0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: 2013

  • Wydanie/Copyright: wyd. 2

  • Autor: Barbara Baraniak

  • Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UKSW

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 32,00 zł
28,80 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań

Dyskursy naukowe poświęcone problemom pedagogiki pracy.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Pedagogika, edukacja
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-64181-13-9
  • Liczba stron: 441
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wstęp                                                         13


CZĘŚĆ PIERWSZA. PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGIKI PRACY WAŻNYMI KATEGORIAMI DLA EDUKACJI I PRACY	17


Wprowadzenie                                                  19


1. WIELOWYMIAROWOŚĆ PRACY                               21

1.1. Źródła pracy                                              21

1.2. Praca jako kategoria poznawcza (naukowa)                     24

1.3. Interdyscyplinarny charakter pracy – wybrane problemy          28

1.3.1. Filozoficzne rozumienie pracy                         29

1.3.2. Pedagogiczne konteksty pracy                         31

1.3.3. Praca i jej problemy psychologiczne                     34

1.3.4. Ergonomia u źródeł bezpiecznych i nowoczesnych rozwiązań organizacyjno-ekonomicznych pracy                 40

1.3.5. Socjologiczne rozumienie pracy                         45

1.3.6. Ekonomiczny sens pracy                              46

1.4. Praca w kategoriach wartości                                47

1.4.1. Rodowód, istota i struktury wartości                     47

1.4.2. Wartościowanie pracy                                 52

1.5. Praca zawodowa                                          54

1.5.1. Typologie pracy zawodowej                           56

1.5.2. Współczesny charakter pracy zawodowej                 62

1.5.3. Edukacyjne wymiary pracy zawodowej                  66

1.6. Praca jako kategoria rynkowa                                76

1.6.1. Krajowy rynek pracy                                 77

1.6.2. Zagraniczne rynki pracy                              82

1.6.3. Interesariusze rynku pracy                             86

1.7. Bezrobocie problemem współczesnej pracy zawodowej           93

1.7.1. Bezrobocie i jego struktura                             94

1.7.2. Środki i formy przeciwdziałania oraz łagodzenia skutków bezrobocia                                         96


2. WIELOWYMIAROWOŚĆ ZAWODU                             99

2.1. Geneza zawodu                                           99

2.2. Zawód w ujęciu poznawczym                               101

2.3. Interdyscyplinarne rozumienie zawodu – wybrane problemy       106

2.4. Zawód w ujęciu systemowym                               108

2.4.1. Pojęcie systemu                                     109

2.4.2. Klasyfikacja zawodów i specjalności jako ujęcie systemowe   109

2.4.3. Struktury europejskich ram kwalifikacji w ujęciu systemowym                                          116

2.4.4. Opis zawodu i jego struktura jako przykład rozwiązania systemowego                                       120

2.4.5. Norma jako standard kwalifikacji zawodowych kolejnym rozwiązaniem systemowym                           126

2.5. Zawód ważnym instrumentem porady zawodowej               131

2.5.1. Porada zawodowa – jej rozumienie i definiowanie          131

2.5.2. Wybrane koncepcje rozwoju człowieka ważne w karierze zawodowej                                         134

2.5.3. Porada zawodowa w dążeniu człowieka do kariery         136


3. KWALIFIKACJE JAKO WAŻNA KATEGORIA OPISUJĄCA ZAWÓD I PROCES PRACY                                    147

3.1. Rodowód kwalifikacji                                      147

3.2. Kwalifikacje jako kategoria naukowa (poznawcza)               149

3.3. Struktury, modele, kryteria i poziomy kwalifikacyjne             149

3.4. Kwalifikacje w kategoriach wartości                          156


4. KOMPETENCJE – ICH ROZUMIENIE I ZNACZENIE DLA PRACY ZAWODOWEJ CZŁOWIEKA                                   160

4.1. Od źródeł do struktur kompetencji                            165

4.2. Typologie kompetencji                                     168

4.2.1. Kompetencje kluczowe – rodowód i istota                168

4.2.1.1. Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie                                      169

4.2.1.2. Umiejętnościowy charakter kompetencji kluczowym kryterium przydatności do zatrudnienia      170

4.2.2. Kompetencje zawodowe                              171


CZĘŚĆ DRUGA. EDUKACYJNE WYMIARY WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI PRACY	175


Wprowadzenie                                                 177



1. EDUKACJA JAKO KATEGORIA NAUKOWA                    179


2. TEORIA PEDAGOGIKI PRACY A STRUKTURY EDUKACYJNE     182

2.1. Edukacja permanentna                                     182

2.2. Edukacja szkolna                                         183

2.2.1. Edukacja przedzawodowa                            183

2.2.2. Edukacja prozawodowa – przyszłość czy przeszłość        185

2.2.3. Edukacja zawodowa – szkolna i pozaszkolna              188


3. SYSTEM EDUKACJI W PRZYGOTOWANIU CZŁOWIEKA DO PRACY ZAWODOWEJ                                    192

3.1. System edukacji                                          192

3.1.1. System szkolny w procesie przygotowania człowieka do pracy zawodowej                                 193

3.1.2. System pozaszkolny w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej                                         195

