0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Socjologia muzyki

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2014

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Barbara Jabłońska

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 35,00 zł
24,50 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Socjologia muzyki

Pierwsze w literaturze polskiej, a nowatorskie także na tle światowym, całościowe ujęcie socjologii muzyki. To nie tylko wykład uniwersytecki, ale i autorski punkt widzenia, który polecam zarówno studentom, jak i melomanom, twórcom oraz animatorom życia muzycznego.
Piotr Sztompka
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego i członek rzeczywisty PAN

Socjologia muzyki to monografia naukowa o muzycznym wymiarze życia społecznego ludzi oraz o refleksji socjologicznej na jego temat. Pierwsza część pracy poświęcona została teoretyczno-metodologicznym zagadnieniom związanym z muzyką i społeczeństwem. Jest to część, w której na nowo ukonstytuowane zostały fundamenty socjologii muzyki, pojmowanej jako odrębna subdyscyplina wiedzy naukowej. Druga część książki odnosi się do takich zagadnień, jak muzyka i edukacja, muzyka i polityka, muzyka i religia, czy też muzyka i nowe technologie. Socjologia muzyki to praca, która ma na celu wskrzeszenie dyskursu naukowego na temat ludzkich praktyk nakierowanych na muzykę oraz ożywienie tradycji badań nad muzyką i społeczeństwem.
Z pewnością książka ta zainteresuje socjologów, kulturoznawców, muzykologów oraz wszystkich tych, dla których sztuka dźwięków jest ważnym elementem codzienności.

Barbara Jabłońska jest adiunktem na Uniwersytecie Jagiellońskim w Zakładzie Socjologii Teoretycznej Instytutu Socjologii. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół socjologii teoretycznej, teorii kultury i komunikacji, socjologii sztuki oraz metodologii badań jakościowych. W szczególności zajmuje się problematyką socjologii muzyki, sfery publicznej oraz analizą dyskursu. Jest autorką prac z zakresu krytycznej analizy dyskursu – w tym książki pt. O dyskursie politycznym na tematy europejskie [2009] – oraz artykułów poświęconych muzycznemu wymiarowi życia społecznego. Członkini Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (PTS) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Socjologicznego (ISA). Autorka polskojęzycznego przekładu pism Alfreda Schütza O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej [2008] oraz dwóch esejów Jeana Baudrillarda Iluzja nie stanowi opozycji wobec rzeczywistości [2012] i Fotografia, czyli świetlny zapis [2012].

