0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Jakość życia przedsiębiorców

(eBook)

Między dobrobytem a dobrostanem

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2019

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Katarzyna Biegańska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 24,95 zł
22,46 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Jakość życia przedsiębiorców

Autorka rozszerza badania nad przedsiębiorczością o dobrostan i zdrowie przedsiębiorców. Dowodzi, że wyznaczniki sukcesu zależą nie tylko od ekonomii podejmowanych działań, lecz także od psychologii w aspekcie doświadczania jakości życia. W tym kontekście łączy ekonomię z psychologią, co wpisuje się w obecnie rozwijany nurt badań tzw. ekonomii behawioralnej. W publikacji wskazano różnice między przedsiębiorcami a innymi grupami społeczno-zawodowymi w zakresie jakości życia, zanalizowano wewnętrzną strukturę jakości życia oraz przedyskutowano podmiotowe i pozapodmiotowe uwarunkowania dobrobytu i dobrostanu przedsiębiorców.
Na gruncie polskim nie prowadzono dotąd badań poświęconych jakości życia przedsiębiorców, uwzględniających tak szeroki zestaw zmiennych objaśniających. […] Istotną zaletą monografii Katarzyny Biegańskiej jest to, że pokazuje ona psychologiczny mechanizm poziomu dobrostanu i w związku z tym wskazuje na jego przyczyny. Jest to ważne, ponieważ zastosowana koncepcja badań i otrzymane wyniki dostarczają konkretnych narzędzi, pokazując sposób, w jaki można kontrolować jakość życia i ewentualnie zapobiegać nadmiernemu jego spadkowi, co wcale nierzadko dotyczy przedsiębiorców.
Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Falkowskiego
SWPS w Warszawie

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia ogólna
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia społeczna
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8142-499-8
  • ISBN druku: 978-83-8142-498-1
  • Liczba stron: 382
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp 	9

Rozdział 1. Przedsiębiorczość i przedsiębiorca – na styku ekonomii i psychologii 	15
1.1. Przedsiębiorczość w ekonomii i zarządzaniu. Od Richarda Cantillona po Petera E. Druckera 	17
1.1.1. Przedsiębiorczość a intraprzedsiębiorczość 	20
1.2. Badania nad przedsiębiorczością – perspektywa psychologiczna 	22
1.2.1. Definicje i koncepcje psychologiczne – osobowość, działanie i myślenie przedsiębiorcze 	22
1.2.1.1. Osobowościowe dopasowanie do środowiska pracy a efektywność i dobrostan przedsiębiorców 	31
1.3. Wybrane aspekty funkcjonowania przedsiębiorców 	34
1.3.1. Proces przedsiębiorczy według Global Entrepreneurship Polska 	34
1.3.2. Przedsiębiorczość z wyboru i z konieczności – motywacja w inicjowaniu działalności gospodarczej 	36
1.3.3. Strach przed porażką w biznesie – płeć przedsiębiorcy 	38
1.3.4. Obiektywne i subiektywne aspekty sukcesu przedsiębiorczego – satysfakcja przedsiębiorcza 	39
1.4. Podsumowanie i inspiracje do badań własnych 	43

Rozdział 2. Jakość życia – różne perspektywy teoretyczne i badawcze 	45
2.1. Jakość życia jako problematyka badań naukowych 	46
2.1.1. Jakość życia na gruncie różnych nauk 	47
2.1.2. Filozoficzne doktryny szczęścia 	52
2.1.3. Jak psychologia czerpie z tradycji filozoficznej – hedonizm i eudajmonizm 	55
2.2. Jakość życia w psychologii – szczęście, dobrostan, zadowolenie 	56
2.2.1. Typologia jakości życia i satysfakcji Ruuta Veenhovena 	57
2.2.2. Subiektywne i obiektywne tendencje w ujmowaniu jakości życia. Dobrostan subiektywny, psychologiczny i społeczny 	59
2.2.3. Poznawczy i emocjonalny aspekt zadowolenia z życia – wybrane problemy operacjonalizacji i pomiaru 	66
2.3. Uwarunkowania dobrostanu – wybrane modele, teorie i badania 	70
2.3.1. Dwa podstawowe modele szczęścia: „dół – góra” i „góra – dół” 	71
2.3.2. Osobowościowe uwarunkowania dobrostanu 	72
2.3.2.1. Wielka Piątka cech osobowości a dobrostan 	73
2.3.2.2. Nadzieja na sukces, samoocena i poczucie własnej skuteczności 	78
2.3.3. Dobrobyt a dobrostan 	82
2.3.3.1. Pozytywne i negatywne aspekty zarabiania i posiadania pieniędzy 	83
2.3.3.2. Teoria potrzeb Ruuta Veenhovena kontra paradoks Richarda Easterlina 	87
2.3.3.3. Aspiracje finansowe – teoria porównań Alexa C. Michalosa i Ronalda Ingleharta 	89
2.3.3.4. Dobrostan jako przyczyna sukcesu finansowego 	91
2.3.4. Dobrostan a subiektywne zdrowie i stres 	93
2.3.4.1. Zdrowie fizyczne i psychiczne a dobrostan 	94
2.3.4.2. Stres a satysfakcja życiowa 	97
2.3.5. Realizacja celów osobistych, autodeterminacja i zaangażowanie – motywacyjne teorie dobrostanu 	99
2.3.6. Wybrane mechanizmy sprzyjające dobrostanowi – adaptacja, dyspozycje biologiczne, szczęśliwy atraktor 	103
2.4. Podsumowanie. Przyjęte definicje i inspiracje do badań własnych 	106

