eleWator 7 (1/2014) - Julio Cortázar
"
eleWator" jest pismem, w którym oprócz najnowszej prozy i poezji uznanych i debiutujących autorów, mieszkających w Polsce oraz za granicą, znaleźć można teksty literackie przetłumaczone na język polski,
szkice o literaturze i jej najwybitniejszych twórcach, a także eseje, felietony i
recenzje. Kwartalnik jest miejscem dyskusji, polemik i platformą ożywczej wymiany poglądów. Dzięki stałym współpracownikom z Berlina, Dublina, Kijowa, Kopenhagi, Londynu, Paryża i Nowego Jorku, "eleWator" ma charakter globalny, a także interdyscyplinarny. Wiele uwagi poświęca bowiem najnowszym światowym działaniom artystycznym omawianym w działach filmu, muzyki, sztuk plastycznych i architektury oraz teatru. Kwartalnik, którego wydawcą jest Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy jest pismem szczególnym, bowiem punktem odniesienia do wszystkich decyzji formalnych, redakcyjnych i konceptualnych, jest dziedzictwo Autora „Prozaicznych początków”.
Julio Cortázar:
Julio Cortázar, Do czytania w formie pytającej (brak licencji na e-booka)
Marta Zabłocka, Alfabet Julia (na podstawie Książki dla Manuela)
Wojciech Czaplewski, Czy go jeszcze pamiętam, czyli gra w Cortázara
Julio Cortázar, Przyszłość (brak licencji na e-booka)
Adam Elbanowski, Drogi dojścia do „innej rzeczywistości”. Opowiadania fantastyczne Julio Cortázara
Julio Cortázar, Happy New Year (brak licencji na e-booka)
Miłka O. Malzahn, Aparat Cortázara
Maja Staśko, Zapomniałem mego parasola
Julio Cortázar, Grzeczny chłopczyk (brak licencji na e-booka)
Andrzej Turczyński, O znikomości wszystkich rzeczy, czyli pisarz i jego kot
Julio Cortázar, Do generała (brak licencji na e-booka)
Ewa Elżbieta Nowakowska, Czy należy jeść zegary? Czasomierze Cortázara i Herberta
Julio Cortázar, Po przyjęciach (brak licencji na e-booka)
Konrad Zych, Gra w dwa ognie. Kalwas czyta Cortázara
Julio Cortázar, Żadnych przesyłek do Pehuajó (brak licencji na e-booka)
Damian Romaniak, Antonioni versus Cortázar. Powiększenie i Babie lato
Legendy i mity Argentyny
poezja:
Leszek Engelking, Cache-cache, „So have I heard and do in part believe it…”, Suplement
Federico García Lorca, Preciosa i wiatr, Zwada, Cygańska mniszka
proza:
Marian Lech Bednarek, Zemsta kolorów
Teresa Rudowicz, Kula
Maciej Melecki, Gdzieniegdzie
poezja:
Joanna Lech, Nic więcej z tej strony, Przyniosłam ci smutek, Stany zapalne, punkty przecięć
Jacek Napiórkowski, Maggi of my mind, *** (Dwóch ze zdjęcia…)
epistoły:
Henryk Bereza, Listy do poetów: do Jacka Napiórkowskiego
dziennik:
Henryk Bereza, Zapiski 55. 18.11.2010 r. – 19.09.2011 r. (fragmenty)
sztuki plastyczne i architektura:
Tomasz Sobieraj, Maski i transgresje. O fotografiach Sybilki Storie-Joachimiak
Trafostacja Sztuki
krytyka literacka:
Andrzej Turczyński, Sekretna komoda Cortázara (Julio Cortázar, Niespodziewane stronice)
Alan Sasinowski, Szpiegowanie, czyli literatura, czyli miłość (Ian McEwan, Słodka przynęta)
Leszek Engelking, Wiersze zasiane (Krystyna Rodowska, Wiersze przesiane 1968-2011)
Agnieszka Polachowska, Układanie fragmentów, rozbijanie całości (Henryk Waniek, Notatnik i modlitewnik drogowy)
Justyna Kasperek, Widzenie dwubiegunowe (Zygmunt Bauman, David Lyon, Płynna inwigilacja. Rozmowy)
Wiktoria Klera, Co jest, co się zdarza i co się zdarzyć może (Marcin Baran, Zebrane. Wiersze i poematy 1983-2013)
Krzysztof Lichtblau, Pogranicze człowieka (Brygida Helbig, Niebko)
Piotr Michałowski, Elegie sprzed po sobie (Artur Daniel Liskowacki, Elegijki)
Edyta Antoniak-Kiedos, Kreując wizerunek (ks. Jan Sochoń, Wizerunek)
Joanna Bierejszyk, Złudzenie (nie)zmienności (Anna Frajlich, Łodzią jest i jest przystanią)
Konrad Liskowacki, Talia pełna figur (Wiesław Myśliwski, Ostatnie rozdanie)
Leszek Szaruga, Pro / za i przeciw. 1 (Zyta Oryszyn, Ocalenie Atlantydy; Szczepan Twardoch, Morfina; Grzegorz Filip, Studnia)
Paweł Orzeł, Przed wojną: Słońce – dużo Słońca (Władysław Umiński, O Słońcu. Odczyt do latarni czarnoksięzkiej)
Halina Lizińczyk, Ostatnie czytanie: Gra w klasy i czytelnik samica
nadesłano
komiks:
Marcin Bałczewski, Cortázar kontra „wampiry” (Julio Cortázar, Fantomas przeciw wielonarodowym wampirom)
Marcin Bałczewski, Antoniszczak albumowo (Julian Antonisz, Opowieści graficzne)
muzyka:
Tadeusz Hnat, Jaśnie Pani Bezsenność (Arturas Bumšteinas, Sleep (An Attempt at Trying))
Po pierwsze: jazzman. Z Markiem Kazaną rozmawia Monika Petryczko
stałe felietony:
„nie w rzędzie” – Krzysztof Niewrzęda
„poza mainstreamem” – Izabela Fietkiewicz-Paszek, Gdy deszcz wystarcza do wstrzymania biegu świata, czyli Joanna Pucis i jej Znaki nieszczególne
„dlaczego nie jestem malarzem” – Małgorzata Południak, Korzyści medialne
„bez przesady” – Edward Balcerzan, Zwrot niech się zwrotem odciska!
Konkurs Literacki imienia Henryka Berezy „Czytane w maszynopisie”, Edycja 2, 2014 – regulamin