0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY
Pobierz fragment
Wybierz format pliku:
Pobierz

Film noir i kino braci Coen

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2017

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Kamila Żyto

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    ePub mobi PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 35,90 zł
32,31 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Film noir i kino braci Coen

Czym jest kino noir? Jakie relacje zachodzą między kinem noir a neo-noir? W jaki sposób bracia Coen czerpią z tradycji klasycznego filmu noir? Czy ich filmy jedynie „pasożytują” na historii kina, czy jednak stanowią coś więcej niż tylko próbę reanimacji nobliwego przodka? Czytelnik otrzymuje do rąk pierwszą polską monografię, w której tak gruntownie podejmuje się tematykę filmu noir i próbę doprecyzowania tego pojęcia. Zarówno w części pierwszej, dotyczącej rozważań teoretycznych na temat kina noir i neo-noir, jak i w drugiej, na którą składają się interpretacje wybranych filmów braci Coen (Śmiertelnie proste; Ścieżka strachu; Fargo; Człowiek, którego nie było), autorka stara się wypracować własne stanowisko.
W moim przekonaniu na szczególne podkreślenie i docenienie zasługuje teza autorki, w myśl której noir (w jej rozumieniu) nie mógł w okresie klasycznym, jako nurt historyczny w kinie amerykańskim lat czterdziestych, zrealizować w pełni swojego potencjału z racji ograniczeń narzuconych przez producentów, cenzurę i autocenzurę, limitujące to, co w kinie uznawano za dozwolone i eliminujące to, co zakazane. Tym samym późniejsze nawiązania do noir były nie tylko sui generis kontynuacjami tego, co zostało już zrealizowane i utrwaliło się w powszechnej świadomości jako noir właśnie, lecz także twórczym rozwijaniem niewykorzystanego potencjału. W tym duchu dr Kamila Żyto interpretuje fenomen twórczości Ethana i Joela Coenów.
Z recenzji prof. dr hab. Alicji Helman

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8088-529-5
  • ISBN druku: 978-83-8088-528-8
  • Liczba stron: 346
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Podziękowania	9
Wstęp	11

Część pierwsza. Pytania bez odpowiedzi – kilka uwag na temat filmu noir (i nie tylko)	25

Rozdział I. Między klasycznym kinem noir a filmami neo-noir – bezdroża i ślepe zaułki	27
1.	Problemy, problemy i kłopoty	27
2.	W poszukiwaniu korzeni – francuski łącznik	29
3.	Co na to inni? – film noir w piśmiennictwie anglosaskim i amerykańskim	36
4.	W stronę odpowiedzi na pytania bez odpowiedzi	38
5.	Kto za kim stoi, czyli zaplecze ideowo-światopoglądowe	46
5.1.	Amerykańskie oblicza egzystencjalizmu	46
5.2.	Jądro ciemności – film noir z perspektywy francuskiej filozofii egzystencjalnej	49
5.3.	Demony psychoanalizy	63
6.	Odwieczne wątpliwości – film noir jako gatunek i tonalność	68
7.	Pytanie o styl i estetykę	74
8.	W poszukiwaniu wzorca	80
8.1.	Wizualny ekwiwalent egzystencjalnych niepokoi	80
8.2.	Narracja i fabuła	82
8.3.	Nie tylko femme fatale	94

Rodział II. Neo-noir – w poszukiwaniu kompromisu	99
1.	Jeszcze większe kłopoty	99
2.	Strategie poklasycznych filmów noir	102
3.	Neo-noir niejedno ma imię	103
4.	Noir w obliczu nowych możliwości	108
5.	Radykalny kryzys – narracja, bohater, sytuacja	110

Część druga. W nicość śniąca się droga – noir w twórczości braci Coen	115

Rozdział I. Śmiertelnie proste – melodramat nieszczęśliwych zbiegów okoliczności	117
1.	Śladami nawiązań	121
2.	Visser, destrukcyjny detektyw	131
3.	Abby, czyli dysfunkcyjna femme fatale	139
4.	Marty, przypadek patologiczny	147
5.	Ray, zagubiony kowboj	152
6.	Ikonografia	156
7.	Pusty świat, puści ludzie 	160

