Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, t. 27
Oddany do rąk czytelników tom niniejszego czasopisma zawiera artykuły o zróżnicowanej tematyce pedagogicznej. W części pierwszej czasopisma zawarto artykuły omawiające wpływ otoczenia i wzorów osobowych w procesie wychowania, oraz nauczaniu języka polskiego na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej. Dalsza część to badania i komunikaty, m.in. poświęcone sposobom rozwijania twórczej pracy w pedagogice. Publikację zamykają recenzje, sprawozdania i opinie.
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY I ROZPRAWY
WITOLD STARNAWSKI, Paradygmat humanistyczny w pedagogice, s. 11
MARIUSZ SZTABA, Wzory osobowe w procesie wychowania w refleksji Karola Wojtyły – św. Jana Pawła II, s. 25
BARBARA GRABOWSKA, Na drodze ku zbliżeniu większości i mniejszości – szkoły z polskim językiem nauczania na Białorusi, Ukrainie i w Republice Czeskiej, s. 47
MAGDALENA GAJDEROWICZ, Rola wychowawców, pedagogów i nauczycieli w przekazie prawdy historycznej o niemieckich obozach koncentracyjnych w Polsce, s. 61
BARBARA KALINOWSKA-WITEK, Redaktorki wybranych czasopism kobiecych Królestwa Polskiego drugiej połowy XIX wieku – o potrzebie edukacji kobiet i ich roli w życiu społecznym, s. 71
WANDA MATRAS-MASTALERZ, Biblioterapia w procesie umacniania zdrowia psychicznego i fizycznego czytelników, s. 91
BADANIA I KOMUNIKATY
MONIKA CHODYNA-SANTUS, The influence of the personal reflection of the researcher on the choice of the scientific paradigm and the research method. Doubts, reflections, quests of the aspiring researcher, s. 121
ANNA SEREDYŃSKA, Znaczenie twórczości w poziomie zaangażowania nauczycieli akademickich w pracę grupy psychodynamicznej superwizji koleżeńskiej, s. 129
AGNIESZKA SZEWCZYK, Uczeń twórczy w wyobrażeniach studentów konformistów i nonkonformistów, s. 151
LIDIA PASICH, Konkurs języka polskiego jako forma pracy z uczniami zdolnymi, s. 165
MAŁGORZATA KUŚPIT, BARBARA WOJTANOWSKA-JANUSZ, Trema a style radzenia sobie ze stresem uczniów szkół muzycznych, s. 181
KATARZYNA JAKUBCZYK, Skills of students finishing the first stage of learning of mathematical modelling, s. 207
PAULINA JANDAŁA, Daily experiences of transnational families and their children (based on the research conducted in the UK and Poland), s. 215
RECENZJE, SPRAWOZDANIA I OPINIE
Ewa Kula, Marzena Pękowska, Polityczno-oświatowy wymiar edukacji ustawicznej w szkolnictwie wyższym. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo UJK, Kielce 2015, ss. 90 – KAMILA PYTOWSKA, s. 225
Sprawozdanie z 14. Międzynarodowej Konferencji „Lifelong Learning. Continuous Education for Sustainable Development”, 3–5 czerwca 2016. St. Petersburg, Rosja – HALINA KRÓL, s. 229