Podręcznik jest uznanym na całym świecie, całościowym wprowadzeniem do socjologicznej analizy wpływu nowych mediów na życie społeczne, zarówno w jego wymiarze prywatnym, jak i publicznym. Autor przedstawia technologiczne, ekonomiczne, polityczne, socjologiczne, kulturowe i psychologiczne aspekty nowych mediów. Ukazuje rewolucję medialną, jaka przetoczyła się w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, zwłaszcza rozpowszechnienie Internetu, telefonii komórkowych, sieci komputerowych oraz zarysowuje główne perspektywy badania i rozumienia współczesnego, globalnego społeczeństwa sieci.
Rozdział 1. Wprowadzenie 9 Nowa infrastruktura społeczeństwa 9 Druga rewolucja komunikacyjna 13 Cechy nowych mediów 16 Zdolności komunikacyjne nowych mediów 24 Charakter i układ książki 30 Rozdział 2. Sieci: układ nerwowy społeczeństwa 35 Społeczeństwo sieci i inne klasyfikacje 35 Krótka historia ludzkiej sieci 38 Sieci na wszystkich poziomach 41 Przyczyny powstawania sieci 48 Od społeczeństwa masowego do społeczeństwa sieci 53 Zmieniające się relacje w społeczeństwie sieci 58 Rozdział 3. Technologia 65 Wprowadzenie 65 Techniczne fundamenty społeczeństwa sieci 66 Sieci telekomunikacyjne 71 Sieci wymiany danych 74 Sieci komunikacji masowej 78 Sieci zintegrowane 81 Sieci multimedialne i szerokopasmowe 83 Przyszłe trendy 87 Rozdział 4. Gospodarka 91 Wprowadzenie 91 Przyczyny obecnej rewolucji komunikacyjnej 93 Gospodarka przepływów 96 Rynki, hierarchie i sieci 106 Nowa gospodarka? 111 Producenci: od infrastruktury do dostawców usług 118 Producenci infrastruktury 119 Operatorzy i zarządcy sieci 120 Dostawcy usług 122 Koncentracje 123 Od deregulacji do powtórnej regulacji 125 Konsumenci: ofensywa producentów i klienci 128 Rządy i korporacje 128 Gospodarstwa domowe i jednostki 130 Wnioski 134 Rozdział 5. Polityka i władza 137 Wprowadzenie 137 Podatność na zagrożenia 139 Rozproszenie i koncentracja polityki 142 Twierdzenia na temat e-rządu i demokracji cyfrowej 149 Władza w organizacji 155 Kontrola i władza 157 Podział pracy i koordynacja 158 Prywatność i autonomia osobista 160 Czym jest prywatność? 160 Zagrożenia prywatności 162 Obrona prywatności 167 Autonomia osobista 175 Wnioski 177 Rozdział 6. Prawo 179 Wprowadzenie 179 Osłabienie prawa przez sieci 180 Kto rządzi Internetem? 184 Prawo do informacji i komunikacji 193 Prawa własności 202 Prawo do prywatności 210 Wnioski 217 Rozdział 7. Struktura społeczna 219 Wprowadzenie 219 Przestrzeń i czas w społeczeństwie sieci 220 Zacieranie granic między sferami życia 226 Wspólnoty i relacje społeczne 232 Jedność i fragmentacja: nowa spójność społeczna 239 Sieci i (nie)równość społeczna 243 Wykluczenie cyfrowe 248 Niestabilność społeczeństwa sieci 259 Wnioski 262 Rozdział 8. Kultura 265 Wprowadzenie 265 Życie w kulturze cyfrowej 266 Wstępne zaprogramowanie i kreatywność 267 Fragmentaryzacja i kolaż 268 Przyspieszenie 269 Wizualizacja 270 Ilość i jakość treści w nowych mediach 277 Zmiana wykorzystania mediów 283 Wnioski 289 Rozdział 9. Psychologia 291 Wprowadzenie 291 Percepcja i nowe media 293 Od bezpośredniego doświadczenia do zapośredniczonej percepcji 293 Zmiany w trybach komunikacji symbolicznej i potrzebnych kompetencji umysłowych 295 Poznanie i nowe media 300 Uczenie się z nowymi mediami 310 Psychologia społeczna CMC 313 Uzależnienie od technologii 314 Zalety i wady komunikacji interpersonalnej 315 Dynamika grupowa 317 Partycypacja i podejmowanie decyzji 319 Standardy i netykieta 321 Zmiany w ludzkiej osobowości? 322 Wnioski 329 Rozdział 10. Wnioski i propozycje rozwiązań 333 Wprowadzenie 333 Wnioski ogólne 334 Społeczeństwo informacji i sieci w Ameryce Północnej, Europie, Azji Wschodniej i Trzecim Świecie 339 Propozycje rozwiązań 351 Dostęp 351 Bezpieczeństwo 353 Układ 355 Kontrola 357 Legalność 359 Korzyści 360 Treść 363 Słownik pojęć 365 Bibliografia 371 Indeks nazwisk 387