0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Adam Mickiewicz - Juliusz Słowacki Psychobiografia naukowa

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Kraków, 2012

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Anita Całek

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 47,25 zł
42,53 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Adam Mickiewicz - Juliusz Słowacki Psychobiografia naukowa

Czy Mickiewicz cierpiał na depresję? Na co chorowała jego żona Celina? Gdzie po studiach chciał zamieszkać Juliusz Słowacki? Co Salomea myślała o wyjeździe syna na emigrację? Jak wyglądały relacje Mickiewicza ze Słowackim podczas ich spotkań w Paryżu? Dlaczego obaj poeci tak łatwo uwierzyli Andrzejowi Towiańskiemu? Dlaczego wreszcie po opuszczeniu towiańczyków Mickiewicz przestał pisać, a Słowacki - wręcz przeciwnie?

Te kwestie, jak i wiele innych, wciąż powracają w biografiach obu wielkich romantyków. Książka " Adam Mickiewicz – Juliusz Słowacki: psychobiografia naukowa" przypomina pytania, które interesowały zarówno literaturoznawców, jak i wielbicieli twórczości wybitnych romantyków. Jej interdyscyplinarny paradygmat, dający możliwość wykorzystania zarówno wiedzy literaturoznawczej, jak i metodologii psychologicznej, pozwala inaczej niż dotychczas odpowiedzieć na wiele z nich. Równocześnie pojawiają się zagadnienia nowe, zwłaszcza pytania o odmienność drogi twórczej Mickiewicza i Słowackiego w świetle psychologii twórczości, a także o specyfikę rozwoju osobowości każdego z nich.

Prezentowana książka poświęcona jest również biografice i biografistyce w naukach humanistycznych. Zawiera zaktualizowany opis gatunków biograficznych, rozważania na temat wykorzystywania metod psychologicznych w badaniach literaturoznawczych oraz kwestię statusu badań biograficznych w kontekście tez narratywistycznej filozofii historii.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologia polska
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-233-3248-0
  • ISBN druku: 978-83-233-3248-0
  • Liczba stron: 506
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
WPROWADZENIE   11

I. BIOGRAFIA – KILKA UWAG WSTĘPNYCH   15

1. Rzut oka na współczesną biografikę i biografistykę   17
1.1. Badania biograficzne w naukach humanistycznych   17
1.2. Badania biograficzne w naukach społecznych   22
1.3. Badania biograficzne wybitnych twórców „ponad podziałami”?   26

2. W jaki sposób można napisać biografię?   29
2.1. Biografie literackie   32
2.2. Biografie faktograficzne   40
2.3. Psychobiografia naukowa: nowa propozycja gatunkowa biografii faktograficznej   44
2.3.1. Czym jest literaturoznawcza psychobiografia naukowa?   45
2.3.2. Od metody badawczej do narracji o życiu i twórczości   46

3. Specyficzne zniekształcenia spostrzegania w biografii   51
3.1. Ukryta teoria osobowości: konstruowanie sylwetek innych   52
3.2. Stereotypy i schematy jako podstawa konstruowania biografii   54

4. Problemy z narracją biograficzną   59
4.1. Literacki charakter narracji i dokumentów historycznych   60
4.2. Zniekształcenia wynikające ze specyfiki poznania historycznego   61
4.3. Prawda historyczna – fikcja literacka   62
4.4. Co dalej z narracją biograficzną?   66
4.2.1. Obiektywizm i prawda w biografii   67
4.2.2. Miejsce teorii psychologicznych w narracji biograficznej i psychobiograficznej   69

II. ANALIZY PSYCHOLOGICZNE W DOTYCHCZASOWYCH BIOGRAFIACH MICKIEWICZA I SŁOWACKIEGO   73

1. Psychologia w biografiach Adama Mickiewicza   75
1.1. Pierwsze monografie Mickiewicza   76
1.1.1. Biografia w zarysie – monografia Piotra Chmielowskiego   76
1.1.2. Mickiewicz doskonały – monografia Józefa Kallenbacha   79
1.1.3. Portret Mickiewicza czy portret epoki? – monografia Stanisława Szpotańskiego   82
1.1.4. Pełne czy nieukończone opus vitae?– monografia Juliusza Kleinera 83
1.2. Biografie psychoanalityczne Mickiewicza   91
1.2.1. Próba zbadania „duszy” Mickiewicza – psychobiografia Stanisława Maciaszka   91
1.2.2. Mickiewicz u psychoanalityka – psychobiografia Jean-Charles’a Gille-Maisaniego   94
1.3. Współczesne monografie Mickiewicza   99
1.3.1. Słowo i czyn Mickiewicza – monografia Aliny Witkowskiej   100
1.3.2. W polemicznym lustrze – „antymonografia” Jana Walca   106
1.3.3. Mickiewicz mityczny – praca Bojana Biołczewa   110
1.4. Opracowania biografii Mickiewicza – kierunki rozwoju badań   114

