Zarządzanie w ochronie zdrowia - wybrane aspekty
Sektor usług zdrowotnych w Polsce stale się powiększa, stąd problematyka zarządzania i marketingu usług zdrowotnych nabiera coraz większego znaczenia. Jak wskazują wcześniejsze doświadczenia, odpowiednie zarządzanie i dobrze dobrane narzędzia marketingowe nie tylko przyczyniają się do efektywnego finansowo funkcjonowania podmiotów leczniczych, ale także do lepszej opieki nad pacjentem. Coraz większe znaczenie w sektorze usług zdrowotnych w Polsce odgrywa jakość, a model zarządzania przez jakość jest implementowany w wielu placówkach ochrony zdrowia. W sektorzeusług zdrowotnych jakość należy rozumieć jako stopień, w jakim każda usługa świadczona pacjentowi, dostarczana zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, podnosi prawdopodobieństwo uzyskania pożądanego wyniku opieki i redukuje prawdopodobieństwo niepożądanych rezultatów. Na całym świecie obserwuje się tendencję do wprowadzania procedur certyfikacji i akredytacji, które zapewniają, że dana organizacja (np. szpital), spełniając szereg wcześniej ustalonych norm jakościowych, uzyskuje oczekiwany poziom jakości. Dobra organizacja i marketingowe zarządzanie podmiotami leczniczymi jest warunkiem koniecznym do sprawnego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w naszym kraju. Orientacja na pacjenta, upodmiotowienie i szacunek dla pacjenta, honorowanie praw pacjenta, partnerstwo, odpowiedzialne współdziałanie osób świadczących usługi na rzecz i dla dobra pacjentów to strategiczne wyzwanie sektora ochrony zdrowia.