Autorzy analizują aktywność artystyczną Krzysztofa Zanussiego w krajach niemieckiego obszaru językowego. Spektrum analizy, a przede wszystkim eseistycznie komentującej prezentacji stanowi twórczość Zanussiego filmowa i
teatralna na obszarze Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Ramę rozważań stanowi szeroko rozumiana działalność kulturotwórcza: dorobek
reżysera zarówno filmowy, jak i teatralny oraz operowy we wspomnianych krajach jest pokaźny i znaczący. Autorzy zadają pytania badawcze dotyczące genezy powstania oraz recepcji filmów, widowisk teatralnych oraz inscenizacji operowych. W tle pojawia się również kwestia powinowactwa między kinem polskim a niemieckim Krzysztofa Zanussiego.
******
Krzysztof Zanussi. Between the Imaginarium of Cinema and the Magnetism of Theatre. Germany, Switzerland,
Austria
The authors analyse Krzysztof Zanussi’s artistic activity in the German speaking countries. Their analysis and essay comments cover Zanussi’s film and theatre works in Germany, Austria and Switzerland. The framework of their reflections is broadly understood cultural activity: Zanussi’s film, theatre and
opera achievements in those countries are impressive. The authors ask research questions regarding the origin and reception of films, theatre works and operas staged by the director.
Przedsłowie 9 Rozdział 1. Rozważania wstępne i uwagi metodologiczne 13 1.1. Wybór tematu 13 1.2. Struktura książki 20 1.3. Uwagi metodologiczne 24 1.4. Imagologia i transgresja 27 Rozdział 2. Film 32 2.1. Percepcja twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego w Niemieckiej Republice Demokratycznej 32 2.2. Percepcja twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego w Niemczech Zachodnich przed i po roku 1990 39 2.3. Współpraca Krzysztofa Zanussiego z zachodnioniemieckimi producentami filmowymi 50 2.4. Między Wschodem i Zachodem, czyli miraże wolności 55 2.5. Faust, czyli rewia cieni 78 Rozdział 3. Teatr 98 3.1. Krakowski debiut 98 3.2. Debiutant scen niemieckich 102 3.2.1. Król umiera, czyli pierwsze kroki 104 3.2.2. Noc i dzień, czyli przecieranie szlaków 108 3.2.3. Duet na jeden głos, czyli dalej w Bonn 112 3.2.4. Wszyscy moi synowie, czyli pierwszy romans z klasyką 114 3.2.5. Dawne czasy oraz Zdrada, czyli Harold Pinter w dwóch odsłonach 120 3.2.6. Śmierć i dziewczyna, czyli na pohybel konkurencji 124 3.2.7. Zdaniem Amy, czyli piekło wojny rodzinno- domowej 129 3.2.8. Dowód, czyli dowód na istnienie jego braku 132 3.2.9. (Nie) Małe zbrodnie małżeńskie, czyli wielki sukces komercyjny 135 3.2.10. Odległe głosy, czyli jak pokonać traumę 140 3.2.11. Od reżysera teatralnego do autora krótkich dramatów 150 3.3. Opera 152 3.3.1. Zawodowe doświadczenie i dziecięce wspomnienia 152 Rozdział 4. Miscellanea 159 4.1. Rozmowa z prof. Reginą Ziegler, twórczynią Ziegler Film GmbH, producentką filmów Krzysztofa Zanussiego powstałych w Niemczech 159 4.2. Rozmowa z Birgit i Joachimem Landgrafami poświęcona twórczości teatralnej Krzysztofa Zanussiego w Niemczech 162 4.3. Pozatwórcza aktywność reżysera 169 Rozdział 5. Podsumowanie, czyli zakończenie 176 5.1. Scenariusze i filmy niezrealizowane 176 5.2. W roli producenta 179 Posłowie 182 Wykaz skrótów 185 Bibliografia 186 Summary 197 Indeks osób 201 Ilustracje