0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Piśmienność młodzieży w epoce nowej oralności

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2023

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Anna Dąbrowska

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    ePub mobi PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 32,50 zł
29,25 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Piśmienność młodzieży w epoce nowej oralności

Autorka koncentruje się na problemach związanych z nabywaniem i doskonaleniem umiejętności tworzenia tekstu pisanego przez młodzież. Uwzględnia szeroki kontekst kulturowy, społeczny, poznawczy i edukacyjny tego procesu.

Pismo traktowane jest jako dostępne i użyteczne narzędzie rozwoju ludzkiego potencjału, które wspiera umiejętności: kategoryzacji, analizy, wnioskowania, abstrahowania oraz budowania generalizacji. Piśmienność stanowi klucz do uczestnictwa w kulturze, umożliwia korzystanie z dorobku określonej społeczności oraz ułatwia przejście od języka obrazu do języka abstrakcji i związanego z nim symbolicznego ujęcia rzeczywistości. Nabycie tej sprawności ma więc swoje konsekwencje poznawcze, społeczne i kulturowe. W wyniku obecnych przemian kultury pisma młodzież coraz częściej styka się z praktykami językowo-kulturowymi charakterystycznymi dla nowej oralności. Szybkość, skrótowość i potoczność współczesnej komunikacji językowej powodują, że w wielu obszarach staranność oraz precyzja pisanej odmiany języka postrzegane są jako nieefektywne. Podstawową przestrzenią doskonalenia tych sprawności jest edukacja szkolna, a jednym z jej obowiązków – wprowadzenie ucznia w świat pisma.

Przygotowanie do obligatoryjnych egzaminów zewnętrznych odbywających się na zakończenie obowiązkowego etapu edukacji stanowi ważny element praktyki szkolnej. W jakim zakresie egzaminy umożliwiają diagnozę piśmienności młodzieży? Jak w świetle ich wyników przedstawiają się umiejętności piśmienne uczniów? Autorka udziela odpowiedzi na te pytania na podstawie analizy dokumentacji egzaminów gimnazjalnych oraz egzaminów ósmoklasisty. Badania ujawniły duże kłopoty młodzieży w konstruowaniu dłuższych wypowiedzi pisemnych, co może utrudnić pełne uczestnictwo w kulturze opartej na piśmie.

******

Youth Literacy in the New Orality Age

The author describes the problems connected with acquiring and improving texts written by young people. She addresses a broad cultural, social, cognitive and educational context of this process. The author answers the questions if and how young people cope with constructing the text, analysing the documents concerning exams written at the end of primary and lower secondary school.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-235-5901-6
  • ISBN druku: 978-83-235-5893-4
  • EAN: 9788323559016
  • Liczba stron: 258
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie 9

1. Pismo jako wizualny system kodowania informacji 13
   1.1. Pismo – ustalenia definicyjne, relacja między 
   mową a pismem 13
   1.2. Od malowideł naskalnych do alfabetu – 
   najważniejsze systemy pisma 20
      1.2.1. Pierwotne formy kodowania informacji – 
      rysunki naskalne, środki mnemotechniczne, symbole 
      20
      1.2.2. Pismo właściwe – piktografia; pisma: 
      ideograficzne, fonetyczne i sylabiczne; alfabet 23
   1.3. Powstanie i rozwój pisma 27
      1.3.1. Pisma niealfabetyczne – pismo klinowe, 
      hieroglify egipskie; pisma: kreteńskie, chińskie, 
      hetyckie klinowe, Majów, Azteków oraz innych ludów 
      27
      1.3.2. Powstanie i rozpowszechnienie się pisma 
      literowego 35

2. Społeczne, kulturowe i cywilizacyjne skutki powstania i rozwoju pisma 39
   2.1. Pismo jako środek komunikacji wysoko 
   rozwiniętych kultur 39
   2.2. Pismo a wierzenia i praktyki religijne 43
   2.3. Pismo a działalność gospodarcza 46
   2.4. Umiejętność pisania a pozycja społeczna 50
      2.4.1. Wczesna sztuka pisania jako środek 
      sprawowania władzy i przywilej społeczny 50
      2.4.2. Kulturowe i społeczne skutki demokratyzacji 
      sztuki pisania 55
   2.5. Kontrowersje wokół pisma jako nowej technologii 
   62

3. Jak pismo przekształca ludzkie myślenie? Poznawcze skutki nabycia umiejętności piśmiennych 65
   3.1. Opozycja mowa – pismo 65
      3.1.1. Mowa 68
      3.1.2. Pismo 71
      3.1.3. Zastrzeżenia wobec budowania opozycji mowa 
      – pismo 73
   3.2. Wielka Teoria Piśmienności i jej krytyka 78
   3.3. Oralność a piśmienność – odmienne sposoby 
   myślenia i konstruowania wypowiedzi 87
   3.4. Piśmienność podstawowa i zaawansowana 99

