Kolejna publikacja z serii „Edukacja dla Mądrości”, inspirowanej koncepcją i dokonaniami Roberta J. Sternberga (teaching for wisdom), stanowi syntetyczne i zarazem nowe ujęcie kategorii mądrości dziecka. Oparta została na wynikach badań własnych autorki przeprowadzonych wśród starszych dzieci przedszkolnych. Czytelnik znajdzie tu przegląd zagadnień teoretycznych związanych z pojmowaniem kategorii mądrości - autorka ilustruje wielość znaczeń przypisywanych temu pojęciu, a także liczne uwarunkowania procesu dochodzenia do mądrości. Zagadnieniom teoretycznym towarzyszy część prezentująca wyniki własnych nowatorskich badań autorki opartych na samodzielnie skonstruowanych narzędziach badawczych.
Przedstawione wnioski stanowią bogaty, świetny i poznawczo wartościowy materiał, także dla praktyki pedagogicznej, co odzwierciedlają umieszczone na końcu postulaty, przydatne tym bardziej, że poruszany problem ma kluczowe znaczenie dla edukacji i dużą nośność dla praktyki. Celne powiązanie uzyskanych wyników z postulatami pedagogicznymi daje świadectwo znajomości realiów, problemów i sposobów funkcjonowania współczesnego przedszkola.
Z recenzji prof. dr hab. Iwony Czai-Chudyby
W serii ukazały się:
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
Wstęp 7 1. Mądrość w dyskursie teoretycznym 19 1.1. Mądrość w ujęciu filozoficznym i socjologicznym 21 1.2. Mądrość w perspektywie psychologicznej 27 1.3. Mądrość w koncepcjach pedagogicznych 38 2. Teoretyczne podstawy wspierania i rozwoju mądrości 45 2.1. Wspieranie mądrości na gruncie psychologii i pedagogiki pozytywnej 46 2.2. Rozwijanie mądrości a pedagogika emancypacyjna 53 2.3. Stymulacja mądrości w perspektywie pedagogiki twórczości 54 2.4. Wspieranie mądrości a konstruktywizm społeczno-kulturowy 57 3. Komponenty mądrości i warunki ich rozwoju 69 4. Organizacja badań nad mądrością dziecka 87 4.1. Struktura narzędzia badawczego 93 4.2. Analiza warunków badania 101 5. W poszukiwaniu mądrości dziecka 113 5.1. Przejawy mądrości dziecka w sytuacjach zadaniowych 119 5.2. Mądrość w dyskursie dziecięcym 186 6. Dyskusja wyników i wnioski 195 Spis tabel i rysunków 211 Bibliografia 213 Summary 237 Od Redakcji 241 Aneks 245