Czytanie filmu - oglądanie literatury - 07 Rozdz. 7. Nowe wołanie o autentyk; Bibliografia
Wychodząc z założenia, że już samo pojęcie tekstu zakłada jego lekturę – praktykę czytania jako podejmowanie wysiłku rozumienia oraz wpisywania w pewien horyzont kulturowego doświadczenia celem przyswojenia sobie tekstu i nadawania mu sensu – równie istotny jak sam tekst (w tym przypadku – dzieło filmowe) staje się problem praktykowania lektury, opatrywania filmu sensotwórczym komentarzem. Wybrane filmy (reprezentatywne dla poszczególnych nurtów, zjawisk i tendencji w kinie XX i XXI wieku) czyta się tu jako dzieła sztuki multimedialnej i intermedialnej – łączące elementy literatury, teatru, malarstwa, fotografii tak w planie treści, jak i struktury oraz estetyki, integrujące różnorodne sztuki oraz własności odmiennych przekaźników. Szkice pomieszczone w książce nie składają się na jakiś pełny, spójny obraz – czy to dwudziestowiecznej kultury filmowej, czy choćby zjawiska intermedialności. Pełnią funkcję raczej wstępnych rozpoznań ustanawiających pewien kulturowy (tekstowy) horyzont, w którym dopiero możliwe staje się
czytanie filmu, jego interpretacja oraz autentyczna refleksja. Szkice te zostały tak pomyślane i zredagowane, by mogły służyć jako pomoc naukowa nauczycielom przedmiotów humanistycznych w zajęciach szkolnych nt. kultury XX i XXI wieku czy edukatorom zajmującym się kulturą medialną. Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie: - „Forum Akademickie” nr 11/2015, s. 70 (Marek Misiak: Film jako tekst kultury) - „Nowe Książki” 1/2016, s. 9
Spis treści
Podziękowania / 7
Wstęp / 9
Na początek garść faktów / 11
Kino, narracja, życie / 19
Cezar musi umrzeć / 23
Autonarracja / 27
Scena zbrodni / 29
Hrabal i filmowcy / 35
Literatura a film. O jeden krok przed / 35
Hrabal — empatia jako postawa / 36
Rojenia pabitela, czyli na marginesie rzeczywistości i języka / 41
Hrabal w filmie / 43
Wampir. Nosferatu. Pre-teksty / 51
Wstęp, czyli o udomowieniu wampira słów kilka / 51
Pre-teksty / 52
Teksty / 55
Nosferatu — symfonia grozy / 60
Wampir / 62
Znaczenie mitu wampirycznego / 63
Wampir w popkulturze / 64
Anarchiczny spisek Pythonów. Groteska i absurd w służbie rewolty / 69
Podstawowe formy komizmu / 73
Groteska / 73
Absurd / 79
Ironia / 83
Parodia / 85
„Którędy Kanada?”, czyli jak to robią Pythoni / 87
Monty Python a sprawa polska (?) / 95
Popiół i diament, czyli w sidłach romantyzmu. Fenomen Polskiej Szkoły Filmowej / 101
Kanał, czyli początek / 103
Trzy tendencje Szkoły Polskiej / 105
Popiół i diament jako film polityczny / 109
Popiół i diament jako film symboliczny / 111
Szkoła Polska — co pozostaje / 118
Literacka i filmowa autorefleksyjność / 121
Człowiek z kamerą, czyli o roli kina w nowej rzeczywistości / 136
Wszystko na sprzedaż / 142
Nowe wołanie o autentyk / 149
Twórczość filmowa jako eksperymentowanie / 149
Manifest Dogma 95 a manifesty nowofalowe / 151
Przeciw realizmowi, w imię prawdy / 155
Poza normą, czyli przeciw kinu stylu zerowego / 159
Poza normą — Idioci / 160
Karen poza nawiasem / 161
Widz poza przyzwyczajeniami / 164
Bibliografia / 169
Indeks osobowy / 175
Summary / 181
Résumé / 183