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Socjologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7383-715-7
  • ISBN druku: 978-83-7383-715-7
  • Liczba stron: 256
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Spis treści
Wprowadzenie   9
Inspiracje 9
Cele pracy 11
Struktura książki  12
Rozdział 1. Muzyka i społeczeństwo  15
1.1. Kultura słyszenia: dźwięk w życiu człowieka  15
1.2. Czym jest muzyka?  18
1.3. Czy istnieje muzyczny język?  21
1.4. Społeczny wymiar muzyki  27
1.5. Funkcje muzyki w społeczeństwie  31
1.6. Dysfunkcjonalne aspekty muzyki w społeczeństwie  44
1.7. Instytucje muzyczne  45
1.8. Podsumowanie  47
Rozdział 2. Muzyka w myśli filozoficzno-społecznej  49
2.1. Muzyka i filozofia   49
2.2. Pitagorejska wizja muzyki i wszechświata  53
2.3. Platon i Arystoteles o muzyce i wychowaniu   53
2.4. Świętego Augustyna teocentryczno-matematyczna wizja muzyki  57
2.5. Nowożytne kontynuacje: Bacon, Kartezjusz, Leibniz – matematyczne
rozumienie muzyki  59
2.6. Jean-Jacques Rousseau: polityczno-kulturowe rozumienie muzyki   60
2.7. Herder – muzyka jako prabyt  62
2.8. Immanuel Kant o muzyce i władzy sądzenia  63
2.9. Hegel o Duchu i muzyce   65
2.10. Muzyka jako rytm u Schellinga  68
2.11. Schopenhauer – muzyka jako wola  69
2.12. Nietzsche – muzyka apollińska i dionizyjska   71
2.13. Ortega y Gasset – niepopularność „nowej muzyki”   74
2.14. Ingarden – ontologia dzieła muzycznego i rozumienie muzyki  75
2.15. Podsumowanie   77
Rozdział 3. Socjologowie o muzyce  78
3.1. Muzyka w myśli socjologicznej  78
3.2. Herbert Spencer: muzyka, system społeczny i ewolucja  81
3.3. Simmel – muzyka, komunikacja i tożsamość   84
3.4. Max Weber – muzyka i racjonalność  87
03.5. Alfred Schütz – muzyka w relacjach społecznych  92
03.6. Stanisław Ossowski – muzyka jako „sztuka myślenia dźwiękami”   97
03.7. Pitirim Sorokin – muzyka ideacyjna i zmysłowa  101
03.8. Norbert Elias – muzyka i społeczeństwo w ujęciu figuracyjnym  105
03.9. Pierre Bourdieu – gust muzyczny i pole sztuki  109
3.10. Theodor Adorno – nowa muzyka, regresja słuchania i przemysł
muzyczny  113
3.11. Podsumowanie   117
Rozdział 4. Socjologia muzyki jako odrębna subdyscyplina nauki   119
4.1. Muzyka w refleksji socjologicznej   119
4.2. Socjologia muzyki jako nauka interdyscyplinarna   120
4.3. Co z polską socjologią muzyki?  122
4.4. Socjologia muzyki a socjologia sztuki  125
4.5. W poszukiwaniu definicji socjologii muzyki  126
4.6. Socjologia muzyki jako nauka badająca muzyczne praktyki  129
4.7. Wymiary i obszary badawcze socjologii muzyki  132
4.8. Stare i nowe problemy badawcze socjologii muzyki  134
4.9. Metody badawcze w socjologii muzyki  137
4.10. Program dla socjologii muzyki  141
4.11. Podsumowanie  143
Rozdział 5. Muzyka i edukacja  145
5.1. Edukacyjne walory muzyki  145
5.2. Edukacja muzyczna w Polsce   149
5.3. Głuche społeczeństwo? O kompetencjach muzycznych Polaków  151
5.4. Podsumowanie  158
Rozdział 6. Muzyka i polityka  160
6.1. Muzyka w polityce i polityka w muzyce  160
6.2. Integracyjno-obywatelska moc muzyki w polityce  161
6.3. Dekoracyjno-okolicznościowy charakter muzyki w polityce  164
6.4. Propagandowo-opresyjny charakter muzyki w polityce 166
6.5. Buntowniczo-wyzwoleńcza rola muzyki  171
6.6. Wizerunkowo-marketingowa rola muzyki w polityce  177
6.7. Podsumowanie  183
Rozdział 7. Muzyka i religia  184
7.1. Związki muzyki z religią  184
7.2. Muzyka w sferze sacrum (w kontekście liturgicznym)  186
7.3. Muzyka poza kontekstem liturgicznym  192
7.4. Podsumowanie  196
Rozdział 8. Muzyka, globalny rynek i nowe technologie   197
8.1. Współczesne czasy i muzyka  197
8.2. Od muzyki analogowej do cyfrowej – rewolucja w kulturze
audialnej   199
8.3. Zmieniający się charakter przemysłu muzycznego  201
8.4. Nowe praktyki muzyczne w zglobalizowanym i zdigitalizowanym
świecie 205
8.4.1. Relacje zapośredniczone dźwiękowo: nadawca (twórca) –
dzieło – odbiorca  205
8.4.2. Dźwiękosfera publiczna, czyli „umeblowanie”
świata muzyką  207
8.4.3. Dźwiękosfera prywatna, czyli słuchawki na uszach  211
8.4.4. Dzielenie się muzyką w zdigitalizowanym świecie  215
8.5. Muzyka jako towar we współczesnym świecie  217
8.6. Think global: muzyka świata i nowy muzyczny globalizm  218
8.7. Podsumowanie  219
Coda   222
Bibliografia   225
Indeks nazwisk   243

Inni Klienci oglądali również

22,41 zł 24,90 zł
Do koszyka

Die blaue Hand

Die junge Eunice Weldon nimmt eine Stellung als Sekretärin der reichen Mrs. Groat an und zieht in deren Haus ein. Zurück bleibt eine Karte mit einem blauen Handabdruck und einer geheimnisvollen Warnung: „Jemand, der Dich liebt, bittet D...
20,00 zł
Do koszyka

Chodząca mądrość – trzy pokolenia, dwa psy i poszukiwanie szczęśliwego życia

Gotham Chopra zabiera nas na spacery ze swoim wszechwiedzącym ojcem i równie oświeconym czworonogiem, w zwariowaną podróż samolotem, podczas której pies wyjątkowo nie dostał swojej pigułki uspokajającej, na rowerową wyprawę we włos...
16,20 zł 18,00 zł
Do koszyka

Muzyka w przedszkolu

Książka ukazuje problematykę wychowania muzycznego w przedszkolu od strony praktyki, poprzez przedstawienie rozmaitych propozycji wprowadzania dziecka w świat muzyki i uczynienia go zdolnym do odczuwania jej piękna. Omówione są różne aspe...
36,00 zł 40,00 zł
Do koszyka

Muzyka we Lwowie

"Muzyka we Lwowie. Od Mozarta do Majerskiego. Kompozytorzy, muzycy, instytucje" to książka popularnonaukowa, stanowi pierwsze w piśmiennictwie całościowe opracowanie dziejów muzycznych Lwowa od końca XVIII wieku do II wojny światowej (...
14,40 zł 16,00 zł
Do koszyka

Polifonia Od muzyki do literatury

Polifonia stanowi wyjątkowo cenną i inspirującą propozycję interpretacyjną – jest niewątpliwie jedną z ciekawszych prac, jakie w ostatnich latach pojawiły się w obszarze polskich badań muzyczno-literackich. Nowatorstwo idzie w parze z solidnym za...
15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Marksizm a socjologia

Kazimierz Kelles-Kraus był nietuzinkową postacią na polskiej scenie politycznej końca XIX wieku. Marksista i patriota, naukowiec i polityk, zwolennik niepodległości Polski oraz idei socjalizmu, autor koncepcji, która godziła potrzeby narodu z mi...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!