Proces starzenia się to nie tylko szereg zmian fizjologicznych polegających na „zużywaniu” się organizmu, lecz także czas, w którym pojawia się coraz więcej schorzeń dotyczących zarówno sfery fizycznej, jak i psychicznej. Pomoc w utrzymaniu przez seniora jak najlepszej kondycji jest podstawowym zadaniem każdego specjalisty pracującego z osobami starszymi. Ważne jest również, aby sami zainteresowani aktywnie uczestniczyli we własnym procesie leczenia i współdecydowali o wyborze rozwiązań terapeutycznych oraz kontynuowali we własnym zakresie zalecane techniki czy metody terapeutyczne.
Poradnik stwarza taką możliwość.
Autorki w jasny i przystępny sposób zapoznają czytelnika z problematyką procesu starzenia się oraz omawiają najczęstsze neurologiczne, kardiologiczne i urologiczne schorzenia wieku starszego, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na sprawność fizyczną i poznawczą. Wyjaśniają, jak sprawność funkcjonalna przekłada się na samodzielne radzenie sobie z zadaniami życia codziennego. Zasadniczą część publikacji stanowią rozdziały zawierające praktyczne porady i wskazówki wspomagające sprawność ruchową i umysłową. Znajdujące się w książce zdjęcia ilustrują ćwiczenia, które można wykonywać przy okazji podstawowych codziennych czynności. Czytelnik znajdzie również informacje dotyczące modyfikacji najbliższego otoczenia, które mogą wpłynąć na lepsze funkcjonowanie ruchowe i poznawcze seniorów.
Książka będzie doskonałą pomocą dla osób zawodowo zajmujących się usprawnianiem seniorów. Warto, żeby sięgnęli po nią także przyszli fizjoterapeuci i terapeuci zajęciowi.
Powinna również zainteresować samych seniorów i pomóc im w zachowaniu psychofizycznej sprawności.
Dr nauk o kulturze fizycznej, magister fizjoterapii, certyfikowany muzykoterapeuta, specjalista w zakresie metody Neurologic Music Therapy (NMT). Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej Wydziału Rehabilitacji Ruchowej AWF w Krakowie. Stypendystka projektu „Doskonalenie potencjału dydaktyczno-naukowego w zakresie terapii zajęciowej kluczem do rozwoju uczelni wyższych”. Nauczyciel akademicki w zakresie terapii zajęciowej w neurologii, terapii zajęciowej w geriatrii, fizjoterapii w geriatrii, gerontologii, muzykoterapii oraz wybranych metod terapeutycznych. Autorka i recenzentka publikacji naukowych oraz współautorka podręczników z zakresu terapii zajęciowej i muzykoterapii. Regularnie uczestniczy w międzynarodowych konferencjach, na których prezentuje wyniki własnych badań w kraju i za granicą. Członek Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej oraz Polskiego Stowarzyszenia Muzykoterapeutów. Prowadzi fizjoterapię i muzykoterapię z pacjentami neurologicznymi oraz osobami starszymi.
Dr nauk o kulturze fizycznej, magister fizjoterapii, instruktor sportu w tańcu sportowym, instruktor fitness, instruktor sportu w gimnastyce artystycznej. Adiunkt w Katedrze Terapii Zajęciowej Wydziału Rehabilitacji Ruchowej AWF w Krakowie. Nauczyciel akademicki w zakresie terapii zajęciowej i fizjoterapii w geriatrii, choreoterapii i muzykoterapii. Autorka publikacji naukowych oraz współautorka podręczników z zakresu fizjoterapii, terapii zajęciowej i terapii tańcem. Członek Polskiego Stowarzyszenia Terapii Zajęciowej. Regularnie uczestniczy w międzynarodowych konferencjach, prezentując wyniki własnych badań w kraju i za granicą. Uczestniczka licznych szkoleń tanecznych z udziałem najlepszych krajowych i zagranicznych trenerów tańca i terapeutów z zakresu choreoterapii. Posiada najwyższą, międzynarodową klasę taneczną S w tańcu towarzyskim, w stylach standardowym i latynoamerykańskim. Prowadzi terapię tańcem z osobami starszymi.