0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Kurier 0 zł »


Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Metodologia badań psychologicznych (eBook)

0.00  (0 ocen)
 Sprawdź recenzje
Rozwiń szczegóły
  • Wydanie: 6, 2019

  • Autor: Jerzy M. Brzeziński

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    Epub Mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
95,00 zł
85,50 zł
Cena zawiera podatek VAT.
Oszczędzasz 9,50 zł
Wysyłka:
online
Dodaj do schowka

Metodologia badań psychologicznych

Wiedza z zakresu metodologii badań psychologicznych stanowi najbardziej zasadniczy fundament warsztatu pracy psychologa. Bierna znajomość metodologii umożliwia zrozumienie i krytyczną ocenę naukowych tekstów psychologicznych zdających sprawę z przeprowadzonych badań empirycznych. Czynna znajomość z kolei pozwala na samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie badań, a także przeanalizowanie i zinterpretowanie uzyskanych wyników. Świadomość metodologiczna badacza wykracza daleko poza biegłość w stosowaniu pakietów statystycznych. W nowym, zaktualizowanym wydaniu klasycznego już (ponad 900 cytowań w bazie Google Scholar!) podręcznika Metodologia badań psychologicznych Jerzy M. Brzeziński przedstawia autorski model struktury procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych, a następnie szczegółowo objaśnia każdy z etapów postępowania. Kolejne części podręcznika autor poświęca: • Naturze procesu badawczego w psychologii – przedstawiono tu istotę poznania naukowego w naukach empirycznych oraz scharakteryzowano psychologię właśnie jako naukę empiryczną, traktującą o związkach między zmiennymi. Czytelnik zapozna się także z definicjami zmiennych, sposobami ich konstruowania oraz z ich klasyfikacjami. Tu także przedstawiono typy problemów badawczych i hipotez oraz strukturę procesu badawczego. • Uwarunkowaniom procesu badawczego w psychologii i innych naukach społecznych – opisano tu zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego, a także etyczny kontekst prowadzenia badań naukowych. • Podstawom zastosowań metod statystycznych w badaniach psychologicznych – tę część poświęcono różnym sposobom doboru osób do badań, miarom siły związku między zmiennymi oraz testom istotności różnic – wraz z dobranymi do nich wskaźnikami wielkości efektu. • Modelom sprawdzania hipotez – Czytelnik znajdzie tu prezentację modeli: eksperymentalnego, korelacyjnego oraz nieeksperymentalnego ex post facto. • Podstawom konstrukcji testów psychologicznych oraz kulturowej adaptacji testów – Czytelnik zapozna się tu z podstawowymi wymaganiami stawianymi współcześnie testom psychologicznym – z naciskiem na zagadnienia trafności, rzetelności i błędu standardowego pomiaru oraz przedziałową interpretację uzyskanego wyniku. Autor omówił też zagadnienia analizy wyników testów przedstawionych pod postacią profilów. Tę część uzupełnia bardzo ważna problematyka adaptacji kulturowej testów. Pisząc niniejszy podręcznik, zwracałem uwagę, aby służył on zarówno tym (zwłaszcza studentom pierwszych lat studiów, gdyż do nich jest przede wszystkim adresowany), którzy wpierw chcą zrozumieć przekazywaną im wiedzę psychologiczną, która wszak – przypominam i podkreślam, że psychologia jest nauką empiryczną! – pochodzi z badania empirycznego, zanim przejdą do jej wykorzystywania we własnej praktyce (diagnostycznej, terapeutycznej, profilaktycznej), jak i tym (studentom ostatnich lat studiów magisterskich i studiów doktoranckich), którzy sami chcą wiedzę psychologiczną (naukową!) wzbogacać, prowadząc samodzielne badania empiryczne – dla studentów taką pierwszą, poważną okazją będzie praca magisterska, a dla słuchaczy studiów doktoranckich – doktorska. Z tekstu Nowy podręcznik autorstwa Jerzego Brzezińskiego Metodologia badań psychologicznych stanowi oryginalne osiągnięcie w stosunku do poprzednich edycji. Autor dokonał wielu istotnych zmian edycji poprzednich, a w nowej propozycji uwzględnił najnowszą literaturę światową. Ten podręcznik nie ma sobie równych w kontekście literatury światowej. Wieloletni wysiłek autora zaowocował powstaniem integralnej metodologii badań psychologicznych, uwzględniającej specyfikę psychologii jako dziedziny badań humanistycznych, relację tej metodologii do procesu poznawania naukowego, do metodologii ogólnej i procesu weryfikacji hipotez, relacje do psychometrii i postępowania diagnostycznego oraz reguł etycznych respektowanych w badaniu ludzi. Z recenzji prof. dr hab. Czesława Nosala

