0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Paryż/Artaud/Bali

(eBook)

Antonin Artaud ogląda teatr balijski na Wystawie Kolonialnej w Paryżu w 1931 roku

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2018

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Seria / cykl: DROMENA

  • Autor: Nicola Savarese

  • Redakcja naukowa: Leszek Kolankiewicz

  • Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Formaty:
    ePub mobi PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 16,70 zł
Najniższa cena z 30 dni: 10,80 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

15,03 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Paryż/Artaud/Bali

Książka Nicoli Savaresego to rzecz niezwykła z paru powodów. Przede wszystkim dlatego, że na początku wcale nie była książką, tylko rodzajem widowiska. Autor, który nie tylko jest znanym badaczem teatru, ale też próbował sił jako reżyser teatralny i aktor, osobiście występował przed zgromadzoną publicznością, przedstawiając znalezione i zebrane materiały. Część odczytywał na głos, część wyświetlał na ekran z rzutnika, tak żeby widzowie sami je sobie przeczytali, wyświetlał też z projektora filmy i puszczał z gramofonu płyty z piosenkami albo ze słuchowiskiem. Widowisko, jakie w ten sposób tworzył, było multimedialne i oddziaływało na różne zmysły. Rozbrzmiewał w nim głos prelegenta – historyka i antropologa teatru i może nade wszystko historyka kultury – i rozbrzmiewał wielogłos cytowanych źródeł. Historia ożywała we wszystkich rejestrach, uobecniana w ciele badacza-prelegenta czy też, jak by powiedziano dziś, performera. Teraz książka, wskutek swej wybitnie heterogenicznej budowy, stanowi próbę ewokowania tamtej polifonii głosów i symfonii zmysłów. Dzięki zaklętej w niej dramaturgii wyjściowego widowiska nosi ona w sobie niecodzienny potencjał performatywny: to archiwum, które jest czynne – pracuje, wywołuje reakcję.

Książka ta jest rzeczą niezwykłą również i dlatego, że pewien drobny i, wydawałoby się, niewiele znaczący epizod – olśnienie Antonina Artauda tańcami balijskimi, ujrzanymi na pewnej wystawie w 1931 roku, i wynikły z tego olśnienia artykuł – prezentuje wszechstronnie i przekonująco, strona po stronie, jako jedno z kluczowych wydarzeń w dziejach teatru i kultury XX wieku. Bo to właśnie w tym momencie historycznym taniec – i w ogóle widowisko – na dobre zastępuje i wypiera teatr dramatyczny, neoawangarda zaczyna się wyodrębniać z awangardy, konteksty społeczne sztuki zaczynają przeważać nad jej estetyczną autonomią, sztuka odzyskuje wymiar metafizyczny i wchodzi na miejsce religii, jednocześnie głębiej zanurzając się w życiu społeczeństw, wreszcie Zachód, łącząc się z Orientem, zaczyna swą postkolonialną pokutę. Zawrotny moment, z maestrią uchwycony przez Savaresego. (Leszek Kolankiewicz)

Bez wątpienia kultura zachodnia negowana przez Artauda to kultura miasta, w którym trudno było nawet przeżyć: nienawidził atmosfery Paryża oraz jego teatrów bulwarowych. Czy trójkąt się zamyka? Artaud i Bali przeciwko mitowi Paryża – czy to konfrontacja, którą trzeba odtworzyć? Nowa perspektywa nadaje teatrowi balijskiemu właściwe proporcje, a jednocześnie go gloryfikuje: był nie tylko trampoliną, pretekstem i okazją, ale także iskrą zapaloną przez los. Oczywiście Artaud i Bali, ale przede wszystkim Artaud i Paryż, Paryż roku 1931, kiedy Francja i Europa celebrowały po raz ostatni kolonialny przepych w coraz posępniejszym klimacie zmierzchu kulturowego centrum i narodzin reżimów totalitarnych. […] Teatr balijski i Artaud to wspaniałe tematy, silnie działające na emocje, ale ich spotkanie wpisuje się w porządek historyczny, a nie etnologiczny. I to właśnie historia, a nie Bali, musi stać się przedmiotembadań. (Ze Wstępu Nicoli Savaresego)

