Scott Galloway, profesor szkoły biznesu NYU i autor bestsellerów z pierwszych miejsc listy „New York Timesa”, przedstawia wnikliwą analizę tego, kto wygra, a kto może przegrać w świecie po pandemii.
Epidemia COVID-19 zmieniła sypialnie w biura i poszerzyła przepaść między bogatymi i biednymi, młodymi i osobami starszymi, noszącymi maskę i nienawidzącymi masek. Niektóre firmy – takie jak sprzedawca sprzętu do ćwiczeń w domu Peloton, dostawca oprogramowania do wideokonferencji Zoom czy Amazon – z dnia na dzień zostały zasypane lawiną zamówień. Nad innymi – restauracjami, biurami podróży, hotelami czy organizatorami rozrywki na żywo – wisi widmo bankructwa.
Jak jednak podkreśla bestsellerowy autor Scott Galloway, pandemia nie tyle przyczyniła się do wystąpienia pewnych zmian, ile raczej przyspieszyła rozwój trendów, które już zdążyły mocno się zarysować. W swojej książce Post Corona kreśli więc obraz kryzysu i szans, jakie przed nami stoją. Dla niektórych firm, takich jak Facebook, Google, Apple, Spotify, Netflix, Tesla, Uber czy innych technologicznych gigantów, czas zamętu będzie okresem rozkwitu. W innych branżach, choćby w szkolnictwie i wyższej edukacji czy opiece zdrowotnej, bez kontaktu osobistego trudno będzie dostarczyć realną wartość swoim odbiorcom. Pandemia przyspieszyła też pewne przemiany, które już dokonywały się w społeczeństwie i w polityce, uwypuklając rozbieżność między wizją silnych państw a smutną rzeczywistością naznaczoną obniżaniem się poziomu życia ich obywateli.
Łącząc swój charakterystyczny humor i zuchwały styl z przenikliwymi spostrzeżeniami biznesowymi i sporadycznie dawką słusznego gniewu, Galloway oferuje w równym stopniu ostrzeżenia i nadzieje.
Nikt nie spodziewa się pochwały socjalizmu od amerykańskiego przedsiębiorcy i profesora marketingu z Nowego Jorku. A jednak. Post Corona to oparte na liczbach i purytańskim rozsądku ostrzeżenie: dzisiejszy kapitalizm prowadzi nas do zguby. Przy dużym współudziale Amazona, Apple’a, Google’a i Facebooka. Błyskotliwa i dowcipnie napisana książka, która z perspektywy gospodarczej pokazuje, jaki świat wyłoni się z pandemicznej katastrofy.
Aleksandra Karasińska, redaktorka prowadząca „Forbes Women Polska”
Lektura obowiązkowa dla wszystkich ciekawych świata po pandemii, widzianego z perspektywy gigantów z Doliny Krzemowej. Scott Galloway, jak zawsze bezkompromisowy i prowokujący w swoich osądach, zajadły krytyk Big Techów, odkrywa, jak dzięki pandemii całkowicie zdominowały one nasze życie, nie pozostawiając nam wyboru. Na szczęście Galloway nie tylko straszy. Stara się znaleźć w swych rozważaniach równowagę pomiędzy sceptycyzmem i nadzieją. To jak szczepionka na bezrefleksyjność naszych czasów.
Joanna Mosiej-Sitek, dyrektor zarządzająca „Gazety Wyborczej”, redaktor naczelna „Wysokie Obcasy Praca”
Koronawirus zmienił reguły gry. Nastąpiło wielkie przyspieszenie. To, co miało się wydarzyć w ciągu dziesięciu lat, nastąpiło zaledwie w ciągu kilku miesięcy, a Galloway, w swoim klasycznym stylu, pędzi w poprzek tych trendów, łącząc kropki, które dla innych są niewidoczne. I możesz się z nim nie zgadzać, ale ta książka zmusi cię do myślenia. Doskonała lektura znakomitego autora.
Grzegorz Sadowski, redaktor naczelny „My Company Polska”
To paradoks: pandemia COVID-19, która sparaliżowała dużą część światowej gospodarki, jednocześnie zdynamizowała zmiany. Zapoczątkowała nowe trendy, inne zawróciła, ale przede wszystkim – jak twierdzi Scott Galloway – wzmocniła dotychczasowe. Jego książka to w zamyśle przewodnik po postpandemicznej rzeczywistości. Ale nawet gdyby niektóre jego prognozy okazały się chybione, warto zapoznać się z diagnozą, z której wyrastają. Zamknięci w domach możemy sobie bowiem nie zdawać sprawy z tego, jak bardzo świat przyspieszył.
Grzegorz Siemionczyk, dziennikarz „Parkietu” i „Rzeczpospolitej”
Z prof. Gallowayem można się zgadzać lub nie, ale jego publikacje nie bez powodu wywołują szerokie dyskusje. Tak też jest w przypadku Post Corony; podobnie jak wcześniejsza Wielka Czwórka, tak i najnowsza książka Scotta Gallowaya zmusza do refleksji – nad biznesem, gospodarką, wreszcie nad naszymi własnymi nawykami. To ciekawy wstęp do tego, by kompleksowo zrozumieć, jak daleko idące skutki będzie miała pandemia koronawirusa.
