Publikacja jest pierwszą na polskim rynku pozycją w całości poświęconą filmom austriacko-żydowskiej reżyserki Ruth Beckermann. Jej dzieła zostały opisane w odniesieniu do tradycji artystów nazywanych Nestbeschmutzerami. Książka pokazuje, jak dokumentalna twórczość stała się dla Beckermann formą poszukiwania własnej tożsamości jako Żydówki wychowanej i mieszkającej w powojennej Austrii. Czytelnik ma również okazję zapoznać się z kontekstem kulturowym, historycznym oraz politycznym, który ukształtował jej postawę. Analizy filmów, wzbogacone o odwołania do teorii z zakresu culture studies i memory studies, pozwalają pokazać, jak Austrię oraz jej mieszkańców postrzega Beckermann – artystka, która – podobnie jak skandalista Thomas Bernhard czy noblistka Elfriede Jelinek – „kala własne gniazdo”, ale jednocześnie nieustannie szuka w nim miejsca dla siebie.
Wstęp 7 Rozdział 1. Przeszłość, wspomnienia, pamięć 11 Rozdział 2. Ruth Beckermann a tradycja Nestbeschmutzerów 45 Rozdział 3. Podróż przez Austrię 71 3.1. Szczęśliwa Austria, nieszczęśliwa Sissi – obalenie mitu tu felix Austria 75 3.2. Austria jako ofiara 87 3.2.1. Wiedeńska życzliwość, wiedeński antysemityzm – Austria przed anszlusem 90 3.2.2. Rozmowy z wrogiem – konflikt pamięci w Austrii 97 3.2.3. Walc w krainie mitów 107 3.3. Austriacy i Inni 117 3.3.1. Austriaccy Żydzi w poszukiwaniu tożsamości i różnorodności 120 3.3.2. Utopia w centrum Wiednia 133 3.4. Wyśnione pokolenie 143 Zakończenie 153 Podziękowania 159 Bibliografia 161 Filmografia 171