0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Pedagogika i język. Perspektywa ponowoczesna

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2013

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Bogusław Bieszczad

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 39,90 zł
35,91 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Pedagogika i język. Perspektywa ponowoczesna

Głównym celem pracy jest rekonstrukcja wybranych wątków współczesnej filozofii postmodernistycznej zorientowanej na kategorię języka w perspektywie możliwych reinterpretacji na gruncie pedagogiki. Inaczej (metaforycznie) rzecz ujmując, cel ten sprowadza się do znalezienia odpowiedzi na pytanie, zadane pierwotnie przez Hilary’ego Putnama, a powtórzone przez Jerzego Kmitę w tytule jego pracy: Jak słowa łączą się ze światem? Interesuje mnie przede wszystkim świat wychowania, ponieważ zakładam, że to właśnie wychowanie jest procesem elementarnym z punktu widzenia edukacji i jej zjawisk. Postmodernizm zasadniczo zakwestionował postrzeganie wychowania w kategoriach waloryzujących jego jakość i poszukujących optymalnej jego postaci na rzecz krytycznego i politycznego opisu tej praktyki w społeczeństwie uwikłanym w mechanizmy wiedzy i władzy. Jednocześnie ponowoczesność zaproponowała zupełnie nowy język owego krytycznego opisu, język, który rezygnując ze statusu narzędzia, uzyskał wymiar konstruowania rzeczywistości, znosząc jej dotychczasowe fundamentalistyczne i esencjalistyczne atrybuty. Ponieważ język już nie tylko opisuje, lecz także tworzy rzeczywistość (wychowania), to pytanie Putnama nabiera w pedagogice szczególnego znaczenia. Taka performatywna i autoreferencyjna perspektywa języka utrzymuje bowiem pytanie o jakość wychowania, a nie tylko opisu, dzięki temu, że proces ten został przynajmniej częściowo przeniesiony na poziom języka z jego nowymi kategoriami w ujęciu postmodernistycznym. Język postmodernistycznie interpretowanej edukacji stał się dzięki temu przestrzenny, performatywny i metaforyczny, a rezygnując z dualistycznych rozróżnień, pozbawił pedagogikę jej tradycyjnych roszczeń przenoszących odpowiedzialność za wychowawcze wybory na tamtą stronę dyskursu.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-233-3596-2
  • ISBN druku: 978-83-233-3596-2
  • Liczba stron: 212
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
WSTĘP  7

1. PEDAGOGIKA I FILOZOFIA. W stronę ponowoczesności  13

1.1. Zakresowe i funkcjonalne rozumienie filozofii a sposoby myślenia o edukacji  13
1.2. Końce filozofii a redefinicje statusu pedagogiki  21
1.3. Punkty orientacyjne epistemologii postmodernistycznej  26
1.3.1. Geneza postmodernizmu – wokół Welschowskich obszarów wieloznaczności pojęcia 27
1.3.2. Epistemologia postmodernizmu w służbie języka ponowoczesnego. Z modernizmem w tle  31
1.3.3. (Post)model pedagogiki – szkic w kontekście języka  40
1.4. (Anty)humanizm ponowoczesny a język. Z edukacją w tle  43
1.5. Od zmierzchu filozofii do końca metafizyki i gloryfikacji języka  56

2. JĘZYK I FILOZOFIA. Wokół zwrotu lingwistycznego  69

2.1. Wprowadzenie  69
2.2. Konteksty problemowo-historyczne filozofii języka. W stronę emancypacji języka  71
2.3. Podstawowe obszary namysłu nad językiem  81
2.3.1. Parole  82
2.3.2. Langue  85
2.3.3. Referencja  89
2.4. Radykalne odwrócenie perspektywy Locke’a a zmiany w uprawianiu filozofii i postrzeganiu kultury  92

