Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.
Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.
Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.
Niepełnosprawność wzroku w istotny sposób wpływa na realizację zadań życiowych na każdym etapie rozwoju człowieka – od czesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Liczne obszary funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących wciąż nie zostały należycie rozpoznane i opisane. Tymczasem wyjaśnienie specyfiki funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością umożliwia trafne rozpoznawanie ich potrzeb edukacyjno-rozwojowych, pozwala prawidłowo zorganizować proces edukacji oraz właściwie realizować oddziaływania wspierające.
„Tyflopsychologia” to publikacja, w której dokonano analizy związków między niepełnosprawnością wzroku a poziomem, sposobem i czasem realizacji zadań rozwojowych w biegu życia, a także omówiono sytuację psychologiczną osoby tracącej wzrok w sposób stopniowy i nagły. Podstawą opracowania są wyniki najnowszych badań naukowych dotyczących poszczególnych aspektów funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących.
Informacje zawarte w książce mają dużą użyteczność praktyczną – mogą zostać wykorzystane w planowaniu i realizacji oddziaływań wspierających przeznaczonych dla osób niewidomych i słabowidzących w różnym wieku. Publikacja kierowana jest do pedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju zajmujących się diagnozą, edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością wzroku. Pozycja ta może również być przydatna dla rodziców i innych członków rodzin, do których należą osoby z wrodzoną lub nabytą niepełnosprawnością wzroku.
"Podręcznik został zredagowany zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) przyjętą przez WHO w 2001 roku. Jest to nowoczesne podejście, w którym kładzie się główny nacisk na aktywa osoby, a nie przede wszystkim deficyty. Osoba posiada wiele zasobów i możliwości mimo uszkodzonego wzroku. Mam nadzieję, że w pedagogice specjalnej ten paradygmat będzie silniej akcentowany, także w stosunku do innych niepełnosprawności."
Z recenzji prof. dr hab. Romana Ossowskiego, prof. zw. UKW
Wstęp 7 Rozdział I 11 Niepełnosprawność wzroku w kontekście rozwoju w biegu życia 11 Wprowadzenie 11 Koncepcja zadań rozwojowych 12 Niepełnosprawność wzroku i jej funkcjonalne następstwa 18 Podsumowanie 28 Rozdział II 29 Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo (0 – 5/6 lat) – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 29 Wprowadzenie 29 Nauka chodzenia a zadania rozwojowe 30 Nauka jedzenia jako zadanie rozwojowe 40 Nauka mówienia a zadania rozwojowe 44 Uczenie się panowania nad wydalaniem produktów przemiany materii 54 Nauczenie się odróżniania płci i przestrzegania norm dotyczących sfery płciowej 55 Przyswojenie pojęć i słów do opisu otoczenia fizycznego i społecznego 60 Przyswojenie umiejętności umożliwiających naukę czytania 63 Podsumowanie 68 Rozdział III 71 Wiek szkolny – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 71 Wprowadzenie 71 Pełnienie roli ucznia – płaszczyzna edukacyjna 73 Pełnienie roli ucznia – płaszczyzna społeczna 78 Nabywanie podstawowych technik szkolnych 88 Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne 104 Podsumowanie 106 Rozdział IV 109 Adolescencja – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 109 Wprowadzenie 109 Stopień realizacji zadań rozwojowych przez adolescentów z niepełnosprawnością wzroku 110 Niezależność emocjonalna od rodziców i budowanie relacji z rówieśnikami 114 Wsparcie rodzicielskie i rówieśnicze 120 Świadomość ról płciowych i nawiązywanie relacji romantycznych 124 Kształtowanie tożsamości 128 Posługiwanie się systemem wartości 131 Wybór zawodu i przygotowanie do zatrudnienia 134 Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne 139 Podsumowanie 143 Rozdział V 147 Wczesna dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 147 Wprowadzenie 147 Odgrywanie ról rodzinnych 148 Prowadzenie domu i opieka nad dziećmi 151 Nawiązanie kontaktu z grupą społeczną/akademicką i osiągnięcie sukcesu akademickiego 155 Rozpoczęcie pracy zawodowej jako zadanie rozwojowe 162 Podjęcie obowiązków obywatelskich 168 Podsumowanie 169 Rozdział VI 173 Średnia dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 173 Wprowadzenie 173 Uzyskanie i utrzymywanie biegłości w wykonywaniu pracy zawodowej 174 Akceptacja zmian fizjologicznych typowych dla wieku średniego 181 Podsumowanie 184 Rozdział VII 187 Późna dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe 187 Wprowadzenie 187 Przystosowanie się do zmniejszania się sił fizycznych i pogarszania stanu zdrowia 189 Zmiany w otoczeniu fizycznym 199 Przejście na emeryturę, zmniejszenie się dochodów i pełnienie nowych ról społecznych 206 Przystosowanie się do śmierci współmałżonka 209 Nawiązanie bliskich kontaktów z grupą osób w podobnym wieku 211 Podsumowanie 213 Bibliografia 217 Netografia 272 Akty prawne 272 Spis rycin 273 Spis tabel 274 Indeks rzeczowy 275