Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy
: Z perspektywy recenzenta najważniejszą zaletą książki jest to, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom tych
nauczycieli wychowawców funkcjonujących we współczesnej szkole, którzy chcieliby podnieść poziom swojej działalności dydaktycznej i wychowawczej. Taką postawę wymuszają na nich, do pewnego stopnia, zmiany zachodzące permanentnie w systemie edukacji, które powodują, że współczesna szkoła różni się od tej sprzed kilkunastu lat. [...] W świetle tych zmian
edukacja nie może być nastawiona tylko na zdobywanie wiedzy i kształcenie określonych umiejętności, lecz powinna być traktowana jako świadome oddziaływanie na wszechstronny rozwój osobowości ucznia oraz ugruntowanie w nim potrzeby permanentnego kształcenia. Z lektury recenzowanej pracy wynika, że jest ona w stanie sprostać wymaganiom i oczekiwaniom najbardziej wymagającej grupy nauczycieli. [...] może z powodzeniem być wykorzystana w praktyce edukacyjnej przez nauczycieli, a także pedagogów i psychologów szkolnych zajmujących się w swojej pracy zawodowej uczniami na różnym poziomie kształcenia. Książka może też być użyteczna dla studentów kierunków i specjalności pedagogicznych. [Fragment recenzji prof. dra hab. Mieczysława Radochońskiego].
Wstęp 7
Rozdział 1. Zasady budowania relacji nauczyciela z uczniami (Teresa Sokołowska-Dzioba, Małgorzata Samujło) 13
Rozdział 2. Ład i dyscyplina na lekcji (Izabella Maria Łukasik, Dorota Pankowska) 2
Rozdział 3. Wykorzystanie czasu i przestrzeni w procesie nauczania–uczenia się (Teresa Sokołowska-Dzioba) 65
Rozdział 4. Porozumiewanie się w procesie kształcenia (Dorota Pankowska) 85
Rozdział 5. Ocenianie osiągnięć uczniów w procesie edukacji (Teresa Sokołowska-Dzioba) 85
Rozdział 6. Uwarunkowania funkcjonowania nauczyciela w roli wychowawcy klasy (Dorota Pankowska) 137
Rozdział 7. Cele i zadania wychowawcy klasy (Dorota Pankowska) 157
Rozdział 8. Znaczenie i możliwości diagnozowania pedagogicznego przez nauczycieli (Teresa Sokołowska-Dzioba) 187
Rozdział 9. Programowanie i ewaluacja pracy wychowawczej (Dorota Pankowska) 209
Rozdział 10. Metody aktywizujące w pracy wychowawczej (Dorota Pankowska) 241
Rozdział 11. Samowychowanie uczniów a oddziaływania wychowawcze nauczycieli (Małgorzata Samujło) 261
Rozdział 12. Formy współpracy nauczycieli z rodzicami w edukacji szkolnej (Teresa Sokołowska-Dzioba) 271
Rozdział 13. Współdziałanie szkoły ze środowiskiem uczniów (Teresa Sokołowska-Dzioba) 289
Rozdział 14.Praca nauczyciela nad własnym rozwojem zawodowym (Dorota Pankowska) 303
Bibliografia 319