Rozdział 3. Psychologiczne i finansowe aspekty funkcjonowania przedsiębiorców – między dobrobytem a dobrostanem 	111
3.1. Zdrowie i stres ludzi biznesu 	111
3.1.1. Czynniki uciążliwości pracy w biznesie 	111
3.1.2. Czy przedsiębiorcy doświadczają stresu w większym stopniu niż inni pracownicy? 	114
3.1.3. Dobrostan, zdrowie psychiczne i fizyczne przedsiębiorców – przegląd wybranych badań 	116
3.1.3.1. Dobrostan przedsiębiorców w kontekście ich predyspozycji psychologicznych i cech środowiska biznesowego 	116
3.1.3.2. Doświadczanie afektu negatywnego i pozytywnego a prowadzenie firmy 	118
3.1.3.3. Przedsiębiorcy a pracownicy najemni 	119
3.1.3.4. Samozatrudnieni przedsiębiorcy a pracownicy najemni 	122
3.2. Finanse przedsiębiorców a dobrostan i stres 	124
3.2.1. Dochód i jego zmiany a satysfakcja finansowa przedsiębiorców. Funkcja użyteczności pieniądza – od Eugene’a Galantera po Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego 	124
3.2.2. Aspiracje finansowe przedsiębiorców w kontekście wewnętrznej i zewnętrznej motywacji a dobrostan. Teoria autodeterminacji Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deciego oraz badania T. Kassera i R. Ryana 	126
3.2.3. Trudności finansowe przedsiębiorców a dobrostan – wzajemne relacje 	131
3.3. Jakość życia przedsiębiorców polskich w świetle raportu GEM, Diagnozy Społecznej i badań własnych 	134
3.4. Podsumowanie. Inspiracje do badania jakości życia przedsiębiorców 	139

Rozdział 4. Metodologia badań własnych 	141
4.1. Model teoretyczny, ogólne i szczegółowe założenia badawcze 	142
4.2. Hipotezy i pytania badawcze 	145
4.3. Metody pomiaru i wskaźniki zmiennych 	161
4.3.1. Ankieta własna 	162
4.3.2. Skala Satysfakcji z Życia (SWLS) E. Dienera, R. A. Emmonsa, R. J. Larsena i S. Griffina 	164
4.3.3. Skala Afektywnego Bilansu Doświadczeń N. Bradburna 	164
4.3.4. Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-28 D. Goldberga 	164
4.3.5. Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costy i R. R. McCrae  	166
4.3.6. Skala Samooceny SES M. Rosenberga 	166
4.3.7. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES R. Schwarzera i M. Jerusalema 	167
4.3.8. Kwestionariusz Nadziei na Sukces KNS C. R. Snydera 	167
4.3.9. Skala Odczuwanego Stresu PSS-10 S. Cohena, T. Kamarcka i R. Mermeinsteina 	168
4.4. Procedura badań i charakterystyka osób badanych 	168
4.5. Statystyczne opracowanie wyników 	170

Rozdział 5. Psychologiczny portret przedsiębiorcy w świetle badań własnych 	171
5.1. Wprowadzenie – charakterystyka badanych grup 	171
5.2. Cechy demograficzne badanych przedsiębiorców 	172
5.3. Wybrane charakterystyki działalności gospodarczej 	175
5.4. Psychologiczny portret przedsiębiorców 	177
5.4.1. Cechy podmiotowe 	177
5.4.2. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie 	185

Rozdział 6. Jakość życia przedsiębiorców – jej wymiary i wzajemne relacje między nimi 	195
6.1. Jakość życia przedsiębiorców w porównaniu z innymi grupami 	195
6.1.1. Ocena dobrostanu 	195
6.1.2. Ocena dobrobytu 	198
6.2. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu – przedsiębiorcy versus inne grupy 	202
6.3. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu ogólnego a dobrostanem fizycznym i psychicznym przedsiębiorców 	207

Rozdział 7. Podmiotowe uwarunkowania jakości życia przedsiębiorców 	221
7.1. Uwarunkowania dobrostanu poznawczego i emocjonalnego przedsiębiorców 	221
7.1.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrostan poznawczy i emocjonalny 	222
7.1.2. Przekonania na własny temat a dobrostan poznawczy i emocjonalny 	227
7.2. Uwarunkowania dobrostanu psychicznego i fizycznego przedsiębiorców 	229
7.2.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrostan psychiczny i fizyczny 	229
7.2.2. Przekonania na własny temat a dobrostan psychiczny i fizyczny 	231
7.3. Cechy podmiotowe a dobrostan poznawczy, emocjonalny oraz psychiczny i fizyczny przedsiębiorców – modele dobrostanu przedsiębiorców 	232
7.4. Uwarunkowania dobrobytu przedsiębiorców 	238
7.4.1. Czynniki Wielkiej Piątki a dobrobyt 	238
7.4.2. Przekonania na własny temat a dobrobyt 	241

