Zarządzanie zasobami ludzkimi w klubach sportowych non-profit w Polsce
W książce zawarto analizę klubów sportowych nienastawionych na zysk z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi. Ukazano w niej sposoby realizacji funkcji zarządzania zasobami ludzkimi w klubach sportowych działających w formie stowarzyszeń oraz problemy, z którymi owym podmiotom przychodzi się zmierzyć. Na podstawie wyników badań jakościowych z perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi można stwierdzić, że istnieją bariery i szanse zarządzania zasobami ludzkimi w polskich klubach non profit. Autorka ma nadzieję, że rozprawa spełnia także wymóg oryginalności. Otóż zaproponowane ujęcie stanowi jedno z nielicznych polskich opracowań poświęconych zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacjach sportowych, w tym – dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi w klubach sportowych non-profit w Polsce. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, co wynika z wieloaspektowej natury sportu i specyfiki nauk u o zarządzaniu. Rozważania w niej ujęte mogą być inspiracją i punktem wyjścia dalszych, pogłębionych analiz.
Wstęp 7
Rozdział 1. Zarządzanie w klubach sportowych w świetle studiów literaturowych 13
1.1. Klub sportowy jako podmiot zarządzania 13
1.2. Współczesne tendencje w zarządzaniu klubami sportowymi 21
1.2.1. Idea „dobrego zarządzania” w sporcie 21
1.2.2. Implementacja metod i technik zarządzania w klubach sportowych 25
1.3. Specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w klubach sportowych 31
1.3.1. Koncepcja zarządzania zasobami ludzkimi 31
1.3.2. Realizacja procesu zarządzania zasobami ludzkimi w klubach sportowych 36
Rozdział 2. Kluby sportowe non-profit w Polsce – stan obecny i uwarunkowania ich działania 59
2.1. Metodologiczne aspekty badań 59
2.1.1. Przesłanki podjęcia badań, ich problematyka i metodologia 59
2.1.2. Metody badań 64
2.1.3. Przebieg badań 67
2.1.4. Ograniczenia przyjętej metodyki 70
2.2. Kluby sportowe non-profit w Polsce 71
2.2.1. Kluby sportowe w Polsce w świetle danych statystycznych 72
2.2.2. Prawno-organizacyjne aspekty działalności badanych podmiotów 77
2.2.3. Historyczne uwarunkowania działalności badanych klubów 88
2.2.4. Charakter działalności klubów 94
2.2.5. Zasoby ludzkie klubów sportowych 99
Rozdział 3. Zarządzanie zasobami ludzkimi w polskich klubach sportowych non-profit 109
3.1. Procesowe ujęcie zarządzania zasobami ludzkimi 109
3.1.1. Faza planowania i kontroli 110
3.1.2. Faza realizacji procesu zarządzania zasobami ludzkimi 111
3.1.3. Ocena zarządzania zasobami ludzkimi w ujęciu procesowym 134
3.2. Wymiary zarządzania zasobami ludzkimi 136
3.3. „Dylematy” zarządzania zasobami ludzkimi w badanych klubach 138
3.3.1. Dobrowolność stowarzyszania − fakt czy fikcja 139
3.3.2. Sport wyczynowy pod szyldem sportu dla wszystkich 140
3.3.3. Selekcja czy deprecjacja talentów 141
3.3.4. Motywująca czy demotywująca rola rodziców młodych sportowców 146
3.3.5. Sport a szkoła 148
3.3.6. Niedostatek wolontariuszy 149
3.3.7. Dobrowolność uczestnictwa czy wykluczenie ekonomiczne 152
Rozdział 4. Zarządzanie zasobami ludzkimi w klubach sportowych non-profit. Wnioski z badań i rekomendacje 153
4.1. Refleksje na temat działalności sportowej klubów non-profit 153
4.2. Obecny stan zarządzania zasobami ludzkimi w klubach 161
4.3. Bariery i szanse wdrażania zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi w klubach sportowych 166
4.4. Wnioski praktyczne 171
4.5. Wnioski teoretyczne 177
Zakończenie 181
Bibliografia 185
Spis rysunków 199
Spis tabel 201
Załącznik 203
Od Redakcji 207