4. Nowa oralność – kulturowe uwarunkowania nabywania
i kształtowania piśmienności współczesnej młodzieży 105
   4.1. Od piśmienności do wtórnej oralności 105
   4.2. Nowa oralność – zmiany we współczesnej 
   komunikacji i kulturze 110
   4.3. Język i komunikacja młodzieży w epoce nowej 
   oralności 120
   4.4. Slang młodzieżowy a piśmienność nastolatków 128

5. Edukacja szkolna a wprowadzanie młodzieży w kulturę pisma 137
   5.1. Tekst 137
   5.2. Kompetencja tekstotwórcza 147
      5.2.1. Kompetencja tekstotwórcza jako część 
      kompetencji komunikacyjnej 147
      5.2.2. Piśmienność a kompetencja tekstotwórcza 150
   5.3. Kształcenie językowe w edukacji szkolnej – 
   uwarunkowania 151
   5.4. Kompetencja tekstotwórcza w programach 
   kształcenia 154
   5.5. Piśmienność w dydaktyce i metodyce szkolnej 161
      5.5.1. Założenia a praktyka edukacyjna 161
      5.5.2. Obligatoryjne testy zewnętrzne a 
      kształcenie umiejętności piśmiennych uczniów 168
   5.6. Piśmienność młodzieży w świetle badań 173

6. Podstawy metodologiczne badań 183
   6.1. Przedmiot, cel badań i pytania badawcze 183
   6.2. Metoda zbierania danych 185
   6.3. Sposób analizy danych 188

7. Egzaminy kończące obowiązkowy etap edukacji szkolnej a możliwość diagnozy piśmienności młodzieży – analiza wyników egzaminów gimnazjalnych i egzaminów ósmoklasisty 191
   7.1. Piśmienność a diagnozowane umiejętności językowe 
   uczniów podczas egzaminu gimnazjalnego 192
   7.2. Piśmienność a diagnozowane umiejętności językowe 
   uczniów podczas egzaminu ósmoklasisty 196
   7.3. Piśmienność młodzieży w świetle wyników 
   egzaminów gimnazjalnych 205
      7.3.1. Tworzenie własnego tekstu – poziom 
      realizacji zadań 205
      7.3.2. Analiza wypowiedzi rozszerzonej 
      gimnazjalistów 210
   7.4. Piśmienność młodzieży w  świetle wyników 
   egzaminów ósmoklasisty 215
      7.4.1. Tworzenie własnego tekstu – poziom 
      realizacji zadań 215
      7.4.2. Analiza wypowiedzi rozszerzonej 
      ósmoklasistów 223

Podsumowanie wyników badań i wnioski 232
Bibliografia 237
Indeks osobowy 249
Indeks przedmiotowy 252
Spis tabel i wykresów 255
Summary 256

Inni Klienci oglądali również

13,23 zł 14,70 zł
Do koszyka

Stan zdrowia pozytywnego młodzieży i osób dorosłych z terenu Kielecczyzny u progu XXI wieku

Monografia jest diagnozą stanu zdrowia młodzieży szkolnej i studenckiej oraz osób dorosłych, opartą na wskaźnikach stosowanych w antropologii, a zwłaszcza w auksologii, gerontologii i antropomotoryce. Stan zdrowia populacji kieleckiej wyrażony z...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Nowe ojcostwo. Jak być feministycznym tatą

Zależy ci na tym, aby być dobrym ojcem, ale co to obecnie znaczy? Czym tata z XXI wieku różni się od swoich poprzedników? „Nowe ojcostwo” pomoże współczesnym mężczyznom stać się ojcami, jakich potrzebują ich synowie i c...
30,24 zł 33,60 zł
Do koszyka

Nowe przestrzenie. Szkice o namiętności

Omawiana książka to nie konstrukcja licząca trzynaście rozdziałów, ale jakby droga krzyżowa trzynastu stacji namiętności, na której Autor daje głos postaciom tak różnym (zda się...), jak Racine, Descartes, Norwid, Novalis, Słowacki...
32,31 zł 35,90 zł
Do koszyka

Wzrastam. Jak się wyleczyć z przeszłości i zacząć od nowa

Okrzyknięta mianem bestsellera „New York Timesa” książka doktor Nicole LePery adresowana jest do osób, które pragną wprowadzić w swoim życiu pozytywne zmiany. Czytelnicy znajdą w niej zestaw narzędzi niezbędnych do zerwania ze...
37,71 zł 41,90 zł
Do koszyka

Kobiety Nowej Huty

Nowa Huta jest kobietą.Nazywano ją perłą pięciolatki i młodszą siostrą Magnitogorska – nawet propaganda lat 50. nie miała wątpliwości, że Nowa Huta jest kobietą. Dlaczego więc jej symbolem został półnagi murarz, mężczyzna? Gdzi...
40,50 zł 45,00 zł
Do koszyka

Cyfrowi Tubylcy. Socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych

Podjęta przez autorów problematyka - od lat szeroko poruszana w polskiej literaturze pedagogicznej - wychodzi poza ramy tej dziedziny nauki. Posługując się odniesieniami socjologicznymi i ekonomicznymi, a także medycznymi, pragniemy - na ile to ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!