Przeprowadzając kwerendę archiwalną dotyczącą wizyty Artauda na paryskiej Wystawie Kolonialnej w 1931 roku, kwerendę mającą na celu oddzielenie mitów od faktów, ułożył Savarese frapującą wielowątkową opowieść, którą przez kilkanaście lat prezentował jako multimedialną prelekcję, ilustrowaną przeźroczami, filmami, słuchowiskiem i piosenkami. Nie czekał na wynalezienie czytania performatywnego, tak dziś popularnego – sam je wynalazł na użytek materiałów, które zgromadził i które postanowił osobiście prezentować publiczności. Historyk pozwalający, żeby historia ożyła, raz jeszcze, w jego głosie – i w jego ciele: w jego żywej obecności. Była to, rzec można, czynna rekonstrukcja, dokonywana zanim jeszcze Philip Auslander opisał „performatywność dokumentacji performansów”, a Rebecca Schneider jęła wychwalać „proponowaneprzez performans formy dostępu do historii” […]. Nicola Savarese, członek komitetu redakcyjnego szacownego rocznika „Teatro e Storia”, odkrył to na własny użytek i zaczął praktykować w 1981 roku. (Ze Słowa wstępnego Leszka Kolankiewicza)

Gatunku prelekcji-widowiska nie wymyślił oczywiście Savarese. On go wskrzesił. Przesunął akcent z mówcy na widza, ze szkicu na drybling, z montażu jako skutecznego środka retorycznego i moralizatorskiego na montaż-mieszankę, który wywołuje w głowie widzów rodzaj niezależnej reakcji chemicznej. Ostrze jego polemiki nie jest zwrócone przeciw ignorancji, ale przeciwko wykładowi. Robi to wszystko, aby zniszczyć wykłady. Nie aby powiedzieć innym coś cennego, lecz aby pobudzić tych, co patrzą i słuchają, do dostrzeżenia tego, co jest dalej. (Z Posłowia Ferdinanda Tavianiego Savarese)

*********

Paris/Artaud/Bali. Antonin Artaud Sees Balinese Theatre at the 1931 Paris Colonial Exposition. Conference-Performance

Savarese describes the key events in the history of the 20th-century theatre and culture: when dance – and generally performance – replaced and superseded dramatic theatre, the neo-avant-garde began to separate itself from the avant-garde, social contexts of art began to prevail over its aesthetic autonomy, art regained its metaphysical dimension and took the place of religion, at the same time it immersed deeper in the life of societies, and finally the West blending with the Orient began its postcolonial penance.

*********

Nicola Savarese (ur. 16 grudnia 1945 roku w Rzymie) – włoski historyk teatru i widowisk, antropolog teatru. Wieloletni pracownik uniwersytetów w Rzymie (La Sapienza i Roma Tre), Lecce i Bolonii, prowadził wykłady gościnne m.in. na uniwersytetach w Kioto i w Montrealu, na Sorbonne-Nouvelle w Paryżu, w Getty Research Institute w Los Angeles. Członek zespołu badawczego Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA).
Autor książek: "Il teatro al di la del mare. Leggendario occidentale dei teatri d’Oriente" (Teatr za morzami. Zachodnie wyobrażenia o teatrach orientalnych, 1981); "Teatro e spettacolo fra Oriente e Occidente" (Teatr i widowiska między Wschodem a Zachodem, 1992, Nagroda Pirandella; wyd. ang. Eurasian Theatre: Drama and Performance Between East and West from Classical Antiquity to the Present, 2010); "Anatomia del teatro. Un dizionario di antropologia teatrale" (Anatomia teatru. Słownik antropologii teatru, 1983); (wspólnie z Eugenio Barbą) "The Secret Art of the Performer: A Dictionary of Theatre Anthropology" (1991 i wyd. nast.; wyd. wł. L’arte segreta dell’attore. Un dizionario di antropologia teatrale, 1997 i wyd. nast.; wyd. pol. Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, 2005); "Il racconto del teatro cinese" (Opowieść o teatrze chińskim, 2003); (wspólnie z Eugenio Barbą) "I cinque continenti del teatro. Fatti e leggende della cultura materiale dell’attore" (Pięć kontynentów teatru. Fakty i mity kultury materialnej aktora, 2017).
Twórca oryginalnej formy prelekcji-widowiska: "Paryż/Artaud/Bali. Antonin Artaud ogląda teatr balijski na Wystawie Kolonialnej w Paryżu w 1931 roku"; "Ejzenstejn o l’eta dell’oro" ([Siergiej] Eisenstein, czyli złoty wiek); "Il mio divano orientale e Mishima" (Mój orientalny dywan to [Yukio] Mishima); "La danza di Salome" (Taniec Salome); "L’ultima beffa di Orson" (Ostatnia drwina Orsona [Wellesa]); "Quo vadis? A teatro con gli antichi romani: mimi, attori, aurighi e gladiatori" (Quo vadis? W teatrze z antycznymi Rzymianami: mimowie, aktorzy, aurigowie i gladiatorzy).
W latach 1976–1981 współtwórca i kierownik Teatru Arcoiris, w którym działał jako aktor, dramaturg i reżyser.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Kulturoznawstwo
  • Redakcja: Leszek Kolankiewicz
  • ISBN: 978-83-235-3522-5
  • ISBN druku: 978-83-235-3514-0
  • Liczba stron: 322
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Leszek Kolankiewicz Słowo wstępne.
Savarese w poszukiwaniu języka historii teatru i widowisk 7
Wstęp. Po śladach z wyspy na wyspę 15
Uwagi 25

