Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Co to znaczy produkować film?
Jak handluje się filmami?
Czy w świecie produkcji filmowej istnieją odpowiedniki magazynów, w których zalegają niechciane przez kupujących produkty?
Na czym polegają różnice pomiędzy
systemami filmowymi:
amerykańskim, opartym na kumulacji kapitału ekonomicznego, i europejskim, odwołującym się do kapitału kulturowego oraz budowania prestiżu?
Jaką rolę w pejzażu
kinematograficznym odgrywają rozwijające się w zawrotnym tempie
Chiny?
Książka Marcina Adamczaka jest poświęcona kinu w optyce rynkowej i instytucjonalnej. Podejmuje m.in. takie tematy, jak:
• handel filmami,
• reguły ich rozpowszechniania,
• festiwale,
• światowy rynek filmowy.
Pierwszą część książki autor poświęca kształtowaniu się dominacji amerykańskiego przemysłu filmowego. Buduje historyczne tło, pozwalające czytelnikowi zrozumieć współczesność oraz funkcjonowanie rynków filmowych w czasach najnowszych. W drugiej części autor opisuje europejski subsystem filmowy oparty na kumulacji kapitałów kulturowych, a nie ekonomicznych, choć zarysowuje również połączenia obecne na tym polu.
W trzeciej części książki autor podejmuje próbkę odpowiedzi na wciąż otwarte pytanie o rolę, jaką w pejzażu kinematograficznym odgrywają Chiny. Podrozdział poświęcony twórczości Zhanga Yimou pokazuje, jakimi sposobami kumulacji kapitałów posługują się dziś chińscy twórcy. Część ta osadzona jest w szerokim kontekście historyczno-kulturowym, który pozwala spojrzeć na współczesną rywalizację mocarstw na arenie kinematograficznej w zupełnie inny sposób, i dostrzec w niej emanację znacznie poważniejszych konfliktów politycznych i kulturowych.
W badaniach produkcyjnych autor nie koncentruje się na luźno powiązanych studiach przypadków. Proponuje odmienne podejście, preferując szersze ujęcie systemu kosztem szczegółowego opisu jednostkowych zjawisk. Istotne jest tu połączenie aspektów produkcyjnych z tematyką handlu filmami, obrotu i wymiany, rynku i kapitałów, zarysowanie perspektywy filmowego świata.
Książka jest przeznaczona dla studentów i wykładowców kursów akademickich dotyczących filmu, procesów globalizacji czy kultury współczesnej. Może także być lekturą dla pasjonatów kina, którzy chcieliby poznać kulisy funkcjonowania przemysłów filmowych.
Wstęp. Chwytając wiatr albo co znaczy: „wyprodukować i posiadać film”? 7 Rozdział I. Hollywoodzki system kinematografii-świata 17 Początki systemu 17 Zagadka Charlesa Pathé 26 Wielka wojna Europy, wielka ekspansja USA 30 Druga wojna światowa i kilka kin w Berlinie 38 Przejęcie studiów przez korporacje 48 Ponowna stabilizacja modelu produkcji 60 Kinematografia-świat 64 Rozdział II. Europocentryczny podsystem festiwalowy 75 Uniwersum festiwali 75 Rynek i kapitały 79 Społeczna gra nazywana festiwalem filmowym 82 Agenci sprzedaży i dystrybutorzy 94 Czy istnieją filmy festiwalowe? 106 Literacka republika i jej południk Greenwich: dylematy postkolonialne 114 Rumuńskie kino i polski handel zbożem 132 Rozdział III. U progu nowego cyklu hegemonicznego? 141 Pytanie o Chiny 141 Trajektoria Zhanga Yimou 141 Konsensus pekiński a warunki równoważności 156 Wzrost rynku jako poszerzenie pola gry 159 Drugi rynek świata 166 Czynnik Hongkongu 182 Nowy regionalizm 198 Zakończenie. W małym kinie w Poznaniu 213 Bibliografia 217 Indeks osób 231