2. Psychologia w biografiach Juliusza Słowackiego   117
2.1. Pierwsze monografie Słowackiego   118
2.1.1. Słowacki w korespondencyjnym „lustrze” – monografia Antoniego Małeckiego   118
2.1.2. Biografia „hipotetyczna” Słowackiego – praca Ferdynanda Hoesicka 119
2.1.3. Słowacki a Mickiewicz – monografia Józefa Tretiaka   122
2.1.4. Słowackiego „poezja życia” – monografia Tadeusza Grabowskiego   125
2.1.5. W poszukiwaniu pełni – monografia Juliusza Kleinera   128
2.2. Biografie psychoanalityczne i artykuły psychobiograficzne   134
2.2.1. W czeluściach duszy Słowackiego – psychobiografia Gustawa Bychowskiego   135
2.2.2. Biografia „testerem” psychoanalizy – artykuły psychobiograficzne Stefana Baleya   138
2.2.3. Od Freuda do Fromma – analizy psychobiograficzne Ewy Łubieniewskiej   143
2.3. Współczesne monografie Słowackiego   152
2.3.1. Rewolucjonista od narodzin do śmierci – biografia Eugeniusza Sawrymowicza   152
2.3.2. Słowacki w zbliżeniach – próba monografii problemowej Aliny Kowalczykowej   156
2.4. Opracowania biografii Słowackiego – co jest, czego brakuje?   159

III. WPROWADZENIE DO PSYCHOBIOGRAFII NAUKOWEJ   161

1. Bieg życia człowieka według modelu Charlotte Bühler   163
1.1. Trzy rodzaje danych biograficznych   164
1.1.1. Dane obiektywne – perspektywa biologiczno-biograficzna   165
1.1.2. Dane subiektywne – perspektywa przeżyć   167
1.1.3. Dane dotyczące dokonań – perspektywa osiągnięć   169
1.2. Struktura życia człowieka w perspektywie rozwojowej   170
1.2.1. Typologia struktur życia w koncepcji Charlotte Bühler   172
1.2.2. Wyznaczanie fazy kulminacyjnej życia   173
1.3. Przełom połowy życia a koncepcja Charlotte Bühler   174
1.3.1. Charakterystyka przełomu połowy życia   175
1.3.2. Kryzys połowy życia u twórców   176
1.3.3. Syndrom Gauguina lub powrót do marzeń młodości   177

2. Współczesne psychologiczne teorie twórczości   179
2.1. Przegląd dawnych i współczesnych ujęć twórczości w psychologii   181
2.2. Proces twórczy, czyli „jak” powstaje wielkie dzieło   185
2.2.1. Od prywatnej idei do dzieła – koncepcja Howarda Gardnera   187
2.2.2. Natchnienie: między romantycznym mitem a rzeczywistością psychologiczną   189
2.2.3. Wgląd i przepływ jako psychologiczne ekwiwalenty natchnienia   190
2.2.4. Koncepcja interakcji twórczej Edwarda Nęcki   192
2.3. Osobowość twórcza – próba charakterystyki wielkiego twórcy   193
2.4. Modelowa biografi a twórcy   195
2.4.1. „Trójkąt twórczości” Csikszentmihalyiego   195
2.4.2. „Modelowy Twórca” Howarda Gardnera   196
2.4.3. Cztery typy twórców – uzupełnienie koncepcji Modelowego Twórcy 203
2.4.4. Od twórczości uniwersalnej do osiągnięć wybitnych   204

3. Uwagi wstępne do psychobiografii naukowej Adama Mickiewicza   209
3.1. Materiał źródłowy   210
3.2. Wyniki badań ilościowych – obszar danych obiektywnych   212
3.2.1. Twórczość i rozwój intelektualny   213
3.2.2. Życie osobiste   220
3.2.3. Życie towarzyskie   223
3.2.4. Życie społeczne   226
3.3. Wyniki badań ilościowych – tematyka korespondencji   227
3.4. Przebieg życia Adama Mickiewicza z perspektywy danych obiektywnych 228

4. Uwagi wstępne do psychobiografii naukowej Juliusza Słowackiego   232
4.1. Materiał źródłowy   232
4.2. Wyniki badań ilościowych – obszar danych obiektywnych   233
4.2.1. Twórczość i rozwój intelektualny   233
4.2.2. Życie osobiste   240
4.2.3. Życie towarzyskie   244
4.2.4. Życie społeczne   246
4.3. Wyniki badań ilościowych – tematyka korespondencji   247
4.4. Przebieg życia Juliusza Słowackiego z perspektywy danych obiektywnych 248