3. JĘZYK I METODA. Od teorii do narracji  97

3.1. Paradygmaty, paradogmaty czy zwroty w humanistyce – pedagogice  97
3.1.1. Paradygmat – pomiędzy consensus omnium a „sposobami użycia języka”  100
3.1.2. Paradogmaty  103
3.1.3. Zwroty w humanistyce jako semiosferze  104
3.2. Ponowoczesne spory niekonkluzywne a koherencja i ciągłość wiedzy pedagogicznej  108
3.3. Pedagogika wobec metod analizy problemu języka ponowoczesności 116

4. JĘZYK I PEDAGOGIKA. Od dyskursu o języku do języków dyskursu w pedagogice  123

4.1. Wertykalna i horyzontalna perspektywa języków pedagogiki  123
4.2. Kategorie ponowoczesnego języka pedagogiki  127
4.2.1. Antyfundamentalizm – czy na pewno principiis non est diputandum  127
4.2.2. Antyesencjalizm – od istoty do przygodności  135
4.2.3. Metaforyczność, czyli dlaczego Platon wykluczył poetów z Państwa  143
4.2.4. Performatywność  157
4.2.5. Przestrzenność czająca się na obrzeżach dyskursu  166

5. EGZEMPLIFIKACJE. W stronę praktyk i konsekwencji używania języka ponowoczesnego  175

5.1. Josef Mitterer i nie-dualizujący sposób mówienia 175
5.2. Stanley Fish i wspólnoty interpretacyjne  184
5.3. Richard Rorty – człowiek jako istota opisująca  193

ZAKOŃCZENIE. Jak słowa łączą się ze światem… wychowania  199

BIBLIOGRAFIA   205

Inni Klienci oglądali również

36,00 zł 40,00 zł
Do koszyka

Insider trading z perspektywy regulacji europejskich, polskich i szwajcarskich

Insider trading oznacza zawieranie transakcji przez pracowników wykorzystujących niejawną informację pochodzącą „z wewnątrz” ich przedsiębiorstwa. Dostęp do wiedzy jest pochodną ich pracy. Powszechnie uważa się, że zysk osiągany prze...
15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Człowiek w sytuacji nie tylko z perspektywy psychologa

Zbiór esejów z różnych dziedzin psychologii, a także antropologii kulturowej, paleogeografii i geologii, socjologii, filozofii politycznej, filozofii religii, teologii, historii, orientalistyki, kulturoznawstwa, leksykografii, peda...
40,41 zł 44,90 zł
Do koszyka

Uwarunkowania czynów karalnych młodzieży w świetle teorii napięcia Roberta Agnew. Studium empiryczne z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej

Przedmiotem rozważań teoretycznych oraz analizy empirycznej niniejszej dysertacji uczyniono czynniki środowiskowe i podmiotowe mające udział w podejmowaniu zachowań naruszających normy prawne i społeczne przez młodzież w okresie adolescencji. Ujawniona...
49,50 zł 55,00 zł
Do koszyka

Wirtualna rzeczywistość w perspektywie prawnej , bezpieczeństwa cyfrowego i technologii informacyjnych.

W ostatnich latach przedmiotem zainteresowania wielu środowisk naukowych za granicą i w Polsce stają się, obok przestrzeni internetowej, także cyberprzestrzeń i świat wirtualny. W dosłownym rozumieniu rzeczywistość wirtualna ( ang. virtual reality) to...
85,50 zł 95,00 zł
Do koszyka

Matura 2024. Język polski. Opracowanie pytań jawnych

Publikacja omawia strukturę matury ustnej z języka polskiego oraz przedstawia przykładowe elementy odpowiedzi do 110 pytań jawnych oraz funkcjonalne konteksty.Odpowiedzi nie są przeładowane liczbą informacji, aby pomóc uczniom skupić...
190,80 zł 212,00 zł
Do koszyka

System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom 3. Samodzielność samorządu terytorialnego – granice i perspektywy

Trzeci tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia granic i perspektyw samodzielności samorządu terytorialnego, w tym m.in.:• nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego,• kontrola administracyjna oraz kontr...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!