Instytucjonalne granice rynku
Autor jest doktorem nauk ekonomicznych. W swoich badaniach skupia się na zagadnieniu socjologicznych uwarunkowań procesów gospodarczych oraz kwestii metodologiczno-filozoficznych podstaw teorii ekonomicznych. Wkrótce ukaże się kolejna jego monografia zatytułowana Metodologia ekonomiczna w perspektywie konstruktywistycznej.
Wprowadzenie 7
Rynek a ład społeczny w koncepcjach Adama Smitha
i Friedricha von Hayeka 19
Ograniczenia rynku - uwagi wstępne 19
Społeczny kontekst gospodarowania w koncepcji A Smitha20
Koncepcja A Smitha a współczesne ujęcia relacji rynek - ład społeczny 28
Porz1dek ekonomiczny i społeczny według F Hayeka 32
Uwagi końcowe43
Lad społeczny w perspektywie teorii działań komunikacyjnych
Jurgena Habermasa 51
Wprowadzenie 51
Struktura społeczna i instytucje społeczne 52
Konstytucja ładu społecznego 57
Modele działania we współczesnych teoriach naukowych 59
Podstawy habermasowskiej koncepcji działania komunikacyjnego 65
Zagadnienia wstępne 65
Działania komunikacyjne a ład społeczny 72
Różnice pomiędzy mityczno-religijnym a współczesnym postrzeganiem świata 81
świat życia jako fundament ładu społecznego88
świat życia a system 96
Konstrukcja systemu101
Instytucje społeczeństwa obywatelskiego a funkcjonowanie
rynku - granice rynku 107
Zakres przedmiotowy regulacji rynkowej107
Rynek i administracja państwowa jako mechanizmy systemowe 107
Neoklasyczne ujecie rynku w perspektywie teorii działań
komunikacyjnych 114
Wolny rynek - problemy definicyjne 120
Instytucje społeczeństwa obywatelskiego a funkcjonowanie rynku ?
granice rynku 121
Określenie granic społeczeństwa obywatelskiego 125
Instytucjonalne sfery świata życia 130
Instytucjonalna sfera świata życia a rynek - stosunki wymiany 138
Zakończenie 145
Bibliografia 151