Tłumaczenie publikacji czołowego badacza inteligencji, twórczości i mądrości, Roberta J. Sternberga z Uniwersytetu Cornella w USA oraz austriackiej badaczki z Uniwersytetu w Klagenfurcie, Judith Glück. Czytelnicy, szukający mądrych odpowiedzi na trudne pytania, znajdą tu pełen zestaw zagadnień związanych z mądrością: od uzasadnienia, dlaczego w dzisiejszych trudnych czasach ta tematyka jest ważna, poprzez przegląd głównych podejść teoretycznych, aż po postulaty jak rozwijać kompetencje mądrościowe, a także jak je rozpoznawać i kultywować u siebie. Lekturą z pewnością zainteresują się nie tylko badacze zdolności poznawczych i mądrości, profesjonalni psychologowie i pedagodzy oraz studenci tych kierunków, filozofowie i edukatorzy, ale także wszyscy, którzy pragną wieść mądre życie. Prezentujemy dzieło, jakiego jeszcze w polskiej psychologii i pedagogice nie było; dzieło, które uzupełnia dotkliwą lukę w badaniach nad tym jednym z najważniejszych i najcenniejszych przymiotów ludzkiego życia, jakim jest mądrość. Prof. dr hab. Krzysztof J. Szmidt Publikacja wpisuje się w dyskusję dotyczącą kształtu i sensu edukacji we współczesnym świecie, kompetencji kluczowych i możliwości przygotowania młodych ludzi na wyzwania jutra. Napisana jest w sposób zachęcający do polemiki i głębokiej refleksji – nie pozostawia czytelnika neutralnym. Dr Tomasz Knopik Ostatnio w serii ukazały się: R.J. Sternberg, L. Jarvin, E.L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie M. Lipman, Myślenie w edukacji
Mądrość – troska o innych i twórcza realizacja dobra wspólnego w perspektywie długoterminowej. Wprowadzenie do wydania polskiego (Krzysztof J. Szmidt) 9 Przedmowa 21 1. Co to jest mądrość? 25 2. Dlaczego mądrość jest ważna i czemu społeczeństwo nie zawsze postrzega ją w ten właśnie sposób? 61 3. Jak mądrość była badana w psychologii? 101 4. Jak mierzy się mądrość? 133 5. Jak rozwija się mądrość? 157 6. Jak możemy kultywować mądrość? 195 7. W jaki sposób mądrość wiąże się z innymi cechami psychologicznymi? 223 8. Czy jestem mądry? 251 Epilog 277 Spis rysunków i tabel 283 Indeks 285