Michał Wąsowski, dziennikarz Business Insider Polska
SARS jest zły, ale nie jest wieczny. Scott Galloway ma pomysł, co zrobić, by i tym razem sprawdziło się porzekadło, że nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Potraktujcie tę książkę jako dobre otwarcie debaty, która powinna już trwać. Teraz się decyduje, jak będziemy żyli, gdy szok tej pandemii minie.
Jacek Żakowski, dziennikarz „Polityki”, kierownik Katedry Dziennikarstwa w Collegium Civitas
Tę książkę czyta się szybko i płynnie, a zawartym w niej argumentom trudno się oprzeć. To niesamowicie przejrzysta analiza bieżących wydarzeń i ich potencjalnych konsekwencji dla przyszłości.
„The Financial Times”
***
SCOTT GALLOWAY wykłada marketing na Stern School of Business przy NUY, prowadzi też aktywną działalność przedsiębiorczą. W 2012 roku został zaliczony przez Poets & Quants do grona najlepszych światowych profesorów biznesu. Założył dziewięć firm, w tym Prophet, Red Envelope oraz L2.
Jest autorem bestsellerów Wielka czwórka oraz The Algebra of Happiness. Zasiadał w radach dyrektorów The New York Times Company, Urban Outfitters oraz Haas School of Business przy UC Berkeley.
Dociera do milionów odbiorców za pośrednictwem podcastów Prof G i Pivot, bloga No Mercy/No Malice oraz kanału Prof G w serwisie YouTube. W 2002 roku „Adweek” uznał Pivota za najlepszy podcast biznesowy roku. W 2019 roku Galloway założył internetową platformę edukacyjną Section4, za pośrednictwem której przekazuje praktykom wiedzę na temat strategii biznesowej (section4.com).
Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Dedykacja Spis treści Wprowadzenie Wielkie przyspieszenie Kryzys niesie ze sobą szansę Outsourcing poświęcenia 1. Covid a trzebienie stada Trzebienie stada. Silni stają się (znacznie) silniejsi Jak przetrwać rzeź? Liczy się przede wszystkim gotówka Podstawy zarządzania kryzysowego Korekta na wyrost Działania ofensywne Covidowe mistrzowstwo świata. Zmienna struktura kosztów Wielkie rozproszenie Praca z domu Inne skutki rozproszenia pracy Wiek produktu ważniejszy od wieku marki Nastała era produktu Niebieski i czerwony Media społecznościowe – te niebieskie i te czerwone O wyszukiwaniu czerwonym i niebieskim – i nie tylko 2. Wielka czwórka Duży może więcej. Algorytm monopolu. Potęga funkcjonalności Teraz liczy się tylko technologia Wielka czwórka rozwija się we wszystkich kierunkach Wielka czwórka w Hollywood Duże firmy technologiczne to duże kłopoty W konfrontacji z wielką czwórką Klątwa dużych liczb Amazon Co możemy zrobić, co wymaga naprawdę dużego wysiłku? Apple Pakiet przychodów odnawialnych Mad Meni 2.0. Google i Facebook 3. Inne przełomy Indeks przełomu Pożar w stajni jednorożców Stado jednorożców SoftBank jako bufet serwujący 100 miliardów dolarów jednorożcom Jogabełkot Konie czystej krwi w starciu z jednorożcami Gdy zasłona dymna zniknie Najdorodniejsze jednorożce w stadzie 4. Edukacja wyższa Podatność na przewrót Rzadkość zasobów Nadmiar zasobów Bluszczowy system kastowy Siły przełomowe Nadciąga kryzys Szok finansowy Urojenia Rozpacz Apokalipsa Co nas czeka dalej? Skala Przynęta Edukacja wyższa na miarę XXI wieku Zalecenia 5. Wspólnota Kapitalizm, nasze choroby współistniejące i koronawirus Brzmi pięknie, tylko że… Rola rządu Choroby współistniejące Porzuceni Więcej kapitalizmu + mniej socjalizmu = kumoterstwo Zalety porażki Kolacja z Darą Kolesie pozostaną kolesiami Kumoterstwo a nierówności Lęk EKONOMICZNY Nowy system kastowy Prywatny Disneyland Jeszcze raz o edukacji Przywilej bogactwa Obrazek Korporacje to też ludzie (i to bogaci) Gospodarka oparta na wyzysku Nadobfitość Rząd warto traktować poważnie Jakość usług jako czynnik ceny Testy O życzliwości miliarderów Dziwna sztuczka demokracji Głosowanie Tragedia prostego ludu KORPUS Korony Bogaci złoczyńcy Co trzeba zrobić? Podziękowania O autorze