0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Konceptualizacja w terapii poznawczo-behawioralnej

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2024

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Małgorzata Łysiak, Wojciech Stefaniak

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Formaty:
    ePub mobi (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 79,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 55,30 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

55,30 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Konceptualizacja w terapii poznawczo-behawioralnej

Za każdym razem w psychoterapii pracujemy z konkretną, niepowtarzalną w swoim indywidualizmie osobą metodami pochodzącymi z wiedzy ogólnej. I, co niezwykle doniosłe, praca ta niejednokrotnie okazuje się skuteczna. W jaki sposób jest to możliwe? W pracy psychoterapeutycznej wszystkie drogi prowadzące do wyjaśnienia tego fenomenu sprowadzają się do jednego pojęcia - konceptualizacji. Stąd podjęcie wysiłku jej zrozumienia, a następnie szczegółowego opisania, uznaliśmy za jak najbardziej zasadne. Poszukując doprecyzowania czym jest konceptualizacja w swojej istocie, dotarliśmy do fundamentalnego znaczenia przenikania się w jej konstrukcji i zawartości kontekstów: odkrycia i uzasadniania oraz nomotetycznego i idiograficznego. Stąd prezentowane przez nas ujęcie nazwaliśmy kontekstowym podejściem do budowania konceptualizacji poznawczo-behawioralnej. Ze Wstępu (...) książka jest ważną pozycją na polskim rynku. Dzięki niej psychologowie i psychoterapeuci, a także dydaktycy zajmujący się psychoterapią poznawczo-behawioralną dostaną do ręki kompleksową i aktualną publikację, która w sposób niezwykle staranny i całościowy ukazuje czytelnikowi drogę, jaką należy przebyć, aby poprawnie sformułować model problemu prezentowanego przez pacjenta. To bardzo ważny krok w kierunku doskonalenia jakości kształcenia psychoterapeutów oraz pracy terapeutycznej w naszym kraju. Z recenzji dr. hab. prof. USWPS Jarosława Michałowskiego Powszechnie uznaje się, że budowanie konceptualizacji jest procedurą poprzedzającą i niezbędną zarazem do przeprowadzenia każdego procesu terapeutycznego w modelu pracy poznawczo behawioralnej. Określenia konceptualizacji spotykane w literaturze przedmiotu, takie jak „pierwsza zasada” (Beck i in. 1979), „serce praktyki opartej na dowodach” (Bieling i Kuyken, 2003), „most pomiędzy zrozumieniem a interwencją” (Meyer, 2003), „tłumacz teorii na terapię” (Tarrier, 2006) czy „kamień węgielny psychoterapii” (Chadwick, Williams i Mackenzie, 2003) podkreślają kluczowe znaczenie konceptualizacji i umacniają, jak się wydaje, przekonanie o jej niezbędności. Powszechność, a nawet siła przekonania, czego sami terapeuci poznawczo-behawioralni doświadczają niemal na każdej sesji, pracując z przekonaniami, nie zawsze idzie w parze ze zrozumieniem treści w nich zawartych oraz jednoznacznością uzasadnienia. Podobnie rzecz ma się z konceptualizacją, która mimo swojej niekwestionowanej popularności nie jest bynajmniej konstruktem ani w oczywisty sposób zrozumiałym, ani tym bardziej prostym. Z tekstu W książce Wojciecha Stefaniaka i Małgorzaty Łysiak w sposób kompleksowy został omówiony proces tworzenia konceptualizacji problemów pacjenta w terapii poznawczo-behawioralnej. Autorzy rozpoczynają swoje rozważania od wyjaśnienia czym jest konceptualizacja i jak wygląda proces jej tworzenia w różnych nurtach psychoterapeutycznych. Następnie przedstawiają szeroki wachlarz modeli konceptualizacyjnych w terapii poznawczo-behawioralnej, by w końcu przejść do tematów związanych z praktyką terapeutyczną. Na podstawie swojego wieloletniego doświadczenia Autorzy prowadzą Czytelnika przez kolejne etapy procesu tworzenia konceptualizacji. Podejmują tematy związane z poznaniem pacjenta, rozumieniem i wyjaśnieniem jego problemu oraz tworzeniem planu terapii. Książka bogata jest w przykłady pochodzące z pracy terapeutycznej. Tak jak sama konceptualizacja jest punktem wyjścia i punktem odniesienia całego procesu terapeutycznego, tak książka Konceptualizacja w terapii poznawczo-behawioralnej może być punktem wyjścia dla osób szkolących się lub punktem odniesienia dla terapeutów pracujących w nurcie poznawczo-behawioralnym.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia kliniczna i psychoterapia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-01-23538-3
  • ISBN druku: 978-83-01-23356-3
  • Liczba stron: 342
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp     IX

