
3.6. Dysocjacja – ramy pojęciowe  102
3.7. Style więzi – trauma a skłonność do dysocjacji  106
3.8. Neurobiologiczne korelaty dysocjacji  111
3.8.1. Style więzi i wczesnodziecięca trauma jako źródło
skłonności do patologicznej dysocjacji –
poziom neurobiologiczny  112
3.9. Aleksytymia i dysocjacja a deficyty mentalizacji  116
Rozdział IV
Style więzi i trauma, dysocjacja i aleksytymia a zaburzenia regulacji afektu  120
4.1. Wprowadzenie  120
4.2. Uczestnicy badania i procedura  128
4.2.1. Uczestnicy badania  128
4.2.2. Narzędzia badawcze  129
4.2.2.1. Ankieta  129
4.2.2.2. Kwestionariusz stylów przywiązaniowych  129
4.2.2.3. Traumatic Experiences Checklist (TEC)  130
4.2.2.4. Toronto Alexithymia Scale – 20  130
4.2.2.5. Curious Experiences Survey (CES)  131
4.2.2.6. Michigan Alcoholism Screening Test (MAST)  131
4.3. Wstępna analiza uzyskanych rezultatów  132
4.3.1. Statystyki opisowe – rodzaj stylów więzi, natężenie
doświadczeń traumatycznych, poziom aleksytymii i dysocjacji
w badanych grupach  132
4.3.2. Style więzi w badanych grupach  135
4.3.3. Trauma w badanych grupach   135
4.3.4. Nasilenie dysocjacji i aleksytymii w badanych grupach  137
4.4. Style więzi – trauma a uzależnienie od alkoholu  142
4.5. Podsumowanie  150
Rozdział V
Style więzi – trauma – aleksytymia a skłonność do uzależnień w świetle badań własnych  152
5.1. Style więzi–trauma a aleksytymia  152
5.2. Trauma–aleksytymia a uzależnienie od alkoholu  170
5.3. Styl więzi–trauma–aleksytymia a uzależnienie  176
5.4. Podsumowanie  184
Rozdział VI
Style więzi – trauma – dysocjacja a skłonność do uzależnień w świetle badań własnych
188
6.1. Styl więzi–trauma–dysocjacja – analiza związku
w przeprowadzonych badaniach  188
6.2. Trauma–dysocjacja–uzależnienie od alkoholu  194
6.3. Style więzi–trauma–dysocjacja–uzależnienie  198
6.4. Podsumowanie  206
Rozdział VII  208
Style więzi – trauma – aleksytymia – dysocjacja a uzależnienie od alkoholu – weryfikacja modelu teoretycznego
7.1. Aleksytymia–dysocjacja a uzależnienie od alkoholu  208
7.2. Style więzi–dysocjacja–aleksytymia a uzależnienie   211
7.3. Trauma–aleksytymia–dysocjacja a uzależnienie   216
7.4. Weryfikacja modelu relacji style więzi–trauma–aleksytymia–
dysocjacja a uzależnienie od alkoholu  220
7.5. Dyskusja uzyskanych rezultatów  226
Rozdział VIII
Zakończenie  229
8.1. Od pozabezpiecznych więzi do chronicznych stanów
potraumatycznych  229
8.2. Aleksytymia i dysocjacja a zaburzenia pourazowe  233
8.3. Poszukiwanie bezpieczeństwa – terapia PTSD i nadużywania
substancji psychoaktywnych  236
8.4. Uwagi końcowe  239
Bibliografia  241
Indeks nazwisk  260
Spis rycin i tabel   268

Inni Klienci oglądali również

21,60 zł 24,00 zł
Do koszyka

Świadomość grafotaktyczna uczniów szkoły podstawowej w kontekście nauki pisania

Badanie nad świadomością grafotaktyczną w Polsce ma ciągle jeszcze charakter pionierski. Dlatego Autorka włożyła wiele pracy, aby polskiemu czytelnikowi przybliżyć stan badań światowych nad tą problematyką. Przedstawiła je na podstawie obszernej litera...
35,37 zł 39,30 zł
Do koszyka

Kurs cudów w praktyce. Zmień życie najprościej jak to możliwe

Kurs cudów to znany i ceniony na całym świecie system duchowo-myślowy, ukazujący drogę do miłości i przebaczenia. Jest on jednak bardzo obszerny i nie zawsze zrozumiały. Autor zebrał znajdujące się w nim uniwersalne idee i wyjaśnił je w przystęp...
103,95 zł 115,50 zł
Do koszyka

Dokument i kreacja artystyczna jako dopełniające się formy obrazowania rzeczywistości

Publikacja Dokument i kreacja artystyczna jako dopełniające się formy obrazowania rzeczywistości to zbiór autorskich tekstów, które w sposób odmienny i wieloaspektowy poruszają uniwersalną i nadal nurtującą relację między do...
152,10 zł 169,00 zł
Do koszyka

Agencje rządowe jako szczególne podmioty administracji publicznej

Proces uagencyjniania (agencification) administracji publicznej w Polsce rozpoczął się pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Agencje stały się nową formą organizacji administracji publicznej w polskim systemie prawnym. Ich tworzenie wynikało...
33,30 zł 37,00 zł
Do koszyka

Cześć jak się masz 1 Spotykamy się w Polsce

Wprowadzenie w 2004 roku certyfikacji języka polskiego jako obcego, upowszechnianie standardów europejskich w nauczaniu języków obcych oraz konieczność wprowadzenia programu socjokulturowego do nauczania polszczyzny spowodowały fakt, że n...
39,07 zł 43,41 zł
Do koszyka

Jak upiec chleb

Jak upiec chleb, 20 przepisów, poradnik — to książka idealna zarówno dla osób, które dopiero chcą rozpocząć swoją przygodę z pieczeniem chleba, ale także, jak i dla osób, które mają pewne doświadczenie w ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!