0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2014

  • Autor: Adrian Niewęgłowski, Anna Przyborowska-Klimczak, Maria Poźniak-Niedzielska

  • Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 76,00 zł
68,40 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego

Książka stanowi kompleksowe opracowanie problematyki ochrony niematerialnych zasobów dziedzictwa kulturalnego, zbiorów bibliotecznych, materiałów archiwalnych, muzealiów, dzieł osieroconych, folkloru. Analizowane zagadnienia zostały przedstawione zarówno z punktu widzenia prawa cywilnego, jak i autorskiego, a także przez pryzmat prawa europejskiego i międzynarodowego.






W publikacji w szerokim zakresie ukazano kwestie nieomawiane dotąd w literaturze przedmiotu. Zawarto w niej również praktyczne wskazówki na temat rozwiązywania problemów sygnalizowanych przez instytucje kultury, dotyczące m.in.:


zasad dokonywania digitalizacji materiałów archiwalnych i muzealnych,
udostępniania utworów znajdujących się w zasobach instytucji kultury,
rozpowszechniania przez te instytucje wizerunku i korespondencji,
prowadzenia działalności wydawniczej.



Czytelników książki z pewnością zainteresuje analiza problematyki dzieł osieroconych, które stanowią znaczną część światowego dorobku kulturalnego, a także wywody poświęcone udostępnianiu dóbr niematerialnych przez instytucje kultury w świetle prawa autorskiego.






Adresaci:

Opracowanie przeznaczone jest dla prawników zajmujących się sprawami związanymi z ochroną, digitalizacją i udostępnianiem dziedzictwa kulturalnego przez różnego rodzaju instytucje (archiwa, biblioteki, muzea). Będzie również pomocne bibliotekarzom, archiwistom, muzealnikom oraz naukowcom zajmującym się archiwistyką i ochroną zasobów kultury.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Wydawnictwa prawnicze
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-264-8530-5
  • ISBN druku: 978-83-264-3428-0
  • EAN: 9788326485305
  • Liczba stron: 188
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wykaz skrótów | str. 11

Wstęp | str. 13

Rozdział I
Ochrona spuścizny literackiej i artystycznej w polskim prawie autorskim | str. 19

1. Kryterium upływu czasu jako wyznacznik zakresu domeny publicznej | str. 19

1.1. Czas trwania autorskich praw majątkowych | str. 19

1.2. Zasady korzystania z dzieł po upływie czasu ochrony | str. 22

1.2.1. Płatna domena publiczna | str. 22

1.2.2. Osobiste prawa autorskie po upływie czasu ochrony | str. 29

2. Ustalenie autorstwa dzieła jako przesłanka funkcjonowania ochrony prawnoautorskiej | str. 33

2.1. Wprowadzenie | str. 33

2.2. Prawo do autorstwa dzieła | str. 34

2.3. Status prawny twórcy używającego pseudonimu | str. 35

2.4. Dzieła anonimowe | str. 36

2.5. Skutki prawne ujawnienia autorstwa | str. 36

2.6. Charakter prawny zastępstwa w wykonywaniu praw autorskich | str. 37

3. Dzieło osierocone - nowe wyzwanie dla polskiego prawa autorskiego | str. 38

3.1. Znaczenie problemu dzieł osieroconych | str. 38

3.2. Modele regulacji prawnych dotyczących dzieł osieroconych | str. 39

3.3. Ewolucja pojęcia dzieła osieroconego w Unii Europejskiej na tle prawa polskiego | str. 42

3.4. Przesłanki i zasady korzystania z dzieł osieroconych w prawie unijnym | str. 49

3.5. Ocena rozwiązań dyrektywy w sprawie dzieł osieroconych | str. 51

4. Ochrona folkloru w prawie autorskim - szczególny przypadek nieobecności indywidualnego twórcy | str. 54

4.1. Istota folkloru | str. 54

4.2. Dzieła sztuki ludowej | str. 55

4.3. Folklor a dzieła folklorystyczne | str. 55

4.4. Granice dopuszczalności eksploatacji folkloru | str. 58

4.5. Międzynarodowe aspekty ochrony folkloru | str. 61

 Rozdział II 
Muzea i archiwa jako depozytariusze spuścizny literackiej i artystycznej | str. 63

1. Prawo autorskie w instytucjach muzealnych | str. 63

1.1. Wprowadzenie | str. 63

1.2. Pojęcie muzealiów a status utworów podlegających ochronie prawnoautorskiej | str. 65

1.3. Uprawnienie właściciela egzemplarza do utworu stanowiącego muzealium | str. 67

1.4. Udostępnianie przez instytucje muzealne wizerunku muzealiów | str. 72

1.5. Wnioski | str. 75

2. Pojęcie archiwum | str. 78

3. Rodzaje archiwów | str. 79

4. Status archiwum w prawie publicznym i prywatnym | str. 80

5. Materiał archiwalny jako dobro prawne | str. 82

5.1. Pojęcie materiału archiwalnego | str. 82

5.2. Materiał archiwalny w świetle prawa autorskiego | str. 84

5.3. Problem autorskoprawnego statusu niektórych rodzajów materiałów archiwalnych (dokumenty urzędowe, akty normatywne, mapy i fotografie) | str. 84

