0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Pedagogika O systematyzacji treści kształcenia

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2012

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Artur Stachura

  • Wydawca: Impuls

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 30,00 zł
27,00 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Pedagogika O systematyzacji treści kształcenia

Współczesny człowiek żyje w warunkach nieustannych zmian, gdzie zwłaszcza środowisko informacyjne ulega wzrastającej złożoności. Coraz częstszym problemem jest zjawisko „cyfrowego podzielenia” – nienadążania części społeczeństwa za zmianami, jakie się w nim dokonują. Naczelnym zadaniem pedagogiki powinno być zatem określenie modelu pozwalającego na przygotowanie kolejnych pokoleń do udanego, społecznego współżycia. W rozważaniach nad tym zagadnieniem pomocna okazuje się teoria systemów, polegająca na analizowaniu struktury rzeczywistości w ujęciu hierarchicznym, tj. działaniu w bardzo złożonych strukturach poprzez ich sprowadzenie do struktur prostych. Zwracał na to uwagę Kartezjusz, uznając, że doskonała wiedza jest siecią ( systemem ogniw ) , a nie prostym ciągiem ( łańcuchem ) stwierdzeń.
„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".
Materiały uzupełniające do książki dostępne są na stronie: bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7850-135-0
  • ISBN druku: 978-83-7850-066-7
  • Liczba stron: 194
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp 9
 
Część I
 Systemowa struktura umysłu 
jako podstawa planowania procesu kształcenia
 Rozdział 1
 Pojęcie systemu w świetle ogólnej teorii systemów 
i jego zastosowanie w pedagogice 17
 1.1.    Pojęcie i struktura systemu 17
 1.2.    Rodzaje systemów 19
 1.3.    System teoretyczny a system konkretny 21
 1.4.    Zastosowanie teorii systemów w pedagogice 22
 1.5.    Człowiek jako system 23
 1.6.    Systemowe ujęcie procesu kształcenia 24
 
Rozdział 2
 Pojęcie jako kategoria epistemologiczna, psychologiczna i dydaktyczna 29
 2.1.    Pojęcie jako kategoria epistemologiczna 30
 2.2.    Pojęcie jako komponent struktury umysłu 33
 2.3.    Pojęcie jako komponent treści kształcenia 40
 
Rozdział 3
 System pojęć w umyśle człowieka i jego reprezentacja (ujęcie statyczne) 43
 3.1.    Relacje między pojęciami 44
 3.2.    Hierarchiczna struktura systemu pojęć 49
 3.3.    System pojęć a działanie 51
 3.4.    Zapis i prezentacja systemu pojęć. Znaczenie wizualizacji 52
 
Rozdział 4
 Operacje umysłowe na systemie pojęć – 
myślenie systemowe (ujęcie dynamiczne) 59
 4.1.    Pojęcie myślenia systemowego 61
 4.2.    Składniki myślenia systemowego: operacje na systemie pojęć 62
 4.3.    Myślenie dywergencyjne i twórcze a myślenie systemowe 65
 
Rozdział 5
 Określanie celów kształcenia na statycznych i dynamicznych własnościach 
systemu pojęć 69
 5.1.    Model procesu wychowania 69
 5.2.    Wychowanie jako proces komunikacji 70
 
Rozdział 6 
Zasada systemowości rozwoju człowieka 75
 6.1.    Własności procesu naturalnego rozwoju człowieka 75
 6.2.    Refleksja nad systemem edukacyjnym w świetle własności 
rozwoju człowieka ???80
 
Część II
 Konstrukcja usystematyzowanych zasobów treści
 i ich wykorzystanie w procesie kształcenia
 Rozdział 7
 Systemowe rozumienie pojęć przez ucznia jako cel kształcenia 85
 7.1.    Cel kształcenia: możliwe sposoby definiowania 85
 7.2.    Klasyczne teorie konstruktywizmu dydaktycznego i ich krytyka 88
 7.3.    Uzupełnienie postulatów konstruktywizmu 91
 7.4.    Cel systematyzacji treści kształcenia 93
 7.5.    Pożądane własności usystematyzowanego zasobu 
treści kształcenia 94
 
Rozdział 8
 Treści kształcenia jako składnik warunków kształcenia 97
 8.1.    Systematyzacja treści kształcenia 98
 8.2.    Procedura systematyzacji treści kształcenia 99
 8.3.    Etapy systematyzacji treści ?102
 8.4.    Składniki zasobu treści i ich właściwości 106
 8.5.    Zastosowanie usystematyzowanego zasobu treści w kształceniu 107
   8.6.    Prezentacja usystematyzowanej treści kształcenia 109
   8.7.    Wizualizacja struktury treści 110
   8.8.    Graf jako forma prezentacji struktury treści kształcenia 112
   8.9.    Konstruktywistyczne podejście do odbioru treści: hipertekst 116
 8.10.    Linearność przekazu a wielowymiarowość struktury treści 117
 8.11.    Budowa systemowego zasobu treści kształcenia 119
 
