0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2013

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Maria Deptuła

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 89,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 62,30 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

66,75 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia

Odrzucenie dziecka przez rówieśników powinno być dla rodziców i wychowawców sygnałem ostrzegawczym. Zapowiada bowiem problemy na kolejnych etapach rozwoju dziecka: niedostosowanie społeczne w okresie dorastania, trudności w życiu dorosłym.

Książka Marii Deptuły pozwala zrozumieć przyczyny odrzucenia rówieśniczego i jego przejawy. Czytelnik znajdzie w niej analizę działań, jakie można podjąć, by skutecznie pomóc dzieciom odrzucanym przez rówieśników w przedszkolu, szkole, świetlicach środowiskowych czy terapeutycznych. Autorka zwraca uwagę na zapobieganie odrzuceniu, czemu służyć może wczesne wspomaganie rodziców w wypełnianiu ich opiekuńczej i wychowawczej roli, praca z grupą rówieśniczą w przedszkolu i szkole sprzyjająca rozwojowi tolerancji oraz pomaganie dziecku, gdy pojawią się problemy w relacjach z rówieśnikami.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-19365-2
  • ISBN druku: 978-83-01-16952-7
  • Liczba stron: 456
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp                                                                      9

CZĘŚĆ I. Istota, przyczyny i zagrożenia wynikające z odrzucenia rówieśniczego w przedszkolu i szkole podstawowej	15

ROZDZIAŁ 1. Istota zjawiska odrzucenia rówieśniczego i jego wybrane następstwa                                                      19

1.1. Znaczenie akceptacji rówieśników dla rozwoju i funkcjonowania dziecka      26
1.1.1. Znaczenie akceptacji rówieśników dla wyników dziecka w nauce        28
1.1.2. Relacje z rówieśnikami jako czynnik chroniący w przypadku niewłaściwego funkcjonowania rodziny                                          33
1.2. Następstwa odrzucenia dziecka przez rówieśników                           38
1.3. Trwałość statusu odrzucenia                                            48
1.4. Podsumowanie                                                         53

ROZDZIAŁ 2. Przyczyny odrzucenia dziecka przez rówieśników związane z warunkami jego rozwoju w rodzinie                               58

2.1. Więź dziecka z rodzicami jako szansa i zagrożenie dla dobrych relacji z rówieśnikami                                                         58
2.1.1. Zachowania opiekuna we wczesnym dzieciństwie a wzorce przywiązania i ich następstwa dla dalszego funkcjonowania dziecka                   60
2.1.2. Kompetencje matki niezbędne do powstania bezpiecznego przywiązania w pierwszym roku życia dziecka                                     63
2.1.3. Zachowania opiekuna w okresie przedszkolnym a wzorce przywiązania i ich następstwa dla dalszego funkcjonowania dziecka                       70
2.1.4. Wskaźniki charakteryzujące jakość interakcji matka–dziecko w okresie przedszkolnym i na początku okresu szkolnego oraz jej związek z typem przywiązania                                                     75
2.1.5. Problem liczby bliskich związków i stałości wzorców przywiązania         81
2.1.6. Przywiązanie w okresie dzieciństwa a funkcjonowanie dziecka w relacjach z rówieśnikami                                                  84
2.2. Praktyki wychowawcze rodziców a relacje dziecka z rówieśnikami            92
2.2.1. Style wychowania                                                93
2.2.2. Wybrane uwarunkowania praktyk rodzicielskich                      100
2.3. Podsumowanie                                                         109

ROZDZIAŁ 3. Przyczyny odrzucenia związane ze specyficznymi właściwościami dzieci                                                            111

3.1. Rozumienie innych ludzi i porozumiewanie się z nimi                         111
3.1.1. Uwarunkowania rozwoju teorii umysłu                               115
3.1.2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu dla funkcjonowania dzieci w relacjach z rówieśnikami                                                  120
3.1.3. Charakterystyka modelu przetwarzania informacji społecznych przez dzieci opracowanego przez Nicki R. Crick i Kennetha A. Dodge’a             127
3.1.4. Spojrzenie Karen L. Bierman na przyczyny odrzucenia związane z przetwarzaniem przez dziecko informacji o świecie i sobie samym       133
3.2. Kompetencje emocjonalne                                               140
3.2.1. Świadomość własnych stanów emocjonalnych i umiejętność komunikowania ich innym ludziom                                                 142
3.2.2. Rozpoznawanie emocji innych ludzi i umiejętność empatycznego reagowania na nie                                                           145
3.2.3. Kontrolowanie emocji                                            155
3.2.4. Znaczenie kompetencji emocjonalnych dla funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami                                        166
3.3. Kompetencje społeczne                                                177
3.3.1. Umiejętność współpracy                                          180
3.3.2. Umiejętność rozwiązywania konfliktów                               186
3.3.3. Znaczenie kompetencji społecznych dla funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami                                                  194
3.4. Podsumowanie                                                         196

ROZDZIAŁ 4. Przyczyny odrzucenia związane ze środowiskiem szkolnym        199

4.1. Przyczyny odrzucenia związane z klasą szkolną                            200
4.2. Przyczyny odrzucenia związane z nauczycielem i organizacją procesu nauczania   210
4.3. Podsumowanie                                                         215

CZĘŚĆ II. Wczesna profilaktyka odrzucenia rówieśniczego i pomaganie dzieciom odrzucanym	221

ROZDZIAŁ 5. Wspieranie rodziców w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej                                                  225