5.4. Materiały archiwalne a przedmiot praw pokrewnych | str. 87

5.5. Nabywanie praw autorskich do materiałów archiwalnych przez Skarb Państwa | str. 88

5.6. Materiały archiwalne a droit de suite | str. 90

6. Gromadzenie, przechowywanie i digitalizacja materiałów archiwalnych | str. 90

6.1. Gromadzenie i przechowywanie materiałów archiwalnych w ustawie o archiwach | str. 90

6.2. Digitalizacja materiałów archiwalnych. Narodowe Archiwum Cyfrowe | str. 93

6.3. Digitalizacja i gromadzenie archiwaliów w świetle prawa autorskiego | str. 94

7. Udostępnianie materiałów archiwalnych | str. 97

7.1. Udostępnianie materiałów archiwalnych w świetle ustawy o archiwach | str. 97

7.2. Udostępnianie materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego | str. 97

7.2.1. Udostępnianie egzemplarzy materiałów archiwalnych | str. 97

7.2.2. Udostępnianie zdigitalizowanych materiałów archiwalnych | str. 99

7.2.3. Udostępnianie materiału archiwalnego stanowiącego korespondencję | str. 101

7.2.4. Udostępnianie materiału archiwalnego zawierającego wizerunek | str. 104

8. Archiwum jako wydawca | str. 107

8.1. Zadania archiwów a działalność wydawnicza | str. 107

8.2. Pojęcie wydawcy materiałów archiwalnych | str. 107

8.3. Status wydawcy materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego | str. 109

8.4. Istota i rodzaje wydań materiału archiwalnego | str. 110

8.4.1. Pojęcie wydania materiału archiwalnego | str. 110

8.4.2. Wydanie materiałów archiwalnych chronionych prawami autorskimi. Prawa wydawcy a ochrona dóbr osobistych post mortem auctoris | str. 111

8.4.3. Pierwsze wydania oraz wydania naukowe i krytyczne materiałów archiwalnych | str. 113

 Rozdział III
Gromadzenie i udostępnianie niematerialnego dziedzictwa kulturalnego przez biblioteki | str. 116

1. Rola bibliotek w gromadzeniu i udostępnianiu dziedzictwa kulturalnego | str. 116

2. Biblioteki w obliczu nowych form udostępniania dziedzictwa kulturalnego w społeczeństwie informacyjnym | str. 117

2.1. Biblioteki a wyszukiwarki udostępniające treść utworów w internecie | str. 117

2.2. Biblioteki a działalność podmiotów udostępniających hiperłącza | str. 119

2.3. Udostępnianie miniatur utworów a działalność bibliotek | str. 120

3. Gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych w prawie polskim | str. 121

3.1. Pojęcie biblioteki | str. 121

3.2. Materiały biblioteczne jako przedmiot zadań biblioteki | str. 123

3.3. Gromadzenie i digitalizacja materiałów bibliotecznych w świetle prawa autorskiego | str. 125

3.4. Udostępnianie egzemplarzy utworów przez biblioteki | str. 127

3.4.1. Zakres prawa do nieodpłatnego udostępniania egzemplarzy utworów przez biblioteki w polskim prawie autorskim | str. 127

3.4.2. Nieodpłatne udostępnianie egzemplarzy utworów przez biblioteki a prawo do wynagrodzenia autorskiego za publiczne użyczanie egzemplarzy utworów (Public Lending Right) | str. 130

3.5. Udostępnianie przez biblioteki utworów za pośrednictwem terminali w świetle prawa autorskiego | str. 132

3.5.1. Terminal jako instrument udostępniania utworu przez bibliotekę | str. 132

3.5.2. "Teren działania" jako wyznacznik udostępniania cyfrowych kopii utworów przez bibliotekę na podstawie przepisów o dozwolonym użytku publicznym | str. 133

3.5.3. Porównanie zakresu uprawnienia bibliotek do udostępniania egzemplarzy utworów z prawem do udostępniania utworów za pośrednictwem terminali | str. 134

3.6. Przekroczenie przez bibliotekę granic dozwolonego gromadzenia i udostępniania utworów. Problem identyfikacji podmiotu odpowiedzialnego | str. 137

4. Gromadzenie i udostępnianie utworów przez biblioteki na tle unijnych regulacji dotyczących dzieł osieroconych | str. 139

4.1. Dzieła osierocone jako składnik zasobów bibliotecznych | str. 139

4.2. Uprawnienia bibliotek do udostępniania dzieł osieroconych w prawie Unii Europejskiej | str. 140

4.3. Polskie regulacje prawnoautorskie dotyczące gromadzenia i udostępniania utworów przez biblioteki na tle postanowień dyrektywy w sprawie dzieł osieroconych | str. 141

