Sztuczna inteligencja, przemysł 4.0, gospodarka cyrkularna, powstające i znikające zawody, innowacyjne modele biznesowe, nowe produkty inwestycyjne, media społecznościowe oraz inne trendy gospodarcze powodują, że zarówno sami przedsiębiorcy, jak i pracownicy oraz klienci czują się zagubieni. Nierzadko stają przed dylematami moralnymi, z jakimi nikt wcześniej się nie mierzył. Szukają etycznych podpowiedzi i wskazówek, jak w różnych sytuacjach biznesowych powinni się zachować. Odpowiedź na pytanie, gdzie można znaleźć przywódców mających zdolność rozwijania i umacniania standardów etycznego postępowania w biznesie, znajduje się w książce dr. Roberta Sroki.
Monografia Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu jest poświęcona roli, jaką pełnią samoregulacje w kreowaniu standardów etycznych w życiu gospodarczym. Autor pomija odgórną regulację narzuconą przez państwo oraz oddolną samoregulację przedsiębiorstw i koncentruje się na samoregulacji w ramach branży, dokonywanej za sprawą organizacji branżowych, które najlepiej wiedzą, gdzie pojawiają się zagrożenia i prawdopodobieństwo przekroczenia granicy – prawnej lub moralnej. W przeprowadzonych przez siebie badaniach dowodzi powinności, zasadności oraz możliwości przyjęcia przez organizacje branżowe roli zbiorowego przywódcy etyki biznesu. Odkrywa potencjał tkwiący w organizacjach branżowych i pokazuje, w jaki sposób mogą one wyznaczać i egzekwować standardy etycznego postępowania w przestrzeni gospodarczej.
Książka stawia dużo pytań i zmusza do refleksji przedsiębiorców należących do organizacji branżowych i angażujących się w ich działania. Przedstawia także praktyczny model wdrażania i organizowania samoregulacji branżowej związanej ze standardami etycznymi oraz wskazówki i rozwiązania dla organizacji branżowych, które zdecydują się przyjąć rolę przywódców współczesnej etyki biznesu.
Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Spis treści Dedykacja Wprowadzenie Rozdział 1. Aktualne wyzwania rynkowe i społeczne dla etyki biznesu Megatrendy społeczno-gospodarcze i ich wpływ na sposób wyznaczania standardów etyki biznesu Sztuczna inteligencja i przemysł 4.0 Znikające i pojawiające się zawody oraz związane z tym zjawiskiem dylematy moralne Problemy z nowymi modelami biznesowymi Gospodarka w obiegu zamkniętym i zmiany klimatyczne Nierozwiązane problemy z outsourcingiem Odpowiedzialne inwestowanie Elektromobilność i smog Wpływ zmian w postrzeganiu koncepcji państwa narodowego na etykę biznesu Podsumowanie Rozdział 2. Branże i organizacje branżowe Organizacje branżowe oraz samoregulacja biznesowa w literaturze międzynarodowej Metoda prowadzenia badań Poziomy gospodarki Teoria struktury i definicja branży Podstawy prawne i charakterystyka organizacji branżowych Etyka biznesu w dokumentach formalnych organizacji pracodawców Zagadnienia etyczne w pozostałych zrzeszeniach biznesowych Podsumowanie Rozdział 3. Zasada pomocniczości jako fundament definiujący powinności i możliwości organizacji branżowych Zasada pomocniczości i organizacje branżowe – uwagi wstępne Historia zasady subsydiarności Powrót do idei subsydiarności Rozumienie pomocniczości Społeczna rola zasady subsydiarności Znaczenie zasady pomocniczości w Unii Europejskiej i w Polsce Personalistyczne ramy dla stosowania zasady pomocniczości na rynku Problem precyzji zasady pomocniczości Zasada pomocniczości a rola organizacji branżowych Rozdział 4. Organizacje branżowe jako krytyk społeczny i zbiorowy przywódca Krytyka społeczna Znaczenie wspólnoty dla krytyki społecznej Problem różnicy, pluralizmu i relatywizmu w krytyce społecznej Model krytyka społecznego Michaela Walzera Metoda interpretacji Uwagi na temat filozofii hermeneutycznej Aspekty metody interpretacji Michaela Walzera Ograniczenia organizacji branżowych jako krytyka społecznego Główne argumenty za organizacjami branżowymi jako krytykiem społecznym Rozdział 5. Samoregulacja branżowa narzędziem do wyznaczania standardów etyki biznesu Samoregulacja – uwagi wstępne Psychologiczne aspekty samoregulacji Samoregulacja zawodowa inspiracją samoregulacji branżowej Definicje i klasyfikacje samoregulacji Samoregulacja w polityce Unii Europejskiej Cechy skutecznej samoregulacji Motywy i korzyści wdrażania samoregulacji Samoregulacja jako przejaw realizacji soft law w gospodarce? Rozdział 6. Model samoregulacji branżowej Etap 1 – Identyfikacja wyzwania moralnego będącego przedmiotem samoregulacji Etap 2 – Ocena możliwości realizacji skutecznej samoregulacji Etap 3 – Zaangażowanie interesariuszy Etap 4 – Kodeks etyki Etap 5 – Infrastruktura samoregulacji etycznej Etap 6 – Rewizja samoregulacji Zakończenie Bibliografia