Autorka buduje interpretacje wybranych dzieł architektury i sztuki wokół pojęć zapożyczonych z nurtów fenomenologii (Hans-Georg Gadamer, Maurice Merleau-Ponty, Hermann Schmitz), psychologii postaci (Rudolf Arnheim, Juliusz Żórawski) oraz współczesnej estetyki atmosfer (Gernot Böhme, Tonino Griffero) i pokrewnych jej teorii architektury (Hubert L. Dreyfus, Alberto Pérez-Gómez, Peter Zumthor).
Grunt i horyzont, pole sił wizualnych w architekturze, przezroczystość i przejrzystość, przestrzeń bezkrawędziowa, atmosfery i nastroje, niesamowitość to terminy ułatwiające opis doświadczenia dzieł architektury i sztuki, takich jak zbudowany wokół drzewa pawilon „L’Esprit Nouveau” Le Corbusiera i Pierre’a Jeannereta (1925), projekt pomnika Droga do Żelazowej Woli Krystiana Burdy (1961) czy architektoniczna makroinstalacja Chmura Jacka Damięckiego (1994).
Grunt i horyzont… to refleksje z lat 2013–2020 na temat teorii i historii architektury nowoczesnej oraz przestrzeni i reprezentacji architektury we współczesnych sztukach wizualnych.
The reflections from the years 2013-2020 concerning the theory and history of
modern architecture as well as space and the representation of architecture in modern visual arts. The interpretations of selected architectural and art. Works are built around the notions borrowed from phenomenology (Hans-Georg Gadamer, Maurice Merleau-Ponty, Hermann Schmitz), Gestalt psychology (Rudolf Arnheim, Juliusz Żórawski), modern aesthetics of atmospheres (Gernot Böhme, Tonino Griffero) and theories of architecture related to it (Hubert L. Dreyfus, Alberto Pérez-Gómez, Peter Zumthor).
The ground and the horizon, visual forces in architecture, transparency and clarity, edgeless space, atmospheres and moods, weirdness – these are the terms which facilitate experiencing works of architecture and art. Such as „L’Esprit Nouveau” – a pavilion built by Le Corbusier and Pierre Jeanneret around a tree (1925), a monument design “A Road to Żelazowa Wola” by Krystian Burda (1961) or “Cloud” – an installation by Jacek Damięcki (1994).
Wstęp 7 Część I 11 1. Postawa intuicyjno-artystyczna 12 2. Pole sił wizualnych w architekturze 26 3. Przezroczystość obrazu i dematerializacja architektury 46 Część II 63 4. Atmosfery, charaktery i nastroje 64 5. Niesamowitość jako Stimmung 81 6. Atmosfery jako wzorce architektury 90 7. Stimmung architektury i muzyki 106 Część III 119 8. Dialektyka gruntu i horyzontu 120 9. Horyzont i ugruntowanie pamięci 134 10. Planowanie i higiena 149 11. Oderwanie od gruntu i hermetyzacja atmosfery 159 Część IV 185 12. Budowanie wokół drzewa 186 13. Rytmy przestrzeni 211 14. Horyzont dotyku 222 15. Rusztowanie i chmura 237 Nota bibliograficzna 256 Bibliografia 259 Summary 282 Indeks nazwisk 284 Spis ilustracji 296