Przedstawiona w dwóch tomach monografia, pt. "Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Teoria i praktyka". T. 1 i "Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Refleksje pedagogiczne w teorii i praktyce", T. 2, stanowi oryginalne opracowanie w zakresie szeroko rozumianej innowacyjności w praktyce i teorii pedagogicznej. Publikacja zawiera rozważania dotyczące roli nauczyciela innowatora w kreowaniu procesu dydaktyczno-wychowawczego, opiekuńczego i organizacyjnego funkcjonowania przedszkola i szkoły, a w związku z tym potrzeby kształcenia przyszłych pedagogów do innowacyjnego myślenia o procesie edukacji. Publikacja zawiera również przykłady innowacji z praktyki pedagogicznej w przedszkolu, klasach 1-11/ szkoły podstawowej, a także kształcenia przyszłych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy nauczycieli, badaczy, którzy wrażliwi są na nieustannie zmieniające się otoczenie społeczno-kulturowe, w którym stale i na nowo odnajdują się teoretycy, jak i praktycy zaangażowani w kreowanie procesu edukacji dzieci. Stanowi ona kompendium wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu działań innowacyjnych w pracy z dzieckiem. Monografia może stanowić źródło inspiracji do ciekawych propozycji dydaktycznych z dzieckiem dla studentów, nauczycieli czy rodziców.
Spis treści Wstęp (Urszula Szuścik, Renata Raszka) / 7 Lidia Wollman Nauczyciel innowator XXI wieku jako organizator środowiska uczenia się / 11 Krystyna Duraj-Nowakowa Innowacje nauczycieli jako liderów organizacji i zarządzania praktyką pedagogiczną / 25 Maciej Kołodziejski, Małgorzata Przybysz-Zaremba Polimorficzne wymiary generowania innowacji w edukacji – wątki rozproszone / 38 Beata Oelszlaeger-Kosturek O potrzebie kształcenia studentów pedagogiki do innowacyjnego myślenia o procesie edukacji w kontekście nabywania kompetencji komunikacyjnych / 50 Małgorzata Zalewska-Bujak Obszary deficytów twórczych działań nauczycieli dzisiejszej szkoły / 67 Jolanta Bonar, Anna Buła Refleksyjna praktyka źródłem kompetencji nauczyciela dla wspierania rozwoju dziecka / 78 Elżbieta Marek W poszukiwaniu metod wspierania aktywności edukacyjnej dzieci w młodszym wieku szkolnym (na podstawie analizy wybranych programów kształcenia zintegrowanego) / 88 Jadwiga Oleksy Studenckie praktyki pedagogiczne jako przestrzeń realizacji działań twórczych / 104 Teresa Giza Innowacje w teorii i praktyce wczesnoszkolnej na Ukrainie / 116 Gabriela Kapica, Kornelia Solich W poszukiwaniu skutecznej koncepcji kształcenia nauczycieli języka obcego dzieci / 128 Dominika Duraj Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem. Proces adaptacji do środowiska przedszkolnego / 142 Barbara Cygan Skuteczna diagnoza jako podstawa pomocy pedagogicznej dzieciom w przedszkolu / 156 Anida Szafrańska Innowacyjna działalność placówek wychowania przedszkolnego na przykładzie Przedszkola Miejskiego nr 10 w Bytomiu / 170 Indeks nazwisk / 183