Adaptacje literatury japońskiej
Kinematografia japońska od chwili narodzin była związana z literaturą piękną i teatrem. Wytwórnie z upodobaniem sięgały po powieści lub sztuki, prezentowały skrócone wersje przedstawień i zatrudniały aktorów z doświadczeniem scenicznym. Wielkim powodzeniem cieszyły się dramaty rodzinne, których akcja rozgrywała się we współczesnej scenerii, dzięki czemu twórcy mogli pokazać zasadnicze problemy związane z procesem modernizacji społeczeństwa.
W okresie powojennym ważną rolę odgrywały ekranizacje utworów społecznie zaangażowanych oraz rozrachunkowych, pokazujących okrucieństwo wojny. Większość artykułów zebranych w niniejszym tomie została poświęcona filmom zrealizowanym właśnie w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, ale czytelnik ma okazję zapoznać się również z adaptacjami powieści pisarzy młodego pokolenia, Banany Yoshimoto i Harukiego Murakamiego, których książki ukazywały się w polskich przekładach
Krzysztof Loska, Narodziny filmu z ducha literatury 7
Alicja Helman, Rashomon – Akutagawa, Kurosawa i inni 13
Katarzyna Sonnenberg, Nigorie – w poszukiwaniu prawdy o losie kobiet 31
Katarzyna Gąsior, Jestem kotem – melancholia i cnota niedziałania 47
Aleksandra Szczechla, Zarządca Sanshō – polityka, rodzina i kobieta 61
Piotr Kletowski, Japońskie egzorcyzmy – Kwaidan, czyli opowieści niesamowite 75
Mikołaj Melanowicz, Sasameyuki – obraz pięknej Japonii z dramatem rodzinnym w tle 87
Adam Garbicz, Zmiana perspektywy: ekranizacje powieści Yasunariego Kawabaty 97
Michał Bobrowski, Trzy oblicza samuraja. Filmowe adaptacje powieści Musashi Eijiego Yoshikawy 109
Małgorzata Radkiewicz, Płynące obłoki – „osobista powieść” Japonki 129
Beata Kubiak Ho-Chi, Gdy słowa przestają wystarczać. O filmie Yūkoku Yukio Mishimy 143
Krzysztof Loska, Ziarna piasku na pustyni – o niektórych motywach w twórczości Kōbō Abe i Hiroshiego Teshigahary 167
Bartosz Zając, Nieruchome kadry Masahiro Shinody 183
Elżbieta Wiącek, Na fali „Bananomanii”: historie nie tylko kuchenne 199
Agnieszka Kamrowska, Wypełnić pustkę: Tony Takitani w filmowej adaptacji Juna Ichikawy 221
Andrzej Pitrus, Dark Water: z Zatoki Tokijskiej do East River i z powrotem 233
Filmografia 245
Biogramy autorów 253