IV. PSYCHOBIOGRAFIA PORÓWNAWCZA ADAMA MICKIEWICZA I JULIUSZA SŁOWACKIEGO   251

1. Dzieciństwo – pierwsze fascynacje tworzeniem   253
1.1. Dzieciństwo Adama Mickiewicza   254
1.2. Dzieciństwo Juliusza Słowackiego   260
1.3. Podsumowanie: dzieciństwo i lata szkolne     262

2. Dojrzewanie i dorosłość wyłaniająca się – czas pierwszych decyzji   265
2.1. Młody Mickiewicz – między medycyną, fizyką a literaturą   266
2.2. Młody Słowacki – między wiejską idyllą a karierą w Warszawie   272
2.3. Podsumowanie: okres studiów   275
2.4. Mickiewicz jako młody dorosły: między Kownem a Rosją   276
2.4.1. Kowieńskie dylematy: poeta za szkolnym biurkiem   276
2.4.2. Samotność w Kownie – czas dochodzenia do ekspertywności   278
2.4.3. Przekład jako inspiracja twórczości własnej   281
2.4.4. Kryzys przed pierwszym przełomem twórczym   283
2.4.5. Pierwszy przełom twórczy: czas tworzenia Dziadów kowieńskich   285
2.4.6. Przeznaczenie definitywne – pojawienie się celu życia   291
2.5. Słowacki jako młody dorosły: między Warszawą a Genewą   294
2.5.1. Pierwsze kroki w dorosłość   294
2.5.2. Drezdeńskie dylematy: mamo, czy dobrze zrobiłem?   298
2.5.3. Poeta przeszłorocznych wydarzeń   300
2.5.4. Spotkanie mistrza z uczniem   303
2.5.5. Pierwszy kryzys przed definitywnym wyborem przeznaczenia   304
2.5.6. Pierwszy przełom twórczy: pisanie Kordiana   308
2.5.7. Rywalizacja z Mickiewiczem   310
2.5.8. Twórczość jako realizacja przeznaczenia definitywnego   313
2.6. Podsumowanie: okres pierwszego przełomu twórczego   315

3. Dorosłość właściwa – definitywność wyborów  319
3.1. Mickiewicz w fazie dorosłości właściwej   319
3.1.1. Między pierwszym a drugim przełomem – okres terminowania twórcy   320
3.1.2. Autonomia i nonkonformizm: wchodzenie w rolę mistrza   323
3.1.3. Poeta jako człowiek zobowiązany do rozwoju   333
3.1.4. Przygotowanie do drugiego przełomu twórczego – faza gromadzenia doświadczeń   336
3.1.5. Kryzys w realizacji przeznaczenia – Mickiewicz a powstanie listopadowe   342
3.1.6. Depresja Mickiewicza: dramat niedziałania   345
3.1.7. Mickiewicz w Wielkopolsce: między rozpaczą a ucieczką od poczucia winy   350
3.1.8. Pokonanie depresji: od przeżycia własnej klęski do sformułowania nowych celów   352
3.1.9. Dojrzałe i pełne zaangażowanie w realizację przeznaczenia   354
3.1.10. Drugi przełom twórczy: tworzenie Dziadów drezdeńskich   356
3.1.11. Pan Tadeusz jako ukoronowanie drugiego przełomu twórczego   362
3.1.12. Poezja w zetknięciu z prozą życia – jak realizować przeznaczenie? 366
3.2. Słowacki w fazie dorosłości właściwej   367
3.2.1. Rozwój twórczości po pierwszym przełomie   368
3.2.2. Zadania rozwojowe okresu dorosłości i bezradność Słowackiego   370
3.2.3. W poszukiwaniu wsparcia – Słowacki jako syn, kochanek, przyjaciel 375
3.2.4. „Męska” przygoda – podróż duchowa   380
3.2.5. Twórczość między pierwszym a drugim przełomem   383
3.2.6. Walka o autonomię: ambiwalencja w relacjach z matką   383
3.3. Podsumowanie: Mickiewicz i Słowacki w fazie dorosłości właściwej   388