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Metodologia badań psychologicznych
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-20691-8
  • ISBN druku: 978-83-01-20363-4
  • Liczba stron: 528
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
1. Dlaczego psychologowi niezbędna jest znajomość metodologii?  XI
	1. Różne rozumienia metodologii  XI
	2. Dwa cele nauczania metodologii  	XIII
	3. Podstawowa literatura z zakresu metodologii badań psychologicznych i dyscyplin pokrewnych  	XVII
Część I Natura procesu badawczego w psychologii 1
1. Psychologia jest nauką empiryczną – zagadnienia wprowadzające  5
	1. Wprowadzenie  5
	2. Cele poznania naukowego – zewnętrzne i wewnętrzne  6
	3. Schemat poznania naukowego  8
	4. Intersubiektywny charakter poznania naukowego – Kazimierza Ajdukiewicza zasada racjonalności  14
	5. Idealizacyjny charakter poznania naukowego  17
	6. Redukcjonizm i reduktywizm a problem swoistości poznania naukowego w psychologii  18
	7. Podsumowanie  23
2. Psychologia traktuje o związkach między zmiennymi – odmiany zmiennych i ich operacjonalizacja  25
	1. Wprowadzenie  26
	2. Pojęcie zmiennej  26
	3. Konstrukcja mnogościowa zmiennej ilościowej  29
	4. Stanleya S. Stevensa klasyfikacja zmiennych: nominalne, porządkowe, interwałowe i ilorazowe  30
	5. Zmienne zależne i niezależne. Klasyfikacja zmiennych  32
	6. Zasady wprowadzania terminów teoretycznych do nauk empirycznych (według Jerzego Kmity)  34
	7. Wskaźniki  36
	8. Wyniki uzyskane na skalach narzędzi pomiarowych jako wskaźniki zmiennych ilościowych  41
	9. Nowe ujęcie problemu operacjonalizacji zmiennych psychologicznych (według Elżbiety Hornowskiej)  43
	10. Podsumowanie  49
3. Problemy badawcze i hipotezy badawcze  51
	1. Wprowadzenie   51
	2. Problem badawczy jako pytanie – pytania rozstrzygnięcia i pytania dopełnienia; problemy rozstrzygalne i nierozstrzygalne   51
	3. Nuela Belnapa klasyfikacja pytań   55
	4. Hipoteza jako odpowiedź na pytanie badawcze     58
	5. Klasyfikacja problemów badawczych i hipotez badawczych   59
	6. Podsumowanie   63
4. Struktura procesu badawczego w psychologii   65
	1. Wprowadzenie   65
	2. Struktura procesu badawczego w psychologii (ujęcie Jerzego Brzezińskiego)   65
	3. Między „odkryciem” a „uzasadnieniem”     72
	4. Podsumowanie   76
Część II Uwarunkowania procesu badawczego 79
5. Zewnętrzne uwarunkowania procesu badawczego – psychologia a praktyka społeczna     81
	1. Wprowadzenie   81
	2. Między zewnętrznymi i wewnętrznymi uwarunkowaniami procesu badawczego w psychologii   82
	3. Psychologia stosowana czy stosowanie psychologii – jedna albo wiele psychologii?   83
	4. Psychologia a model tzw. nauk praktycznych   87
	5. Obieg informacji między sferą praktyki społecznej i sferą nauki       89
	6. Podsumowanie   92
6. Wewnętrzne determinanty procesu badawczego    95
	1. Wprowadzenie   95
	2. Trafność badania psychologicznego   96
	3. Badanie psychologiczne jako interakcja badacz – osoba badana       110
	4. Podsumowanie   135
7. Etyczne problemy naukowych badań psychologicznych     139
	1. Wprowadzenie   139
	2. Szczególnie etycznie wątpliwe aspekty działalności badawczej psychologa   143
	3. Informowanie społeczności uczonych o uzyskanych rezultatach badawczych  153
	4. Psycholog jako nauczyciel i mistrz – jedność badania i nauczania     159
	5. Testy psychologiczne w rękach psychologa     165
	6. Rezultat badawczy jako podstawa praktycznego działania       173
	7. Podsumowanie   174
Część III W stronę metod statystycznych  177
8. Próba – wybrane zagadnienia     181
	1. Wprowadzenie   181
	2. Dlaczego próba złożona z ochotników nie jest reprezentatywna (jest stronnicza)?     182
	3. Próba kwotowa   184
	4. Próba losowa    186
	5. Podsumowanie   194
9. Miary siły związku między zmiennymi – wybrane zagadnienia       195
	1. Wprowadzenie   195
	2. Zależności rzeczywiste a zależności pozorne. Interpretacja przyczynowoskutkowa związku korelacyjnego dwóch zmiennych     196
	3. Regresja liniowa zmiennej Y względem zamiennej X; korelacja rYX      198	