Rozdział II. Ścieżka strachu – egzystencjalne niepokoje gangstera 	169
1.	W cieniu Hammetta	172
2.	Kino gangsterskie jako gatunkowa rama	177
3.	Zwierzęta różnej maści	181
4.	Między słowami	190
5.	Geometria struktury – symetrie, trójkąty, powtórzenia	193
6.	„Nobody knows anybody” – credo racjonalisty	196
7.	Podwójna natura	204
8.	Kapelusz, wiatr i sen, czyli niepokój	209
9.	Przemoc, czyli absurd	212

Rozdział III. Fargo – detektywistyczny paradokument w bieli	217
1.	Brak noir w noir (?)	219
2.	Docu-noir – nowe ścieżki inspiracji	224
3.	Detektyw Gunderson na tropie	235
4.	It’s a White World	252
5.	Męski świat desperacji	257

Rozdział IV. Człowiek, którego nie było – kiedy Obcego dopadają mdłości	267
1.	W cieniu wątpliwości rodzą się psychozy	271
2.	Duch Caina znów nawiedza świat Coenów	275
3.	Ed Crane – bohater powieści egzystencjalnej	284
4.	W poszukiwaniu utraconej tożsamości	294
5.	Alienacja Obcego, czyli historia istoty pozaziemskiej	296
6.	„Ja” jako rzecz	299
7.	Nowoczesne niepokoje bohaterów	311
8.	Kwestia stylu, kwestia gustu	311

Zamiast zakończenia. Modernizm czy postmodernizm – kino neo-noir i bracia Coen	315

Bibliografia	321
Filmografia	329
Indeks osób	333
Indeks filmów	337
Summary	343
O autorce	345

Inni Klienci oglądali również

23,40 zł 26,00 zł
Do koszyka

Przerwane emancypacje Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968-1982

Przerwane emancypacje Sebastiana Jagielskiego mają szansę stać się wydarzeniem, zważywszy na ich polemiczny charakter i komentarze do wątków żywo dyskutowanych we współczesnej debacie publicznej: historii ludowych, prześnionych rewolucji,...
44,91 zł 49,90 zł
Do koszyka

Wiosenna bujność traw. Obrazy przyrody w filmach o dorastaniu

To pierwsza na gruncie polskiego filmoznawstwa pozycja poświęcona w całości kinu coming of age. Autorka stara się w niej uchwycić poetykę filmów o dorastaniu, sprecyzować ich szczególną nastrojowość, nazwać ikonografię i wyznaczyć typowy ...
9,00 zł 10,00 zł
Do koszyka

Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne

Książka ma charakter projektujący, ogólnoteoretyczny. Stanowi autorską próbę podjęcia problemu semantycznej specyfikacji oraz sposobów funkcjonowania języka w filmie.
16,20 zł 18,00 zł
Do koszyka

Bioenergetyka i biochemia tlenowego wysiłku fizycznego. Dla studentów i trenerów oraz wszystkich tych, którzy są ciekawi, skąd bierze się energia do pracy mięśni

W książce zostały omówione podstawowe fakty dotyczące metabolizmu tlenowego. Schematy, wzory i opisy pozwalają Czytelnikowi zrozumieć, na czym polegają przemiany metaboliczne. W trzecim wydaniu autor uwzględnił nowe odkrycia wyjaśniające mechani...
35,10 zł 39,00 zł
Do koszyka

Grimm: potęga dwóch braci

„Żyli niegdyś dwaj bracia”… To zdanie, rozpoczynające jedną z baśni Wilhelma i Jacoba Grimmów, mogłoby stanowić początek opowieści o nich samych – znakomitych niemieckich filologach, badaczach języka i literatury, tw&oac...
22,41 zł 24,90 zł
Do koszyka

Братья Карамазов (Bracia Karamazow)

„Братья Карамазовы” – великий роман, в котором испепеляющая страсть, борьба за наследство, поиски Бога переплетены так, что подводят к решению глобальных вопросов о самой сущности человека, о его природе. Загадка, связанная со смертью...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!