Seria książkowa Filozofia Rosyjska (redaktorzy naukowi: Lilianna Kiejzik i Jacek Uglik), pomyślana przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego, mieści w sobie prace badaczy polskich studiujących myśl rosyjską XIX i XX stulecia. Naukowcy, skupieni wokół internetowego serwisu www.filozofiarosyjska.uz.zgora.pl, upowszechniają omówienia klasycznych dzieł w postaci monografii, opracowań zbiorowych oraz translacji. Zasadniczy cel naszych poczynań sprowadza się do propagowania bogatych w treść idei, zrodzonych w umysłach wschodnich filozofów.
Lilianna Kiejzik pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Autorka kilkudziesięciu publikacji (w tym przekładów) nt. specyfiki filozofii rosyjskiej, myśli filozoficznej i społecznej Włodzimierza Sołowjowa (monografia pt. Włodzimierz Sołowjow, Zielona Góra 1997), Sergiusza Bułgakowa, Aleksego Łosiewa i innych. Redagowała lub współredagowała także m.in. dwutomową antologię tekstów filozofów rosyjskich (Niemarksistowska filozofia rosyjska. Antologia tekstów filozoficznych XIX i pierwszej połowy XX wieku, część pierwsza, Łódź 2001; część druga 2002) oraz przewodnik po polskiej literaturze nt. filozofii rosyjskiej (Polskie badania filozofii rosyjskiej, część pierwsza, Warszawa 2009).
Podziękowania 7 Wstęp 9 Część pierwsza. Życie i dzieło I. Rosja: dzieciństwo i młodość, lata nauki i wątpienia 19 II . Francja: wiek męski, oskarżenia i posądzenia 31 III . K alendarium życia i twórczości 46 Część druga. Wszechjedność w jej aspekci e diachronicznym I. Powstanie i pierwszy etap formowania filozofii wszechjedności 57 1. Włodzimierz Sołowjow, czyli aparat kategorialny filozofii wszechjedności 65 2. Twórczość braci Sergiusza i Eugeniusza Trubieckich jako historyczna podstawa dla treści filozofii wszechjedności 84 II . Zakończenie etapu formowania filozofii wszechjedności 89 1. Sergiusz Bułgakow na etapie uczniowskim 89 2. Przejście Sergiusza Bułgakowa na pozycje idealizmu 96 3. Wpływ idei o. Pawła Florenskiego 106 III . Pozytywna treść Sergiusza Bułgakowa filozofii wszechjedności 112 1. Sofiologia 112 2. Kosmologia 130 3. Antropologia 137 4. Bogoczłowieczeństwo 142 Część trzecia. Wszechjedność w jej aspekcie synchronicznym I. Idea wszechjedności w twórczości filozoficznej 151 II . Idea wszechjedności w twórczości teologicznej 160 III . Ekumenizm, czyli wszechjedność praktyczna 168 IV. Dalszy rozwój filozofii wszechjedności 182 Część czwarta. .Sergiusz Bułgakow w kontekście epoki I. Spotkania i przyjaźnie 193 1. Mikołaja Bierdiajewa i Wasyla Rozanowa relacje z Bułgakowem 193 2. Przyjaźń z o. Pawłem Florenskim 200 3. Matki Marii (Skobcovej) spotkania z Bułgakowem 207 4. Relacje z patriarchą Tichonem 209 II . Wspomnienia współczesnych 214 1. Metropolita Eulogiusz o utworzeniu Instytutu Teologii Prawosławnej św. Sergiusza w Paryżu 214 2. E ugenia Giercyk o swych spotkaniach z Bułgakowem 217 3. Sergiusz Bułgakow we wspomnieniach Julii Reitlinger 219 4. Profesor Boris Bobrinskoj o osobowości Sergiusza Bułgakowa 221 5. Wspomnienia współpracowników Instytutu Teologii Prawosławnej w Paryżu: protojereja Aleksandra Szmiemana, księcia Konstantego Andronikova, Elisabeth Behr-Sigel, prezbitera Gieorgija Serikowa 225 Zamiast zakończenia 230 Nota 237 Bibliografia 238 Załączniki I. Kto jest kim? 253 II . Krótka historia Instytutu Teologii Prawosławnej św. Sergiusza w Paryżu 266 Summary 272 Indeks osób 273 Indeks pojęć 280