5.1. Zapobieganie powstawaniu pozabezpiecznego przywiązania                   225
5.1.1. Interwencje zmierzające do podnoszenia wrażliwości macierzyńskiej       229
5.1.2. Interwencje zmierzające do zmian w posiadanych przez rodziców reprezentacjach dotyczących opieki                                233
5.1.3. Interwencje dostarczające rodzicom wsparcia społecznego w celu ułatwienia sprawowania opieki nad dzieckiem                                   235
5.1.4. Interwencja w szczególnie trudnych przypadkach                       237
5.1.5. Możliwości praktycznego wykorzystania wyników badań nad zapobieganiem pozabezpiecznemu przywiązaniu                                  242
5.2. Tworzenie rodzicom warunków do rozwijania kompetencji wychowawczych    245
5.2.1. Programy oparte na teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury       246
5.2.2. Program Joanny Sakowskiej „Szkoła dla rodziców i wychowawców”       259
5.2.3. Program wspomagania rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym Blanki Poćwiardowskiej                276
5.2.4. Koncepcja terapii dzieci impulsywnych Rossa W. Greene’a i J. Stuarta Ablona                                                        284
5.3. Podsumowanie                                                         288

ROZDZIAŁ 6. Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci odrzucanych przez rówieśników                                                 290

6.1. Metody i programy wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym                               291
6.1.1. Modelowanie i moralizowanie                                       297
6.1.2. Program kształtowania umiejętności prospołecznych małego dziecka Ellen McGinnis i Arnolda P. Goldsteina                                   298
6.1.3. Powierzanie zadań                                                 301
6.1.4. Program Joanny Grochulskiej dla dzieci agresywnych                   302
6.1.5. Indukcja                                                         306
6.1.6. Przyjaciele Zippiego                                               308
6.1.7. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych „Spójrz inaczej”           315
6.2. Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku 10–12 lat             321
6.2.1. Program mediacji rówieśniczych                                     321
6.2.2. Program Marty Herzberg wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci nielubianych przez rówieśników                                     326
6.2.3. Modyfikacja zachowań typu A – program Niny Ogińskiej-Bulik           340
6.3. Ryzyko związane z pomaganiem dzieciom odrzucanym przez rówieśników z powodu agresywnych zachowań                                        344
6.4. Podsumowanie                                                         351

ROZDZIAŁ 7. Działania nauczyciela poprawiające sytuację dzieci odrzucanych w klasie szkolnej                                                   353

7.1. Tworzenie dzieciom warunków do przezwyciężania stereotypów i uprzedzeń wobec rówieśników w zespole klasowym                                        354
7.2. Zmniejszanie ryzyka powstawania uprzedzeń w klasie i pomaganie dzieciom odrzucanym dzięki zmianie zachowań nauczyciela                          367
7.3. Podsumowanie                                                         372

ROZDZIAŁ 8. Przykłady interwencji systemowych                                 373

8.1. Rozwój koncepcji pomagania dzieciom odrzucanym przez rówieśników        374
8.2. Program systemowy Carolyn Webster-Stratton „Niewiarygodne lata”          379
8.3. Interwencja systemowa „Szybka ścieżka” opracowana przez Grupę Badawczą ds. Zapobiegania Problemom Zachowania                                393
8.3.1. Charakterystyka programu „Szybka ścieżka”                           394
8.3.2. Efekty programu „Szybka ścieżka”                                   405
8.4. Podsumowanie                                                         414

Zakończenie                                                                   417

Bibliografia                                                                  421
Spis bloków rozszerzających                                                     441
Spis rycin                                                                     442
Spis tabel                                                                     444
Indeks nazwisk                                                              445
Indeks rzeczowy                                                               451

Inni Klienci oglądali również

128,88 zł 179,00 zł
Do koszyka

Terapia w chorobach układu nerwowego. Rozdział 16

Rozdział 16. z publikacji pt. „Terapia w chorobach układu nerwowego”, redakcja naukowa: Wojciech Kozubski. Nowoczesny podręcznik leczenia chorób układu nerwowego. Publikacja obejmuje najistotniejsze zagadnienia klinicznej neuro...
30,87 zł 34,30 zł
Do koszyka

Terapia siarką. MSM i inne naturalne środki eliminujące ból, stany zapalne i choroby przewlekłe

Marzysz o panaceum, które rozwiąże wszystkie Twoje problemy zdrowotne? Dzięki terapii siarką poprawisz swój stan zdrowia i pozbędziesz się różnych chorób i dolegliwości. Zmniejszysz uporczywe bóle pleców, mięśn...
45,00 zł 50,00 zł
Do koszyka

Iwabradyna w terapii niewydolności serca - od teorii do praktyki

Zasadnicza część monografii Iwabradyna w terapii niewydolności serca - od teorii do praktyki to przede wszystkim bardzo ciekawie ujęte kompendium wiedzy o znaczeniu podwyższonej częstości akcji serca, patofizjologicznych przesłankach stosowania iwabra...
27,66 zł 30,73 zł
Do koszyka

Profilaktyka bezpieczeństwa

Profilaktyka to podejmowanie działań uprzedzających, kształtujących spodziewany rozwój zjawisk poprzez wzmacnianie czynników chroniących przed rozwojem problemów związanych z zachowaniem niepożądanym,w tym osłabienie czynnik&...
28,80 zł 32,00 zł
Do koszyka

Przestrzeń dla rodziny

Oto kolejna znakomita książka Jespera Juula. Ten autor nikogo nie poucza, po prostu dzieli się z nami swoim bogatym doświadczeniem. Najbardziej lubię fragment, w którym mówi o sztuce rozmowy. W kilku zdaniach zawiera się opis tego, co w n...
26,55 zł 29,50 zł
Do koszyka

Twój typ osobowości: Doradca (ENFJ)

Książka „Twój typ osobowości: Doradca (ENFJ)” to kompendium wiedzy na temat „doradcy” – jednego z 16 typów osobowości. Jest ona częścią serii, w skład której wchodzą pozycje poświęcone poszczegó...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
 
Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.