3.2. Obszary edukacyjnego przygotowania człowieka do pracy zawodowej 199

3.2.1. Edukacja przedzawodowa                            199

3.2.1.1. Tło historyczne wychowania przez pracę i do pracy                                 200

3.2.1.2. Problemy definicyjne wychowania przez pracę i do pracy                                 201

3.2.1.3. Wychowanie przez pracę i do pracy w edukacji przedzawodowej                            202

3.2.1.4. Treści ogólnokształcące edukacji przedzawodowej  204

3.2.2. Edukacja prozawodowa w przygotowywaniu człowieka do pracy zawodowej                                   208

3.2.2.1. Kształcenie ogólne w liceum profilowanym       210

3.2.2.2. Kształtowanie umiejętności kluczowych w liceum profilowanym                               211

3.2.2.3. Kształtowanie kwalifikacji ogólnozawodowych w liceum profilowanym                       213

3.2.2.4. Uniwersalność wykształcenia absolwenta liceum profilowanego                              216

3.3. Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do pracy       220

3.3.1. Kształcenie zawodowe jako kategoria naukowa (poznawcza)  222

3.3.2. Szkolne kształcenie zawodowe                        227

3.3.3. Pozaszkolne kształcenie zawodowe                    231


4. EDUKACJA ZAWODOWA JAKO PROCES KSZTAŁTOWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH                             233

4.1. Treści kształcenia w edukacji zawodowej                     233

4.2. Model czynnościowy treści kształcenia a struktury dokumentów edukacyjnych                                             237

4.2.1. Podstawy programowe kształcenia w zawodach            238

4.2.2. Programy kształcenia i pakiety dydaktyczne przydatne w edukacji zawodowej                               239

4.2.3. Standardy jako norma wymagań egzaminacyjnych potwierdzających kwalifikacje w zawodzie                     248

4.3. Infrastruktura szkół a potrzeby edukacyjne wyznaczone obszarami pedagogiki pracy                                          256

4.3.1. Specjalistyczne klasopracownie                         258

4.3.2. Pracownie szkolne                                   260

4.3.3. Specjalne szkolne pomieszczenia infrastukturalne           261

4.4. Nauczyciel a potrzeby edukacyjne wyznaczone obszarami pedagogiki pracy                                          265

4.4.1. Współdziałanie nauczycieli i uczniów w procesie kształtowania kwalifikacji zawodowych                        269

4.4.2. Miejsca pracy kadry pedagogicznej szkolnego i pozaszkolnego systemów kształcenia zawodowego             272

4.5. Edukacja zawodowa wobec priorytetów Unii Europejskiej         273

4.5.1. Zagadnienia definicyjne edukacji europejskiej             273

4.5.2. Priorytety edukacji europejskiej w kształceniu zawodowym   274

4.5.3. Raporty unijne europejskim wymiarem edukacji zawodowej  277

4.5.4. Deklaracje unijne narzędziem europejskiego wymiary edukacji zawodowej                                 281


CZĘŚĆ TRZECIA. EDUKACJA I PRACA WAŻNYMI OBSZARAMI BADAWCZYMI WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI PRACY	285


Wprowadzenie                                                 287


1. EDUKACJA I PRACA W NURCIE NAUKOZNAWCZYM           289

1.1. Wiedza w nurcie naukoznawczym                            289

1.2. Rodowód wiedzy i jej rodzaje                              290

1.3. Struktury wiedzy i jej systemy                              292

1.4. Edukacyjny wymiar procesów poznawczych (epistemologicznych)  293

1.4.1. Epistemologia a struktury nauki                       295

1.4.2. Edukacja i praca w strukturach nauki                    301


2. METODOLOGIA NAUK – ROZUMIENIE, STRUKTURA I ZAKRES                                                 305



3. EDUKACJA I PRACA A STRUKTURY BADAWCZE PEDAGOGIKI PRACY                                                    309


4. WYBRANE TYPOLOGIE METOD BADAWCZYCH PRZYDATNE W BADANIACH EDUKACJI I PRACY                          312

4.1. Typologie metod badawczych upowszechniane w pedagogice społecznej                                              313

4.2. Typologie metod badawczych wg Z. Wiatrowskiego             313

4.3. Typologia metod badawczych wg M. Łobockiego               315

4.4. Typologia metod badawczych wg S. Juszczyka                 316

4.5. Typologia metod badawczych wg T. Nowackiego               316


5. CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH METOD BADAWCZYCH PRZYDATNYCH W BADANIACH EDUKACJI I PRACY          319