4. Średnia dorosłość – bilans życia   391
4.1. Adam Mickiewicz w okresie średniej dorosłości   391
4.1.1. Mickiewicz jako przywódca i autorytet: pełnia dorosłości   392
4.1.2. Czas ostatecznych decyzji: małżeństwo czy kapłaństwo?   397
4.1.3. Trudna paryska codzienność – jak zjednoczyć emigrację?   399
4.1.4. Życie w cieniu choroby psychicznej żony   402
4.1.5. Mickiewicz jako Mistrz – wykłady w College de France   406
4.1.6. Kryzys połowy życia – niemożliwe osiągnięcie jedności?   409
4.1.7. Dlaczego Mickiewicz uwierzył Towiańskiemu?   410
4.1.8. Jedność jako wiara w jedną ideologię – okres przynależności do Towiańskiego   413
4.1.9. Jedność jako realizowanie tej samej idei różnymi środkami   419
4.1.10. Dlaczego przestał publikować, chociaż dalej pisał?   424
4.2. Juliusz Słowacki w okresie średniej dorosłości   428
4.2.1. Ku pełnej autonomii: podmiotowa kulminacja życia   429
4.2.2. Kryzys wieku średniego: czas przewartościowań   432
4.2.3. Słowacki wśród towiańczyków   435
4.2.4. Czy towiańczyk może być poetą?   439
4.2.5. Zmiana dominanty życiowej jako rezultat pokonania kryzysu wieku średniego   440
4.2.6. Zerwanie z towiańczykami   443
4.2.7. Przeżycie drugiego przełomu twórczego: poeta jako rewelator tajemnic genezyjskich   445
4.2.8. Słowacki w okresie genezyjskim: obraz epistolarny   448
4.2.10. Znaczenie drugiego przełomu twórczego w rozwoju Słowackiego   454
4.3. Podsumowanie: kryzys połowy życia i sposób wyjścia z niego   456

5. Późna dorosłość – czas pożegnań   459
5.1. Mickiewicz na początku piątej fazy życia   459
5.1.1. Między nadzieją a rozpaczą   460
5.1.2. Spróbować jeszcze raz…   463
5.2. Słowacki w piątej fazie życia   465
5.2.1. Starość jako motyw korespondencji Słowackiego przed piątą fazą   465
5.2.2. Relacje z matką w piątej fazie: między miłością a rozczarowaniem   467
5.2.3. Życie ze świadomością bliskiej śmierci   469
5.3. Podsumowanie: piąta faza wyznacznikiem pełnego biegu życia   473

6. Struktura przebiegu życia Mickiewicza i Słowackiego   475
6.1. Przebieg życia Adama Mickiewicza i jego struktura  475
6.2. Przebieg życia Juliusza Słowackiego i jego struktura   477

ZAKOŃCZENIE  481	 
BIBLIOGRAFIA PRAC CYTOWANYCH   483
INDEKS OSOBOWY   495
INDEKS NAJWAŻNIEJSZYCH POJĘĆ   503

Inni Klienci oglądali również

35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Powrót hipotezy Boga. Trzy odkrycia naukowe ujawniające celowość Wszechświata

W drugiej połowie XIX wieku rozpowszechnił się pogląd, że nauka znajduje się w konflikcie z wiarą i tradycyjnie pojmowanym teizmem. Filozof nauki Stephen C. Meyer kwestionuje to twierdzenie, analizując trzy odkrycia naukowe o zdecydowanie teistycznych ...
30,24 zł 33,60 zł
Do koszyka

Śpiew jako wartość osobowa dziecka. T. 1: Stałość i zmienność rozwoju myśli naukowej przełomu XX i XXI wieku

Publikacja jest monografią pedagogiczną. Składa się z dwóch części obejmujących osiem rozdziałów. Część pierwszą teoretyczną stanowią trzy rozdziały pracy, pozostałych pięć obejmuje całokształt badań empirycznych w postaci założeń metodol...
99,90 zł 111,00 zł
Do koszyka

Zagrożenia zdrowia publicznego. Część 3. Naukowe podstawy promocji zdrowia

Książka stanowi trzecią część opracowania dotyczącego zagrożeń zdrowia publicznego. Dwie pierwsze publikacje dotyczyły uwarunkowań środowiskowych i diagnozy sytuacji. W niniejszym tomie uwzględniono diagnozy zagrożeń zdrowia publicznego, przedstawiono ...
22,41 zł 24,90 zł
Do koszyka

Sir Adam Disappeared

Scotland Yard unearths the mysterious disappearance of a wealthy, eccentric banker, the reason for a dead man in his bank, and the vanishing of the bank’s funds. The background shifts from the bank to the club, and the missing millionaire’s...
22,46 zł 24,95 zł
Do koszyka

Początki psychologii naukowej na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX wieku w świetle prasy Króle

Autorka śledzi w publikacji narodziny psychologii jako dyscypliny naukowej na przełomie XIX i XX wieku na ziemiach polskich. Problematykę tę umieszcza w kontekście rozwoju dziedziny w Europie Zachodniej, co prowadzi ją do wniosków, że na gruncie...
10,40 zł 11,55 zł
Do koszyka

Oblicza niepokorności. Materiały z II i III edycji ogólnopolskiej konferencji naukowej (Kielce, 2-3 czerwca 2017 i 2 czerwca 2018)

Oddawany do rąk Czytelnika tom, który stanowi podsumowanie dwóch konferencji poświęconych niepokorności w ciągu dziejów, przedstawia kilka przykładów jednostek, grup i społeczności, które z różnych względ&oacut...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!