Prawowitość epoki nowożytnej
Prawowitość epoki nowożytnej stawia jedno z najbardziej frapujących pytań współczesności: pytanie o prawdziwe źródła pośredniowiecznej europejskiej kultury umysłowej i jej związki z chrześcijaństwem.
Część pierwsza 9
Sekularyzacja. Krytyka pewnej kategorii niesprawiedliwości dziejowej 9
I. Status pojęcia 11
II. Wymiar ukrytego sensu? 21
III. Postęp zdemaskowany jako fatum 37
IV. Zeświecczenie przez eschatologię zamiast zeświecczenia eschatologii 49
V. Tworzyć historię, by odciążyć Boga? 68
VI. Nowożytny anachronizm teorematu sekularyzacji 79
VII. Rzekoma wędrówka atrybutów: nieskończoność 94
VIII. Teologia polityczna I i II 107
IX. Retoryka zeświecczeń 123
Część druga 147
Absolutyzm teologiczny i samoutwierdzenie człowieka 147
I. Nieudane odparcie gnozy pozostawia jej drogę powrotu 151
II. Utrata świata i demiurgiczne samostanowienie 163
III. Kryzysy epokowe antyku i średniowiecza w porównaniu systemowym 172
IV. Niemożność ucieczki przed oszukańczym Bogiem 220
V. Kosmogonia jako paradygmat samoustanowienia 251
Część trzecia 279
Proces ciekawości teoretycznej 279
I. Podatność impulsu teoretycznego na zakłócenia 281
II. Cofnięcie zwrotu sokratejskiego 296
III. Obojętność bogów Epikura 322
IV. W sceptycyzmie resztka zaufania do kosmosu 329
V. Przygotowania do pewnego nawrócenia i wzorce sądów dla tego procesu 340
VI. Wpisanie ciekawości do katalogu występków 381
VII. Problemy z naturalnością pragnienia wiedzy w systemie scholastycznym 402
VIII. Antycypacje przyszłego przekroczenia granicy 427
IX. Zainteresowanie wewnątrzświatowo niewidzialnym 449
X. Usprawiedliwienia ciekawości jako przygotowanie oświecenia 468
XI. Roszczenia do szczęścia i ciekawość: Od Voltaire’a do Kanta 501
XII. Integracja antropologiczna: Feuerbach i Freud 543
Część czwarta 565
Aspekty progu epokowego 565
I. Epoki pojęcia epoki 567
II. Kuzańczyk: Świat jako samoograniczenie Boga 596
III. Nolańczyk: Świat jako samowyczerpanie Boga 683
Przypisy tłumacza 749
Podziękowania 752
Skorowidz nazwisk 753