	4. Wybór optymalnej miary siły związku między zmiennymi    203
	5. Podsumowanie   204
10. Testy istotności różnic i wskaźniki wielkości efektu ES – wybrane zagadnienia   205
	1. Wprowadzenie   205
	2. Etapy wnioskowania statystycznego   207
	3. Warunki poprawnego stosowania testów istotności różnic w badaniach empirycznych   210
	4. Wybór optymalnego testu istotności różnic i wskaźnika wielkości efektu   217
	5. Wskaźniki wielkości efektu (ES)    222
	6. Przedziały ufności     232
	7. Podsumowanie   233
Część IV Modele sprawdzania hipotez 237
11. Model eksperymentalny (E)     241
	1. Wprowadzenie   241
	2. Charakterystyka modelu eksperymentalnego (E)   243
	3. Pojęcie planu eksperymentalnego i quasi-eksperymentalnego     260
	4. Trafność planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające       262
	5. Podstawowe plany eksperymentalne   270
	6. Podsumowanie   286
12. Gdy nie można przeprowadzić badania eksperymentalnego – nieeksperymentalny model ex post facto (EPF)     289
	1. Wprowadzenie   289
	2. Model eksperymentalny a model nieeksperymentalny ex post facto (EPF)     290
	3. Dwie odmiany nieeksperymentalnego modelu EPF     290
	4. Zbieranie danych za pomocą wywiadów 298
	5. Opracowywanie danych empirycznych pochodzących z wywiadów     301
	6. Ocena istotności zmiennych w nieeksperymentalnym modelu EPF  311
	7. Wady i zalety nieeksperymentalnego modelu EPF     311
	8. Podsumowanie   312
13. Model korelacyjny – model wielokrotnej regresji liniowej (MLR)   315
	1. Wprowadzenie – model analizy wariancji ANOVA a model wielokrotnej regresji liniowej MLR   316
	2. Podstawowe odmiany modelu MLR   318
	3. Zmienne ilościowe w jednowielozmiennowej odmianie modelu MLR    319
	4. Zmienne jakościowe w modelu MLR – konstruowanie zmiennych instrumentalnych: kodowanie zerojedynkowe (dummy coding)     324
	5. Ustalenie porządku istotnościowego w obrębie zmiennych niezależnych wprowadzonych do modelu MLR    334
	6. Kurczenie się korelacji wielokrotnej   335
	7. Podsumowanie   336
Część V Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych wybrane zagadnienia  337
14. Rzetelność – błąd standardowy – moc dyskryminacyjna pozycji testowych  343
	1. Wprowadzenie   344
	2. Założenia klasycznej teorii rzetelności testów psychologicznych     344
	3. Odmiany błędu standardowego    345
	4. Punktowa i przedziałowa estymacja wyniku prawdziwego    347
	5. Sześć empirycznych metod estymacji rzetelności testu psychologicznego   349
	6. Trzy wskaźniki mocy dyskryminacyjnej pozycji testowych   359
	7. Podsumowanie   363
15. Ustalanie trafności testu     365
	1. Wprowadzenie   365
	2. Cztery aspekty trafności       367
	3. Aspekt zbieżny (konwergentny) i różnicowy (dyskryminatywny) trafności – analiza macierzy „wielu cech – wielu metod” Donalda T. Campbella i Donalda W. Fiskego    374
	4. Badanie trafności z wykorzystaniem modelu analizy czynnikowej (tzw. trafność czynnikowa)    379
	5. Podsumowanie   380
16. Standaryzacja – obiektywność – normalizacja    383
	1. Wprowadzenie   383
	2. Standaryzacja i obiektywność testu   383
	3. Skale standardowe oparte na modelu rozkładu normalnego   385
	4. Porównanie skal standardowych    388
	5. Podsumowanie   390
17. Analiza profilów psychometrycznych – porównania intraindywidualne i interindywidualne    391
	1. Wprowadzenie   392
	2. Analiza intraprofilowa   393
	3. Analiza interprofilowa   398
	4. Podsumowanie   406
18. Problemy adaptacji kulturowej testów       409
	1. Wprowadzenie   409
	2. Czy testy psychologiczne powstałe w warunkach innej kultury powinny być poddane adaptacji kulturowej?    410
	3. Sprawdzanie równoważności testów (według Radosława Ł. Drwala)     415
	4. Konteksty adaptacji kulturowej testów (według Jerzego Brzezińskiego)    416
	5. Podsumowanie   423
Nota bibliograficzna i podziękowania   425
Bibliografia      429
	Dodatek A. Jak przygotować raport z badań psychologicznych?  449
	Dodatek B. Tablice statystyczne i psychometryczne   453
	Dodatek C. Alfabet grecki   509
Indeks rzeczowy   511
Indeks nazwisk    517
O Autorze       526

