Studia Artystyczne. Nr 2: Sztuka w przestrzeniach współczesności
Ideą publikacji jest wielowymiarowe ukazanie miejsca i roli sztuki we współczesności, a w tym: muzyki, sztuk plastycznych, grafiki, pedagogiki muzycznej. Treść publikacji stanowią trzy części tematyczne: pierwsza obejmuje teoretyczne rozważania o sztuce, część druga omawia aspekty wykonawcze i innowacyjne trendy uprawiania sztuki, trzecia przybliża zagadnienia propagowania edukacyjnej i wychowawczej roli sztuki we współczesności. Publikacja zawiera piętnaście tekstów autorskich oraz Dodatek Artystyczny stanowiący wykaz najważniejszych osiągnięć pedagogów Instytutu Muzyki i Instytutu Sztuki. Treść słowną czasopisma ubogacają zdjęcia, ilustracje oraz teksty nutowe. Autorzy tekstów wielokrotnie dowiedli, że sztuka jest „zwierciadłem rzeczywistości” i może mieć charakter naśladowczy, odtwórczy lub być tylko wytworem wyobraźni konkretnego artysty. Sztukę w przestrzeniach współczesności przede wszystkim kształtuje sam artysta, toteż ona odzwierciedla sposoby jego myślenia, potrzeby, dążenia, krytyczne spojrzenie na piękno i absurdy życia. W wielkim labiryncie rzeczywistości i upływającego czasu sztuka nie jest jednorodna w swej formie, treści, materiale twórczym, sposobach wypowiedzi artystycznej. Sztuka muzyczna i sztuki plastyczne poprzez wypowiedzi swych autorów stanowią tematykę drugiego numeru „Studiów Artystycznych” z podtytułem Sztuka w przestrzeniach współczesności. Publikacja ta jest adresowana do nauczycieli akademickich kierunków artystycznych, pedagogiczno-artystycznych, studentów, artystów profesjonalnych i nieprofesjonalnych oraz animatorów szeroko rozumianej kultury.
Spis treści
Wprowadzenie / 3
Jadwiga Uchyła-Zroski
Część pierwsza
Teoretyczne rozprawy i rozważania o sztuce
Jolanta Bauman-Szulakowska: Sztuka europejska jako element kształtujący europejską tożsamość –dychotomia związków / 7
Rafał Ciesielski: Czy chcemy – potrafimy – powinniśmy mówić i pisać o muzyce? Krytyka muzyczna w kulturze współczesnej / 13
Ireneusz Botor: Co zrobić z innością Michaela Willmanna? / 23
Tadeusz Rus: Barbaryzacja w kulturze / 30
Andrzej Szarek: To tylko gra w sztukę / 34
Część druga
Z doświadczeń praktycznych i wykonawczych sztuki
Jan Pamuła: Problemy sztuki cyfrowej / 37
Natalia Pawlus: Barwa biała / 39
Jolanta Gwioździk: Sztuka książki w relacjach słowa, obrazu i formy / 42
Agnieszka Kopińska: Muzyka Witolda Lutosławskiego we współczesnej edukacji muzycznej i praktyce wykonawczej / 46
Alojzy Suchanek: O powstaniu, działalności i perspektywach Polskiego Towarzystwa Artystycznego „Ars Musica” w Republice Czeskiej / 53
Część trzecia
Edukacyjne uwarunkowania kształcenia artystycznego
Aleksandra Giełdoń-Paszek: Nowatorskie koncepcje kształcenia artystycznego wobec tradycji / 59
Irena Medňanská: Kształcenie nauczycieli muzyki w Wydziałach Nauczycielskich na Słowacji. Porównanie założeń słowackich z systemem kształcenia nauczycieli muzyki w Polsce / 65
Romualda Ławrowska: Wprowadzanie dziecka w kulturę muzyczną. Aktualne uwarunkowania systemowe i propozycje metodyczne / 74
Waleria Skiba: Techniki muzyczno-teatralne jako działania ludyczne i terapeutyczne / 84
Dodatek
Spis wybranych osiągnięć artystycznych i naukowych pracowników Wydziału Artystycznego w roku 2013
Instytut Muzyki / 93
Instytut Sztuki / 99
Galeria prac / 104