W nowomedialnej przestrzeni: dziennikarze, celebryci, politycy
Czy teza, że nowe media to rewolucja w komunikacji, postrzeganiu rzeczywistości, stosunkach społecznych wymaga dziś uzasadnienia? Sąd o stymulującej roli technik komputerowych, komputerów osobistych, globalnej sieci czy urządzeń mobilnych jest trwale obecny w opracowaniach naukowców reprezentujących różne dyscypliny nauki, stał się składową dyskursu publicznego, wszedł nawet w zakres tzw. Wiedzy potocznej. Dyskusji nie podlega również fakt, że media tradycyjne: prasa, film, radio, telewizja itd., które przed laty same determinowały dynamikę procesów kolejnych mediamorfoz, są z nowymi mediami sprzężone. Status i kierunki rozwoju „starych” mediów są wręcz uzależnione od nowomedialnych trendów, odkryć, innowacji. Przedstawiamy teksty, które podejmują temat kondycji mediów tradycyjnych, reklamy, świata polityki oraz współczesnego społeczeństwa w dobie wzrastającej (czy już dominującej?) roli nowych mediów. W spektrum zainteresowań naszych autorów znalazły się zachowania i normy obyczajowe uczestników procesu komunikacji; sposób powiadamiania o różnych faktach, a zwłaszcza formy ich komentowania; prawne, techniczne i gatunkowe aspekty komunikowania itp. Wspólnym mianownikiem analizowanych zjawisk i problemów jest to, że uobecniają się one w nowomedialnej przestrzeni. Przez to pojęcie rozumiemy owe sprzężone, funkcjonujące obecnie na zasadzie naczyń połączonych, sfery mediów tradycyjnych i nowych mediów. Nowomedialna przestrzeń to obszar dynamicznych zmian, obszar wątpliwości i dylematów, napięć, prób adaptacji i modyfikacji istniejących rozwiązań, ale przede wszystkim – rozległe pole inspiracji i nowatorstwa.
Wstęp / 7
Łukasz Goniak
Nowy wymiar mediów i dziennikarstwa w Internecie. O (nie)legalnych praktykach w świetle prawa i orzecznictwa polskich sądów / 11
Bartosz Szwejkowski
Mistrz ceremonii. Rola i znaczenie prezentera serwisu informacyjnego w infotainment / 31
Olga Wadowska
Umarł król, niech żyje król... Śmierć celebryty w plotkarskich portalach internetowych / 51
Magdalena Mateja
Satyra polityczna w mediach. Wolność słowa a tabu śmierci / 69
Joanna Katarzyna Lewandowska
„Poletko Pana P.” - Janusza Palikota sposób na autokreację wizerunku i komunikację z wyborcą / 89
Aleksandra Powierska
Talk show na śniadanie. Telewizja poranna a wyzwania nowych mediów / 107
Agata Biernat
Język komentatorów sportowych, na przykładzie transmisji ze skoków narciarskich / 127
Paulina Zielińska
Maskulinizacja dziennikarstwa sportowego a nowe media / 147
Agata Szymborska
Rola Pierwszej Damy RP według prasy kobiecej. Wykorzystanie magazynów segmentu people w kampaniach wyborczych 2005 oraz 2010 roku / 163
Dorota Wiśniewska
Reklamowanie kosmetyków w prasie – analiza mechanizmów perswazji w kontekście stereotypów płci / 183
Alina Jaworska
Jak Alan Wake pokonał potwory dzięki bateriom Energizer... Product placement w grach komputerowych / 201
Honorata Guzińska
Rimmel na Facebooku, czyli social media jako narzędzie kreowania tożsamości marki (studium przypadku) / 221
Bibliografia / 241