Rozdział 8. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie a jakość życia przedsiębiorców 	245
8.1. Stres związany z aktywnością zawodową i strach przed porażką a dobrostan i dobrobyt 	245
8.2. Aspiracje finansowe a jakość życia przedsiębiorców 	254
8.3. Poczucie odniesienia sukcesu w biznesie a dobrostan, dobrobyt i wybrane miary powodzenia firmy 	259
8.4. Funkcjonowanie w biznesie a jakość życia przedsiębiorców 	262
8.5. Zaangażowanie w prowadzenie firmy a jakość życia przedsiębiorców 	265
8.6. Przedsiębiorczość z wyboru i z konieczności oraz posiadanie wspólnika a jakość życia przedsiębiorców 	266

Rozdział 9. Uwarunkowania dobrostanu i dobrobytu przedsiębiorców – synteza 	273
9.1. Czynniki podmiotowe oraz bilans korzyści w biznesie jako uwarunkowania dobrostanu – ujęcie integralne 	273
9.2. Dobrostan jako uwarunkowanie dobrobytu przedsiębiorców (na tle innych czynników) 	281

Rozdział 10. Podsumowanie i dyskusja 	285
10.1. Psychologiczny portret przedsiębiorcy na tle pozostałych grup 	287
10.2. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie 	288
10.3. Jakość życia przedsiębiorców w porównaniu do innych grup społeczno-zawodowych 	294
10.4. Relacje między różnymi aspektami dobrobytu i dobrostanu 	297
10.5. Podmiotowe uwarunkowania jakości życia przedsiębiorców 	301
10.5.1. Uwarunkowania dobrostanu 	301
10.5.2. Uwarunkowania dobrobytu 	307
10.6. Bilans korzyści i ocena swojego położenia w biznesie a jakość życia przedsiębiorców 	309
10.7. Podsumowanie. Wybrane wyniki 	318
10.8. Uwagi końcowe 	320

Bibliografia 	325
Spis tabel 	351
Spis rysunków 	355
Aneks 	357
Ankieta 	373
Summary 	377

Inni Klienci oglądali również

35,99 zł 39,99 zł
Do koszyka

Rozmowy W drodze. Smaki życia

Ta książka to zbiór dwudziestu wywiadów prowadzonych przez wieloletnią dziennikarkę i dominikańskiego zakonnika. To wyróżnia tę publikację na polskim rynku. Autorzy rozmawiają ze znanymi osobami, które opowiadają o swoim życ...
53,55 zł 59,50 zł
Do koszyka

Życie nie kończy się śmiercią. Rozmowy z duchem o sekretach życia po życiu, wędrówce dusz i naszych przewodnikach duchowych

Śmierć zawsze przerażała, ale czy tak naprawdę należy jej się bać? Dzięki tej książce zrozumiesz, że nie jest ona wcale nowym doświadczeniem w Twoim życiu. Narodziny i śmierć są bowiem nieustannie powtarzającym się cyklem na drodze rozwoju duchowego. K...
30,24 zł 33,60 zł
Do koszyka

To nie jest miejsce do życia

Operację spinającą klamrą ten reportaż nazwano w kręgach władzy poprawianiem granicy. W 1951 roku na życzenie Stalina Polska zrzekła się części terenów nadbużańskich, a w zamian otrzymała fragment Bieszczadów. W wyniku polsko-sowieckiej u...
152,10 zł 169,00 zł
Do koszyka

Prawa społeczne pracowników a prawa pracodawców-przedsiębiorców na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej

Celem monografii jest ukazanie relacji jakie zachodzą pomiędzy ochroną praw społecznych pracowników a realizacją swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług przez ich pracodawców. Relacje te niejednokrotnie, aczkolwiek nie zaws...
179,10 zł 199,00 zł
Do koszyka

Ograniczenia udziału mikroprzedsiębiorców małych i średnich przedsiębiorców na rynku zamówień publicznych

Zasadniczym celem naukowym badań prowadzonych w ramach niniejszej dysertacji jest zidentyfikowanie barier, które ograniczają a nawet wykluczają możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego przedsiębiorcom klasyfikowanym jak...
18,90 zł 21,00 zł
Do koszyka

Pociąg życia. Bajki dla Kostka i Mateuszka

Tomasz Sakiewicz znany dziennikarz i publicysta, odkrywa razem z dziećmi zaczarowany świat bajek.Po Bajkach dla Marysi i Alicji, które napisał dla swych córek, autor stworzył nowy zbiór dla swych synów bliźniak&o...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!