Inni Klienci oglądali również

9,45 zł 10,50 zł
Do koszyka

Stan i współczesne zmiany systemów lodowcowych południowego Spitsbergenu. W świetle badań metodami radarowymi - 03 Czynniki warunkujące przestrzenne zróżnicowanie depozycji śniegu na obszarach zlodowaconych (na przykładzie Lodowca Hansa)

Książka podejmuje problem zmian zachodzących w obszarach zlodowaconych południowego Spitsbergenu w kontekście współczesnej ewolucji środowiska przyrodniczego. Celem przedstawionych studiów jest określenie, w jaki sposób systemy lod...
2,70 zł 3,00 zł
Do koszyka

Człowiek wobec wartości etycznych - 09 Odraczanie gratyfikacji jako istotna część charakteru. Psychologiczna i temporalna analiza etyki pracy i estetyki konsumpcji

Celem niniejszej publikacji jest poszukiwanie i opisanie różnorakich mechanizmów odpowiedzialnych za uruchamianie zachowań człowieka, które mogą być postrzegane jako mniej lub bardziej etyczne. Autorzy zbioru w swych tekstach ukazu...

Wystarczająco dobre życie. Konteksty psychologiczne - Monika Kornaszewska-Polak, (Nie)wystarczająco dobra matka. Analiza sytuacji pracujących kobiet będących matkami

Po co żyjemy? Czym jest dobre życie? Człowiek nieustannie docieka sensu swojego istnienia, próbując odnaleźć jego przyczynę i cel. W prezentowanej monografii, wpisującej się w nurt psychologii pozytywnej, ukazano, jakich odpowiedzi na pytania o ...
2,30 zł 2,50 zł
Do koszyka

Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 3: Tożsamość dziennikarza - 14 "Mszasakrada". Jak dziennikarze (s)potykali się z "Finneganów trenem"?

Zasadniczą treścią tekstów pomieszczonych w tomie jest wieloaspektowe ujęcie współczesnej postaci DZIENNIKARZA poruszającego się w społeczeństwie medialnym, w rzeczywistości „płynnej”, w kulturze konwergencji. Obserwujemy też ...
4,95 zł 5,50 zł
Do koszyka

Psychologiczna praca z filmem - 06 Przesłuchanie podejrzanego i świadka - przegląd wybranych taktyk na podstawie filmu "Podejrzany" ("Under Suspicion")

Książka Psychologiczna praca z filmem zawiera pogłębione analizy psychologiczne wybranych filmów oraz gotowe scenariusze zajęć i ćwiczeń. Dzięki przystępnemu językowi może być inspiracją zarówno dla specjalistów różnych dzie...
2,25 zł 2,50 zł
Do koszyka

O pożytkach z badań z dziedziny socjologii i antropologii polityki - 08 Mitologizacja I.J. Paderewskiego na kartach "Śpiewaka Śląskiego"/"Śpiewaka" w dwudziestoleciu międzywojennym

Przedmiot zainteresowania autorów tekstów, które złożyły się na prezentowany tom, nie mieści się w jednej, konkretnej dyscyplinie naukowej. Nie jest to ani klasyczna socjologia, ani klasyczna antropologia kultury, ani klasyczna pol...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!
 
Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celu dostosowaniaserwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach statystycznych i reklamowych. Mogą też stosować je współpracujące z nami firmy badawcze. W programie służącym do obsługi Internetumożna zmienić ustawienia dotyczące cookies Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Prywatności.