Część I. Teoria konceptualizacji     1

Rozdział 1. Czym jest konceptualizacja?     3
	1.1. Definicje konceptualizacji w różnych systemach terapeutycznych     3
		1.1.1. Podejście psychodynamiczne     6
		1.1.2. Podejście humanistyczno-egzystencjalne     8
		1.1.3. Podejście systemowe     12
		1.1.4. Pierwsze konceptualizacje w podejściu poznawczo-behawioralnym     14
	1.2. Konceptualizacja w trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej     21
		1.2.1. Modele zrównoważone     26
		1.2.2. Modele metapoznawcze     32
	1.3. Modele transdiagnostyczne     36

Rozdział 2. Cele budowania konceptualizacji w terapii poznawczo-behawioralnej     43
	2.1. Kontekst idiograficzny i nomotetyczny w konceptualizacji     43
		2.1.1. Specyficzność poznania w psychoterapii     44
		2.1.2. Praktyczna integracja wiedzy w konceptualizacji     47
		2.1.3. Zastosowanie integracji podejścia nomotetycznego i idiograficznego     51
	2.2. Kontekst odkrycia i uzasadniania. Bazowa procedura budowania konceptualizacji poznawczo-behawioralnej     54
	2.3. Praktyczne cele budowania konceptualizacji     59
		2.3.1. Połączenie doświadczenia pacjenta, teorii CBT i wyników badań     61
		2.3.2. Normalizacja przedstawianych przez pacjenta problemów i ich weryfikacja     62
		2.3.3. Promowanie zaangażowania pacjenta     63
		2.3.4. Zarządzanie złożonymi problemami     64
		2.3.5. Kierowanie celem, wyborem i sekwencją interwencji     65
		2.3.6. Identyfikowanie mocnych stron pacjenta i projektowanie sposobów budowania jego odporności     66
		2.3.7. Planowanie najprostszych i najbardziej efektywnych interwencji     67
		2.3.8. Przewidywanie problemów w terapii i tworzenie ich rozwiązań     68
		2.3.9. Pomoc w zrozumieniu braku reakcji w terapii i możliwość wskazywania alternatywnych dróg uzyskania zmiany     69
		2.3.10. Umożliwienie wysokiej jakości superwizji procesu terapeutycznego     70

Rozdział 3. Modele konceptualizacyjne w terapii poznawczo-behawioralnej     73
	3.1. Szczegółowe modele konceptualizacyjne     73
	3.2. Ogólne modele konceptualizacyjne     74
		3.2.1. Podstawowe wymiary ogólnych modeli konceptualizacyjnych     75
	3.3. Klasyczny format konceptualizacji w CBT     78
		3.3.1. Sformułowanie przypadku według Jacqueline Persons     79
		3.3.2. Opis przypadku według Judith Beck     83
	3.4. Aspektowe modele konceptualizacyjne     90
		3.4.1. Konceptualizacja oparta na współpracy – model tygla     90
		3.4.2. Integracyjny i multimodalny model konceptualizacji Daniela Davida     94
		3.4.3. Konceptualizacja zastosowania konkretnej techniki – model matrioszki     95

CZĘŚĆ II. Praktyka konceptualizacji     99

Wprowadzenie. Proces budowania konceptualizacji     99

Rozdział 4. Poznanie pacjenta i jego problemu (A)     103
	4.1. Opis zgłoszonego problemu (A1)     105
		4.1.1. Cele i zawartość treściowa etapu     105
		4.1.2. Stosowane metody i narzędzia     116
	4.2. Opis poziomu funkcjonowania pacjenta (A2)     130
		4.2.1. Cele i zawartość treściowa etapu     131
		4.2.2. Stosowane metody i narzędzia     136 
	4.3. Dane na temat pacjenta (A3)     144
		4.3.1. Cele i zawartość treściowa etapu     145
		4.3.2. Stosowane metody i narzędzia     162
	4.4. Motywacja pacjenta do podjęcia terapii (A4)     177
		4.4.1. Cele i zawartość treściowa etapu     177
		4.4.2. Stosowane metody i narzędzia     181

