Zamieszczone w książce studia stanowią przykład antropologicznego odczytania wybranych tekstów literatury polskiej XX wieku, poddawanych już wcześniej przez badaczy wielokrotnie procesom interpretacyjnym. Bachelardowska teoria ponadkulturowej jedności wyobraźni oraz Durandowska teoria antropologicznych struktur wyobraźni i koncepcja pluralizmu kulturowego pozwalają spojrzeć na artystę jako fenomen wyobrażeniowy, COGITO MARZĄCE, ŚWIADOMOŚĆ RODZĄCĄ OBRAZY. Zawarte w publikacji szkice mają stanowić próbę ukazania, na przykładzie konkretnych tekstów artystycznych, potencjału interpretacyjnego tkwiącego w Bachelardowsko-Durandowskiej antropologii zastosowanej do hermeneutyki dzieła literackiego.
Z Wprowadzenia
Monografia Marzeny Karwowskiej to wartościowa praca, wpisująca się w międzynarodowy krąg badań mających na celu poszukiwanie uwarunkowanych antropologicznie mechanizmów, którym podlega wyobraźnia artystyczna. Stanowi godną uwagi alternatywę dla dominującego w badaniach literaturoznawczych dyskursu postmodernistycznego, odrzucającego w zasadzie antropologiczną perspektywę badań nad treściami kultury. Książka jest potrzebnym, istotnym przyczynkiem do badań nad wyobraźnią twórczą w literaturze polskiej XX wieku, inspirującym do myślenia o treściach kultury jako o systemie wyobrażeń (w tym przypadku rozpatrywanych na poziomie poetyki tekstu).
Z recenzji prof. dr. hab. Stanisława Jasionowicza
Wprowadzenie. Nowa Antropologia (Bachelardowsko-Durandowska hermeneutyka wyobrażenia) 7 Rozdział I. Autonarracyjne marzenia pamięci – o pismach antropologicznych Gastona Bachelarda 25 Rozdział II. „Kochającymi rękoma sypałem na Ciebie smętny blask…”. Stanisław Przybyszewski, Nad morzem 39 Rozdział III. Ikonograficzne ukształtowanie świata przedstawionego w Baśni o Rycerzu Pańskim Bolesława Leśmiana 57 Rozdział IV. „Coś go spętało i zmroczyło… Nie może grać…”. Repartycja mityczna w dramatach mimicznych Bolesława Leśmiana (Pierrot i Kolombina, Skrzypek Opętany) 75 Rozdział V. Fenomen kobiecości w wyobraźni poetyckiej Bolesława Leśmiana na tle europejskiej refleksji antropologicznej 99 Rozdział VI. Struktury wyobrażeniowe w Klechdach sezamowych 113 Rozdział VII. Ksawery Pruszyński, Trzynaście opowieści 129 Rozdział VIII. Wizja Nowego Człowieka w Wiwisekcji Mirona Białoszewskiego 143 Rozdział IX. „Zahacz mnie pogrzebaczem i odczep od nieba” – Szara msza Mirona Białoszewskiego 155 Bibliografia 171 Nota bibliograficzna 187 Indeks osób 189