Szkice Giorgia Manganellego - których bohaterowie to m.in. literatura fantastyczna, dyskretny, schizolidalny snob Ronald Firbank, Samuel Beckett i jego Murphy, szachownica Vladimira Nabokova, przebiegły mag W. B. Yeats czy Henry James - są błyskotliwe, często zaskakujące, dalekie od obiegowych sądów i akademickich analiz.
Lekturę tego zbioru być może należałoby zacząć od tytułowego manifestu, który fascynuje niewyznaną miłością do literatury, tej aspołecznej, niemoralnej działalności, która „prowokuje i rzuca wyzwanie, ofiarowuje magiczną skórę zwierzęcia, mechanizm, kostkę do gry, relikwię, roztargnioną ironię godła”. Manganelli pojmuje ją jako domenę fikcji i sztuczności, gry i przypadku, gdzie najważniejszą figurą jest labirynt, jako samonapędzający się mechanizm, samowystarczalny i ostentacyjnie ignorujący wszelkie moralne nakazy, przez co niezmiennie oskarżany o cynizm, skandal, niemoralność.
Część pierwsza
Ronald Firbank
Machina literacka
Trzej muszkieterowie
Miejsce jest językiem
Literatura fantastyczna
Wielkie nadzieje
Olśniewające zjawy
Karnawał w piekle
Bezbożne miasto
Semantyka Humpty Dumpty’ego
Przebiegły mag
Coś do powiedzenia
Murphy
Oprawca Hadrian
Zmienne wyspy
W hołdzie dla Ivy Compton-BurnettCzęść druga
Zmyślenia O. Henry’ego
Antykwariusz Scotta
Lady Chatterley i inne sprawy
Szachownica Nabokova
Krytyka Edmunda Wilsona
Stronnicza uczciwość
Trafne kłamstwa
T. L. PeacockCzęść trzecia
Literatura jako kłamstwo
Bibliografia utworów Giorgia Manganellego. Wybór
Literatura – pasja i udręka (Joanna Ugniewska)
Przypisy