Terapia psychomotoryczna dzieci metodą PROCUS i BLOCK
Terapia psychomotoryczna metodą Procus i Block została stworzona w latach 60-tych XX wieku, z inspiracji dr Zofii Kułakowskiej. Terapia jest przeznaczona dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat, które wykazują łagodne zaburzenia neuropsychologiczne, m.in. ruchu, emocji, mowy. Poradnik jest przede wszystkim kompendium dla wyszkolonych terapeutów- psychomotoryki. Ze wzgledu na przystępną formę przekazu, może także służyć rodzicom w zrozumieniu, jakiej pomocy potrzebują oraz jaką pomoc mogą otrzymać dzieci z zaburzeniami rozwoju, podczas terapii psychomotorycznej
Historia rozwoju metody Procus i Block w Polsce
Zagadnienia wstępne
Neurofizjologiczne uwarunkowania dysharmonii rozwojowej
Anatomiczne i funkcjonalne lokalizacje uszkodzenia lub dysfunkcji
Procesy integracyjne w Ośrodkowym Układzie Nerwowym
Znaczenie somatognozji
Procesy dojrzewania Ośrodkowego Układu Nerwowego i zmienność objawów klinicznych
Plastyczność mózgu
Rozpoznawanie dysharmonii rozwojowej
Objawy kliniczne
Rozpoznawanie (diagnoza różnicująca)
Badanie dzieci z podejrzeniem dysharmonii rozwojowej
Sprawność funkcji wykonawczych
Terapia psychomotoryczna według Procus i Block
Aspekt psychologiczno-wychowawczy
Zasady terapii
· Zadania
· Założenia
Organizacja zajęć
· Przywitanie
· Przebieranie i składanie ubrania
· Toaleta
· Masaż
· Ćwiczenia wprowadzające (indukcyjne)
· Ćwiczenia dużej motoryki
· Ćwiczenia schematu ciała
· Aplikacje - praktyka umiejętności szkolnych
· Ubieranie
· Pożegnanie
Podsumowanie
Piśmiennictwo