5.1. Obserwacja                                              319

5.2. Wywiad w zbieraniu opinii                                 320

5.3. Ankieta w zbieraniu opinii                                 321

5.4. Badanie wytworów pracy i dokumentów                      321

5.5. Testy pedagogiczne                                       322

5.6. Eksperyment                                            324

5.7. Testy psychologiczne                                     325

5.8. Monografia pedagogiczna                                  325

5.9. Metoda indywidualnych przypadków (kazuistyczna, studium przypadku)                                             326

5.10. Metoda autobiograficzna                                   327

5.11. Modelowanie                                            328

5.12. Metoda symulacji komputerowej                             328


6. EDUKACJA PRZYGOTOWUJĄCA CZŁOWIEKA DO ZATRUDNIENIA JAKO PROCES BADAWCZY                          330


7. PRACA JAKO PROCES BADAWCZY                          332

7.1. Rodowód badania pracy i jego współczesne konsekwencje        332

7.2. Metody badawcze teorii naukowej organizacji pracy przydatne w procesach badania pracy                                 334

7.2.1. Metody badania i usprawniania metod pracy             334

7.2.2. Mierzenie i normowanie pracy                        335

7.2.3. Kwalifikowanie pracy                               336

7.2.4. Analiza wartościowania pracy                         338

7.2.5. Badanie ruchów                                    338

7.2.6. Analiza i projektowanie organizacji (instytucji)           342

7.3. Współczesne metody badania pracy                          344

7.3.1. Teorie humanistyczne wyznacznikiem współczesnych tendencji badania pracy                               344

7.3.2. Teoria kompleksowego zarządzania jakością (TQM – Total Quality Menegement) kryterium badania pracy            347

7.3.3. Zarządzanie zasobami ludzkimi współczesnym trendem w badaniu pracy                                    353

7.3.4. Menedżerment kadrowy przyszłością badania pracy        358


ZAKOŃCZENIE                                               361

BIBLIOGRAFIA                                               363

STRESZCZENIE                                               393

TABLE OF CONTENS                                          397

SUMMARY                                                   403

Indeks nazwisk                                                 407

Skorowidz rzeczowy                                             413

Inni Klienci oglądali również

23,40 zł 26,00 zł
Do koszyka

Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji. Role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy

Niniejsza publikacja powstała w wyniku rozważań podjętych przez osoby zajmujące się problematyką uwarunkowań funkcjonowania szkolnictwa na różnych etapach edukacyjnych. Tak jak szerokie kompetencje powinni posiadać pedagodzy, psycholodzy i wycho...
25,11 zł 27,90 zł
Do koszyka

Badanie potrzeb klienta, czyli inwestycja z najwyższą stopą zwrotu

Badanie potrzeb klienta – to obecnie podstawowa umiejętność, która determinuje wyniki sprzedażowe przedstawicieli handlowych. Zadawanie pytań w znacznym stopniu decyduje o przyszłości. O tym, co się wydarzy. Można wpływa...
152,10 zł 169,00 zł
Do koszyka

Pojęcie umyślności w prawie karnym w perspektywie historii idei. Starożytne odpowiedzi na współczesne pytania

Autor postawił sobie dwa zadania, a mianowicie uznał, że warto ukazać kierunek i sposób rozwoju pojęć prawa karnego na drodze od obiektywnej do subiektywnej odpowiedzialności, przedstawiając jednocześnie najstarsze źródła ukształtowania d...
81,55 zł 90,61 zł
Do koszyka

Leksykon socjologii moralności. Podstawy – teorie – badania – perspektywy

Leksykon jest adresowany nie tylko do socjologów, ale i do reprezentantów pokrewnych dziedzin naukowych, także do tych wszystkich, którzy interesują się problematyką moralną i etyczną, moralnością jako zjawiskiem indywidualnym i sp...
99,90 zł 111,00 zł
Do koszyka

Zagrożenia zdrowia publicznego. Część 4. Rola edukacji w prewencji chorób

Książka stanowi kontynuację trzech poprzednich części dotyczących zagrożeń zdrowia publicznego. Podstawowym problemem analizowanym w części czwartej jest prewencja mająca na celu zapobieganie chorobom poprzez kontrolowanie czynników ryzyka...
15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Współczesna etykieta biznesu w codziennej praktyce w Polsce

Autorka porusza zagadnienia dotyczące źródeł etykiety biznesu i jej współzależności z zasadami protokołu dyplomatycznego, kultury korporacyjnej i etykiety towarzyskiej w Polsce. Szczegółowo omawia zasady etykiety w sytuacjach służb...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!