0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Sceniczne metamorfozy mitu

(eBook)

Teatr polski XXI wieku w perspektywie kulturowej

0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2018

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Małgorzata Budzowska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 23,45 zł
21,11 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Sceniczne metamorfozy mitu

W publikacji zaprezentowano analizy kulturoznawcze wybranych spektakli adaptujących mity antyczne z kręgu kultury śródziemnomorskiej w obrębie estetyki postmodernizmu. Autorka podjęła pierwszą na rodzimym gruncie transdyscyplinarną analizę recepcji mitów we współczesnym teatrze polskim. Wybrała przykłady z twórczości czwórki polskich reżyserów teatralnych (Maja Kleczewska, Michał Zadara, Jan Klata, Antonina Grzegorzewska), w spektaklach których szczególnie wyraźnie i często można dostrzec inscenizację mitu. Porządkując obszar ich dokonań, autorka posłużyła się własną typologią i wyróżniła strategie ujmowania mitu przez poszczególnych twórców.

„Autorka pisze o trudnych kwestiach i złożonych problemach w sposób zwięzły i prosty (co nie znaczy upraszczający) [...] Jej praca nie tylko rzuca nowe światło na twórczość czwórki wybitnych reżyserów, dowodząc ich silnego zakorzenienia w najdawniejszej tradycji teatru i dramatu światowego, lecz także stanowi ważny przyczynek do badań nad relacjami sztuki/sztuki teatru i mitu. Analizy spektakli są szczegółowe, precyzyjne i nierzadko odkrywcze. Prowadzą do bardzo ciekawych wniosków i pobudzają do myślenia. Starannie dobrany materiał ilustracyjny dodatkowo je wzbogaca, dając odbiorcom pogląd na estetykę omawianych spektakli oraz na indywidualny styl twórców inscenizujących opowieści mityczne. Oryginalna typologia poszerza konteksty ich dokonań, powiązując je z szerszym zapleczem kulturowym”.
Z recenzji prof. dr hab. Anny Burzyńskiej (UJ)

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Filologia polska
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-8088-768-8
  • ISBN druku: 978-83-8088-767-1
  • Liczba stron: 376
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie  	9
Koncepcja badań	9
Badanie teatru – autoanaliza widza/badacza	16
Podziękowania	22

Rozdział I. Mit na scenie	25
Praca mitu/praca nad mitem 	27
Artystyczna praca nad mitem 	37

Rozdział II. Maja Kleczewska. Mityczne podglądanie ekstremum	59
Fedra. Mit ucieleśniony	60
Intertekstualna ewolucja mitu. Baza spektaklu	63
Eurypides, Hipolit uwieńczony	63
Seneka, Fedra	72
Per Olov Enquist, Dla Fedry	76
István Tasnádi, Fedra fitness	84
Transtekstualność mitu	89
Transtekstualność mitu na scenie	93
Fedra	95
Arycja	99
Tezeusz	101
Hipolit	103
Minotaur/Minitaur 	105
Teramenes, Enona, Panope 	107
Sceniczny indeks mitu	110
Oresteja. Mit rozbity	120
Mitopojetyczna transtekstualność w sztuce postmodernizmu	123
Transtekstualność na scenie	126
Penetrowanie kanonu. Oresteja Ajschylosa i Ifigenia w Aulidzie Eurypidesa	126
Skandynawski krajobraz destrukcji. Sceny z życia małżeńskiego Ingmara Bergmana 	130
Intertekstualne przypadki nieszczęścia. Godziny Davida Hare 	132
Intensyfikacja kobiecej Inności. Kasandra Christy Wolf	132
Ethos i aisthesis – inspiracje etyczne i estetyczne. Makbet i Opis obrazu Heinera Müllera	134