Rozdział 5. Profil poznawczy pacjenta (B)     189
	5.1. Cele i zawartość treściowa etapu     189
	5.2. Typowe sytuacje problemowe (B1)     193
		5.2.1. Przykłady konkretnych sytuacji ujęte w modelu pięcioczynnikowym     195
	5.3. Przekonania kluczowe, przekonania pośredniczące i reguły rządzące życiem (B2)     196
	5.4. Obraz siebie, innych ludzi i świata (B3)     200
	5.5. Stosowane przez pacjenta strategie radzenia sobie z problemami (B4)     202
	5.6. Geneza powstania kluczowych elementów systemu poznawczego pacjenta (B5)     208
	5.7. Stosowane metody i narzędzia     211

Rozdział 6. Rozumienie i wyjaśnianie problemów pacjenta w świetle teorii (C)     217
	6.1. Cele i zawartość treściowa etapu     217
	6.2. Diagnoza i skale pomiaru (C1)     218
	6.3. Teoretyczny model wyjaśniający zaburzenia psychiczne (C2)     222
	6.4. Problem kluczowy – mechanizm wywołujący dysfunkcje (C3)     229

Rozdział 7. Praktyczne implikacje dla terapii wynikające z poznania pacjenta (D)     233
	7.1. Cele i zawartość treściowa etapu     233
	7.2. Cechy osobowości i temperamentu oraz ich potencjalny wpływ na przebieg terapii (D1)     234
	7.3. Zasoby pacjenta (D2)     246
	7.4. Charakterystyka pożądanej relacji terapeutycznej z pacjentem (D3)     255
		7.4.1. Badania nad relacją terapeutyczną w CBT     257
		7.4.2. Niezbędne umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego w budowaniu relacji     258
	7.5. Stosowane narzędzia i metody     265 

Rozdział 8. Budowanie planu terapii (E)     271
	8.1. Cele i zawartość treściowa etapu     271
	8.2. Lista problem w uzgodnionych do pracy (E1)     271
	8.3. Cele terapeuty – strategiczne i taktyczne (E2)     275
		8.3.1. Cele strategiczne     276
		8.3.2. Cele taktyczne     280
	8.4. Plan terapii (E3)     282

Zakończenie     287
Bibliografia     291
Indeks     321
O Autorach     327

Inni Klienci oglądali również

45,00 zł 50,00 zł
Do koszyka

Iwabradyna w terapii niewydolności serca - od teorii do praktyki

Zasadnicza część monografii Iwabradyna w terapii niewydolności serca - od teorii do praktyki to przede wszystkim bardzo ciekawie ujęte kompendium wiedzy o znaczeniu podwyższonej częstości akcji serca, patofizjologicznych przesłankach stosowania iwabra...
18,90 zł 21,00 zł
Do koszyka

Literatura w terapii – warsztaty otwarte

Publikacja stanowi kontynuację poprzedniej książki autorki Literatura w terapii dzieci. Autorka poddaje refleksji pracę biblioterapeutyczną, którą zajmuje się jako psycholog i psychoterapeuta. Wskazuje na zasadnicze elementy procesu biblioterape...
27,51 zł 39,30 zł
Do koszyka

Kokos – naturalny antybiotyk. Skuteczne terapie na powszechne schorzenia

W niniejszej książce Autor przedstawia zalety orzecha kokosowego. Przybliża liczne działania na nasz organizm oleju, mąki, mleczka i wody kokosowej, a w szczególności skupia się na ich wyjątkowych właściwościach leczniczych. Kokos jest odżywczym...
19,80 zł 22,00 zł
Do koszyka

Balbutologopedia – terapia, wspomaganie, wsparcie

Kolejna publikacja z serii Dyskursy Logopedyczne, Studia Logopaedica Thoruniensia 1, została poświęcona problematyce niepłynności mowy – zagadnieniu często pomijanemu, chociaż oswojonemu w społeczeństwie.W tomie, który trafia d...
30,51 zł 33,90 zł
Do koszyka

Terapia

Życie nie oszczędzało Luizy, co potwierdzają dziesiątki zabliźnionych ran na jej ciele, spowodowanych silną autoagresją. Pewnego dnia kobieta decyduje się na podróż z Warszawy do Dębicy i podjęcie próby rozprawienia się z demonami przeszł...
9,09 zł 10,10 zł
Do koszyka

Terapia uczuć

Ten kto potrafi czuć, ma w sobie największy dar, jaki można dostać od losu. Docenienie tego zajęło mi dużo czasu. Przez większość życia postrzegałem nadwrażliwość jako przekleństwo. Tym tomikiem nie tylko spełniam swoje marzenia, ale może przede wszyst...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!