5. Wykonywanie przez biblioteki usług reprograficznych na rzecz użytkowników w świetle dozwolonego użytku publicznego | str. 143

6. Zwielokrotnianie utworów oraz udostępnianie cyfrowych zbiorów przez biblioteki w świetle wyników badań empirycznych | str. 147

6.1. Zakres i cel badania | str. 147

6.2. Kopiowanie zbiorów przez czytelników a przepisy wewnętrzne bibliotek | str. 147

6.3. Kopiowanie zbiorów przez biblioteki na zlecenie czytelników | str. 148

6.4. Ograniczenia zwielokrotniania zbiorów bibliotecznych | str. 149

6.5. Elektroniczne korzystanie z zasobów bibliotecznych | str. 149

6.6. Wnioski | str. 149

 Rozdział IV
Prawnomiędzynarodowe aspekty ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. 150

1. Geneza prawnomiędzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. 150

1.1. Konwencja UNESCO dotycząca ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego z 1972 r. | str. 150

1.2. Zalecenie UNESCO w sprawie ochrony tradycyjnej kultury i folkloru z 1989 r. | str. 152

1.3. Powszechna deklaracja UNESCO w sprawie różnorodności kulturowej z 2001 r. | str. 154

1.4. Deklaracja ze Stambułu, przyjęta podczas Konferencji Ministrów Kultury w 2002 r. | str. 155

2. Kompleksowy system międzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w świetle Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r. | str. 156

2.1. Ogólna charakterystyka Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. 156

2.2. Cele Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. 158

2.3. Pojęcie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. 158

2.4. Instytucjonalizacja ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. 160

2.4.1. Zgromadzenie Ogólne Państw-Stron Konwencji | str. 160

2.4.2. Międzyrządowy Komitet do spraw Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego | str. 161

2.4.3. Sekretariat | str. 162

2.5. Listy niematerialnego dziedzictwa kulturowego podlegającego międzynarodowej ochronie | str. 163

2.6. Zobowiązania państw-stron Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r. w zakresie ochrony tego dziedzictwa na płaszczyźnie krajowej | str. 167

2.7. Międzynarodowa współpraca i pomoc na rzecz ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. 169

2.8. Finansowanie międzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. 171

2.9. Rola konwencji UNESCO w ochronie w dziedzictwa kulturowego | str. 173

3. Międzynarodowa ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego w świetle innych dokumentów międzynarodowych | str. 175

4. Uwagi końcowe | str. 178

Bibliografia | str. 179

Inni Klienci oglądali również

30,59 zł 33,99 zł
Do koszyka

Córka Szklarki, t. II /seria Blask Corredo/

Córka Szklarki, dwunastoletnia Mori ma niezwykłe zdolności - wie rzeczy, których nigdy się nie uczyła, widzi emocje innych ludzi w postaci kolorowych poświat, może przenosić przedmioty siłą woli. Nie potrafi jednak nawiązać porozumienia a...
18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

Ochrona zdrowia psychicznego Antologia bioetyki Tom 6

Szósty tom Antologii bioetyki, wydawnej przez TAiWPN Universitas pod redakcją naukową Włodzimierza Galewicza, dotyczy zasadniczych kwestii ochrony zdrowia psychicznego. Na czym właściwie polegają choroby lub zaburzenia psychiczne? Jak należy się...
47,25 zł 52,50 zł
Do koszyka

Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej

Tematyką książki są kompetencje osób realizujących edukację kulturalną w różnych miejscach i rolach. Autorzy zebranych w niej tekstów pokazują w jak wielu kontekstach można, warto a nawet trzeba dziś mówić o kompetencjach re...
8,91 zł 9,90 zł
Do koszyka

Ochrona przed wykorzystywaniem przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolno-spożywczymi – prawa i obowiązki przedsiębiorców

Prezes UOKiK zyskał możliwość dyscyplinowania przedsiębiorców nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową w obrocie produktami rolno-spożywczymi, w tym nakładania na nich kar pieniężnych. Co istotne za naruszanie przepisów ustawy Pr...
99,90 zł 111,00 zł
Do koszyka

Mechanizmy ochrony praworządności państw członkowskich w prawie Unii Europejskiej

Książka otrzymała wyróżnienie w XII edycji konkursu Wolters Kluwer Polska i „Przeglądu Sądowego” na książkę prawniczą najbardziej przydatną w praktyce wymiaru sprawiedliwości w 2019 roku. Książka jest pierwszą na polskim rynku ...
32,40 zł 36,00 zł
Do koszyka

Dziedzictwo von Schindlerów

Na tropie mrocznych tajemnic Lipiec 2000 roku. Z przedwojennego dworku nad Śniardwami znika bez śladu dwudziestoletnia dziewczyna. W okolicy krąży legenda, że odpłynęła starym jachtem von Schindlerów, który ostatn...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!