Monografia omawia popularną i niezwykle wpływową w dziedzinie PR teorię doskonałego public relations Jamesa Gruniga. Autor stawia sobie trzy główne cele:
• eksploracyjne – służące poznaniu, opisowi i zrozumieniu zjawisk zachodzących w teorii public relations
• eksplikacyjne – a więc wyjaśniające główne wątki w debatach wokół teorii doskonałego public relations oraz
• prognostyczne – czyli stanowiące próbę odpowiedzi na pytanie o przyszłe kierunki rozwoju teorii doskonałego public relations.
Choć autor szczegółowo opisuje i analizuje teorię doskonałego public relations, to książka odnosi się do public relations w szerszym ujęciu, ponieważ dr Jacek Barlik omawia także najważniejsze wyzwania, najbardziej istotne problemy i najciekawsze kontrowersje oraz debaty wokół i w samej dyscyplinie public relations.
Pierwsza część książki opisuje paradygmat dyscypliny, porządkując wiele jej aspektów, w tym interdyscyplinarność i specyfikę public relations, a ponadto przystępnie i przejrzyście wskazuje na zawiłości i spory wokół PR. Kolejne rozdziały w syntetyczny sposób prezentują historię tworzenia się dyscypliny public relations oraz krytykę dotyczącą jej istoty, metodologii i przydatności. Dużo miejsca w książce zajmuje prezentacja krytycznego podejścia w PR do teorii Jamesa Gruniga. W końcowej części książki autor przedstawia swoje rozważania o ewolucji teorii doskonałego public relations, formułując postulaty, które muszą być spełnione, aby jej zasięg nie ograniczał się do branży public relations, lecz rozszerzył się na inne obszary zarządzania – na poziomie praktycznego działania, szkolnictwa wyższego i prowadzonych badań naukowych.
Dzięki doświadczeniu autora jako menedżera, konsultanta i doradcy w dziedzinie public relations oraz wykładowcy akademickiego książka przedstawia szerokie spektrum praktycznego i teoretycznego spojrzenia na PR w jego współczesnym wydaniu. Z książki skorzystają zarówno specjaliści z branży PR, jak i studenci tej dziedziny oraz eksperci z zakresu komunikacji społecznej.
***
Jacek Barlik - praktyk i badacz public relations, konsultant polskich i międzynarodowych firm, instytucji i organizacji, pracownik Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW (od 2014 r.). Doktor nauk humanistycznych, stypendysta Fulbrighta (University of Maryland at College Park, u prof. Jamesa Gruniga, 1994–1995), jedyny polski członek Public Relations Society of America (od 1999 r.). Uczestnik m.in. kongresu ICA w Bostonie (2011) i konferencji BledCom (2018, 2019).
Współzałożyciel Polskiego Stowarzyszenia Public Relations (1994), członek Rady Etyki Public Relations (2008–2010). Publikacje m.in. w: „Corporate Communications: An International Journal”, „Studiach Medioznawczych”, „Zeszytach Prasoznawczych”, „Central European Journal of Communication”, rozdziały w publikacjach pod red. J. Olędzkiego i R. Ławniczaka (w języku polskim i angielskim), autor książki Sztuka sprzedawania (Warszawa 1994).
Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Spis treści Wstęp. Dlaczego teoria public relations jest potrzebna Literatura Rozdział 1. Dwa i pół paradygmatu Wprowadzenie do teorii public relations Zmiany w światowym public relations Interdyscyplinarne korzenie Paradygmat public relations Poza dominującym paradygmatem Trzy czy dwa i pół paradygmatu Literatura Rozdział 2. Symetryczne i doskonałe public relations Dominujący nurt w teorii public relations Geneza teorii Gruniga The Excellence study Wartość komunikowania a teoria public relations Doskonały dział public relations Narzędzia strategicznego komunikowania Od modeli public relations do strategii kultywowania relacji Kontekst organizacyjny doskonałego public relations Globalizacja doskonałego public relations Perspektywy teorii doskonałego public relations Literatura Rozdział 3. Zarządzanie relacjami w public relations Rozwój czy zmiana dominującego paradygmatu? Referat opublikowany po 34 latach Wolny start i ostry finisz Dwa nurty w zarządzaniu relacjami Typy i modele relacji organizacji z publicznościami Podstawy zarządzania relacjami Konwergencja zarządzania relacjami i doskonałego public relations Literatura Rozdział 4. Krytycznie o doskonałym public relations W poszukiwaniu programu W opozycji do dominującego paradygmatu Istota krytycznego public relations Krytyczne public relations a władza Public relations jako domena intelektualna Główne obszary krytycznego public relations Różnice perspektyw: między dialogiem a sporem Wkład krytycznego public relations do teorii Literatura Rozdział 5. Aktywiści i specjaliści public relations: symbioza czy konfrontacja Powstanie public relations a aktywizm Natura aktywizmu Aktywizm w doskonałym public relations Alternatywne podejście do aktywizmu w public relations Perspektywy dla aktywizmu w public relations Literatura Rozdział 6. Od STP do STOPS: od teorii publiczności do teorii rozwiązywania problemów Czym są publiczności Sytuacyjna teoria publiczności Zachowania komunikacyjne publiczności Programy dla konkretnych publiczności Rozwinięcie teorii publiczności STOPS, czyli sytuacyjna teoria rozwiązywania problemów Zastosowania sytuacyjnej teorii rozwiązywania problemów Literatura Rozdział 7. Feminizm w badaniach public relations Feminizacja branży public relations Fazy w badaniach public relations o kobietach Role i status kobiet w public relations Główne tematy w feministycznych badaniach public relations Perspektywy badań feministycznych w public relations Literatura Rozdział 8. Profesjonalizm i etyka w badaniach public relations Opisowy i normatywny profesjonalizm w public relations Socjologia public relations Profesjonalny projekt public relations Profesjonalizm w public relations a wartości Etyka w public relations Reflektywna symetria etyczna w public relations Literatura Rozdział 9. Edukacja public relations – pomost między teorią a praktyką (współpraca: Andrew Lingwall, Clarion University, USA) Rozwój edukacji public relations Czynniki wzrostu edukacji public relations O wyższą jakość studiów public relations Luki i szanse w edukacji public relations Literatura Rozdział 10. Dokąd zmierza doskonałe public relations Horyzont i wartości Uwarunkowania doskonałego public relations Główne nurty doskonałego public relations Wartości i postulaty Literatura Spis rysunków i tabel