Rozdział 9
 Warunki kształcenia związane z własnościami ucznia 121
   9.1.    Struktura posiadanego systemu pojęć i jej diagnozowanie 123
 
Rozdział 10
 Sposób podawania usystematyzowanej treści kształcenia 149
 
Rozdział 11
 Sposób diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć 155
 11.1.    Charakterystyka ilościowa działań studenta 
z usystematyzowanym zasobem treści 155
 11.2.    Zmienne opisujące działania studentów 156
 11.3.    Działania na całym zasobie treści 157
 11.4.    Działania na blokach treści 159
 11.5.    Działania na modułach treści 160
 11.6.    Struktura procesu – relacje między własnościami 
części procesu 161
 11.7.    Opis sposobu wykorzystania przez studenta 
poszczególnych komponentów zasobu – 
relacje wynikające ze struktury zasobu 162
 
Rozdział 12
 Prawidłowości przebiegu procesu 
przyswajania systemu pojęć 165
 12.1.    Ogólna charakterystyka pracy z usystematyzowanym zasobem 
treści 165
 12.2.    Szczegółowa charakterystyka pracy z zasobem 
i jego komponentami 166
 
Rozdział 13
 Wnioski z diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć 173
 13.1.    Wnioski dotyczące wyników diagnozy 173
 13.2.    Wnioski dotyczące organizacji zajęć i badania 174
 13.3.    Wnioski dotyczące możliwości wykorzystania i kontynuacji 
badania 175
 
Rozdział 14 
Podsumowanie 177
 14.1.    Postulat projektu kształcenia systemowego 177
 14.2.    System treści kształcenia jako komponent ogólnego systemu 
kształcenia 178
 14.3.    Zasada indywidualizacji w projektowaniu 
systemu kształcenia 180
 14.4.    Zasada ciągłości rozwoju w projektowaniu 
systemu kształcenia 182
 14.5.    Zasada systemowości rozwoju w projektowaniu 
systemu kształcenia 183
 14.6.    Konkluzje 184
 
Bibliografia 187

Inni Klienci oglądali również

30,59 zł 33,99 zł
Do koszyka

Córka Szklarki, t. II /seria Blask Corredo/

Córka Szklarki, dwunastoletnia Mori ma niezwykłe zdolności - wie rzeczy, których nigdy się nie uczyła, widzi emocje innych ludzi w postaci kolorowych poświat, może przenosić przedmioty siłą woli. Nie potrafi jednak nawiązać porozumienia a...
44,91 zł 49,90 zł
Do koszyka

Pedagogika czasu wolnego

Napisana w sposób czytelny i zrozumiały książka dla tych, którzy wciąż mają za mało czasu wolnego lub też nie mają pomysłu, jak ten czas wypełnić. Autor uczy umiejętności właściwego wypoczynku i organizowania czasu wolnego, przedstawiając...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie John Locke i John Stuart Mill

Liberalizm niejedno ma imię. Pedagogika klasycznego liberalizmu reprezentowana przez Johna Locke'a i Johna Stuarta Milla jest zapisem zmagań liberałów z ich podstawowym i nieodstępowalnym przywiązaniem do wolności w życiu człowieka, społeczeństw...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Pedagogika i język. Perspektywa ponowoczesna

Głównym celem pracy jest rekonstrukcja wybranych wątków współczesnej filozofii postmodernistycznej zorientowanej na kategorię języka w perspektywie możliwych reinterpretacji na gruncie pedagogiki. Inaczej (metaforycznie) rzecz ujmu...
27,00 zł 30,00 zł
Do koszyka

Pedagogika wobec wyzwań cywilizacyjnych

"Wobec szerokiego spektrum tematyki tekstów, rozległego pola problemowego obejmującego wszystkie szczeble edukacji formalnej oraz praktyki edukacji nieformalnej (...) dla zrozumienia merytorycznej zawartości tomu jest wskazanie kontekstu po...
34,20 zł 38,00 zł
Do koszyka

Satysfakcja z życia a wypalenie macierzyńskie. Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny

Książka jest próbą ujęcia ważnych i aktualnych dla pedagogiki zagadnień, zwłaszcza zorientowanych na wyzwania współczesnej pedagogiki rodziny, która stanowi kierunek zainteresowań pedagogiki społecznej. Teoretyczny opis przedmiotu ...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!