Paryż 1931: Album. Międzynarodowa Wystawa Kolonialna 27
I. Preludium przy blasku księżyca 55
II. Paryż nocą 81
III. Tabu 115
IV. Pali się! Pali się! 147
V. Wielka Gala Kolonialna 175

Epilog 193
Aneks 243
Bibliografia 283
Ferdinando Taviani Posłowie. Mówca niewzruszony 301
Indeks osób i postaci 313
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR
(pdf)
Zdjęcie ze Światowej Wystawy Kolonialnej, Paryż 1931
Brak informacji
(pdf)
O serii
Brak informacji

Inni Klienci oglądali również

17,10 zł 19,00 zł
Do koszyka

Grzechy kościoła

Grzechy Kościoła to książka podejmująca trudne dla polskich katolików tematy, takie jak: ludyczna odmiana katolicyzmu, mieszanie się instytucji Kościoła do polityki, ruchy wewnątrz Kościoła, Radio Maryja, brak tolerancji dla innych wyznań, bogac...
18,17 zł 20,19 zł
Do koszyka

Karolinki z Karolkiem wojowanie

Życie Karolinki to codzienna walka ze złośliwymi ubraniami, szczotką do zębów, biegnącym nieubłaganie czasem… Na dodatek bratanek samego Lucyferka, diabełek Karolek, ciągle przekonuje, że dziewczynka nic nie potrafi. Karolinka ma jednak s...
9,89 zł 10,99 zł
Do koszyka

Wiedeński bal

Beth dostaje intratne zlecenie zorganizowania balu maskowego w Wiedniu. W przededniu balu jedzie do Wiednia wraz z Benem – małym kuzynem, nad którym sprawuje opiekę. Z lotniska odbiera ich przystojny Włoch i zawozi do pałacu, gdzie ma się ...
6,39 zł 7,10 zł
Do koszyka

Bali, bali

"Bali, bali" to relacja z pełnej niezwykłych przygód wyprawy na indonezyjską wyspę. Autor opisuje swoje wspomnienia z trzech wyjazdów na Bali i jednego na Gili Trawangan.Książka jest częścią całego cyklu relacji z po...
9,89 zł 10,99 zł
Do koszyka

Bal w San Francisco

Szef potężnego włoskiego przedsiębiorstwa Alessandro Caetani pilnie potrzebuje partnerki na firmowy bal, który ma się odbyć tego dnia. Pracująca u niego księgowa Lilley Smith przyjmuje zaproszenie. To miał być tylko jeden wieczór, ale nie...
9,89 zł 10,99 zł
Do koszyka

Bal na Manhattanie

Dario De Rossi domyśla się, dlaczego Lloyd Whittaker zaproponował, by na balu charytatywnym towarzyszyła mu jego córka Megan. Liczył, że Megan nakłoni Daria do zmiany biznesowych decyzji. Dario nie pozwoli jednak sobą manipulować. Spędza z Megan...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!