Rozdział III. Michał Zadara. Postpolityczny flâneur	143
Oresteja. Mit pamięci uszkodzonej	148
Między wstydem a winą. Mit początków państwowości	150
Muzyczna lokalizacja matrycy mitycznej	153
Dramatyczna lokalizacja matrycy mitycznej. Wielka narracja komunizmu	157
Agamemnon 1945. Porządkowanie chaosu	157
Ofiarnice 1956. Chaos zamrożony	166
Łaskawe 1971. (De)stabilizacja chaosu	169
Przepisać tekst, zabić mit. Sceniczny intertekst w inscenizacjach Rasynowskich	173
Dyskurs przemocowy	173
Etyczna „polityczność” kultury	178
Ifigenia. Nowa tragedia. Huragan „hochsztaplerskich idiotyzmów”	183
Fedra. U-topijna polityczność uczuć	193
Hipolit – pogardliwy buntownik	196
Arycja – upokorzony wojownik	198
Fedra – podstarzała gwiazda estrady	199
Tezeusz – chełpliwy poszukiwacz przygód	200
Rama audiowizualna	201
Anty-Edyp. „Każdy ma swoje małe maszyny”	206

Rozdział IV. Jan Klata. Muzyczność rewolucji	233
Oresteja. „Zapis szaleństwa świata”	234
Król Edyp. Eksperymentalny recycling	262
Muzyczny second-hand Strawińskiego	262
Muzyczno-mityczny bricolage Klaty	269

Rozdział V. Antonina Grzegorzewska. Przepisywanie mitu	289
Ifigenia. „Wojna to permanentny orgazm trupów”	299
Tauryda. Apartado 679. „Okrutna korrida obojętności”	326

Bibliografia	351
Materiały multimedialne	369
Nagrania spektakli	371
Spis ilustracji	373

Inni Klienci oglądali również

15,03 zł 16,70 zł
Do koszyka

Polacy, Żydzi i mit handlu kobietami

Autorka podejmuje temat handlu kobietami na przełomie XIX i XX wieku. Zastanawia się, jak wyjaśnić ogromne zainteresowanie ówczesnych tym procederem wobec niewielkiej liczby przypadków handlu potwierdzonych przez źródła archiwalne....
18,00 zł 20,00 zł
Do koszyka

Mit wiecznego powrotu w filozofii Alexandre’a Kojeve’a

Cel książki jest podwójny. Po pierwsze, autor stara się przybliżyć nietuzinkową postać filozofa i jego słynnych wykładów dotyczących interpretacji Fenomenologii ducha Hegla, mających znaczny wpływ na kształtowanie kolejnych pokoleń francu...
34,11 zł 37,90 zł
Do koszyka

Mit charyzmy

Czy charyzmy można się nauczyć? Podczas badań naukowcy dowiedli, że można podnieść lub obniżyć poziom charyzmy u danej osoby z taką łatwością, jak gdyby poruszało się pokrętłem. W książce tej charyzma, ...
23,40 zł 26,00 zł
Do koszyka

Tristitia moderna. Pasja mitu tristanowskiego w nowoczesnej literaturze, filozofii i muzyce

Głównym zamysłem badawczym książki jest próba przedstawienia morfologii wyjątkowego momentu w dziejach modernizmu, jakim była „rewolucyjna” de facto zmiana estetyczna w zakresie „kultury oka” i „kultury ucha&...
37,80 zł 42,00 zł
Do koszyka

Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu?

Wyróżnienie w konkursie „Książka dla trenera” Polskiego Towarzystwa Trenerów BiznesuW książce omówiono popularne tezy, niepoparte wynikami naukowych badań empirycznych, i mity na temat metod nauczania, wychowania,...
26,99 zł 29,99 zł
Do koszyka

Mity medyczne 5

Kontynuacja bestsellerowej serii „Mity medyczne”, która rozeszła się w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. W kolejnym tomie autorka, praktykujący lekarz pierwszego kontaktu, namawia nas do przemyślenia kolejnych zagadnień, które...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!