0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2005

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Eleonora Jedlińska

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 12,00 zł
10,80 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002

Tematem tej książki jest prezentacja i próba analizy wybranych zagadnień dotyczących polskiej sztuki współczesnej, rozważanych w amerykańskiej prasowej krytyce artystycznej, w cezurach czasowych obejmujących lata 1984–2002.

Zasadniczym kryterium wyboru artystów, którym poświęcone zostały kolejne rozdziały i fragmenty książki (Tadeusz Kantor, Magdalena Abakanowicz, Roman Opałka, Krzysztof Wodiczko, Zofia Kulik, Mirosław Bałka, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Piotr Uklański, Maciej Toporowicz) była liczba tekstów krytycznych im poświęconych, opublikowanych w amerykańskich czasopismach o profilu artystycznym (Art News, Artforum, Art In America, Sculpture Washington D.C., Arts Magazine, Art Journal, October, Art Papers, biuletyn The Renaissance Society at The University of Chicago, New Art Examiner, San Francisco Examiner), w europejskim magazynie Flash Art Examiner oraz w wielkonakładowych dziennikach, mających silne opiniotwórcze oddziaływanie, zarówno w Ameryce, jak i w Europie, w których publikowane są recenzje znanych krytyków sztuk plastycznych i teatru (New York Times, New York Magazine, Time Out New York, Los Angeles Times, Washington Post, Philadelphia Inquirer, Los Angeles Reader, Boston Globe, Chicago Tribune).

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Nauki humanistyczne »
    3. Sztuka
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 83-7171-915-9
  • Liczba stron: 562
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
OD AUTORKI                                         7

WPROWADZENIE                                       13

1. Krytyka artystyczna – wybrane zagadnienia – architektura pojęć      18
2. Krytyka – kalejdoskop komunikacji                         21
3. Oczekiwanie na Wschód. 1984–1989                      23
4. Szkic do obrazu polskiej sztuki lat osiemdziesiątych               29
5. Rok 1989: pomiędzy oczekiwaniem a spełnieniem              34
6. Szkic do obrazu sztuki lat dziewięćdziesiątych – sztuka krytyczna    35
7. Sztuka na koniec wieku                               41

ROZDZIAŁ I. Tadeusz Kantor: PAMIĘć, PRZESZŁOŚĆ, stan realny – podróże amerykańskie 1965–2001)                                      43

1. Okres podróży nieustannych – początek                    48
2. Pierwsza podróż do Nowego Jorku: poczta, listy, pakunki, pakiety, paczki... 1965                                           52
3. Teatr Śmierci – proces na granicy... 1973–1979                 54
3.1. Pamięć – przeszłość                           57
3.2. Przedmiot realny Teatru Śmierci                      61
3.3. Fotografia – rama pamięci                           63
3.4. Tadeusz Kantor: "Ponieważ ja szukam swoich ojców"        63
3.5. Tadeusz Kantor: "Sztuka nie jest obrazem życia, sztuka jest odpowiedzią na życie"                                67
4. Wielopole, Wielopole – miejsce jako świadectwo tragedii XX w. 1982  70
4.1. Powtórzenie, powrót – przeszłość "ekshumowana"             71
4.2. Autobiografia artysty – historia świata                  72
4.3. Manekiny: "realność najniższej rangi"/proceder wykroczenia/przekaz ŚMIERCI                                     74
4.4. Elegia o miejscu urodzenia                           76
4.5. Czas Ulissesa/czas Kantora                        77
5. "Sztuka jest dzieleniem się chlebem ze śmiercią". 1985          81
5.1. Ja Umierający                                85
6. życie w jednej kropli snu – Nigdy tu już nie powrócę. 1988        90
7. Dalej już nic... 1990–1991                            92
Literatura                                        103

ROZDZIAŁ II. Magdalena Abakanowicz w Stanach Zjednoczonych – dzieło jako klisza historii i polityki                                        105

1. Postać ludzka – współczesny koczownik. 1984–1985            106
2. Katarsis w Nowym Jorku i Waszyngtonie. 1986                 114
3. Rzeźba – klisza historii i komunizmu. 1990–1991              116
4. Uniwersalizm – egzystencjalizm. 1992–1994                  123
5. "Pamięć" ręki – rzeźba jako komunikat. 1995–1997               135
6. Pomiędzy horrorem i nadzieją. 1999–2002                  143
Literatura                                        154

ROZDZIAŁ III. Romana Opałki "droga do nieskończonoŚci" w krytyce amerykańskiej. 1984 – ∞ 	157

1. Obrazy liczone – anachronizm zamierzony                  161
2. Pragmatyzm irracjonalny. 1989 – ∞                      166
2.1. Konceptualizm emocjonalny – fuga jednego życia             167
2.2. Dzieło jako zobowiązanie moralne                    170
3. życie-dzieło i zakład o życie. 1991 – ∞                    176
4. Malarz-filozof i czas odnaleziony w dziele. 1994 – ∞            178
5. Kres, czyli osiągnięcie metafizycznego celu. 2000 – ∞             185
Literatura                                        193

ROZDZIAŁ IV. Krzysztof Wodiczko – twórczość w dyskursie. Krytyka i autokrytyka – komentarz oraz autokomentarz – wobec działańartysty                     195

1. Strategie sztuki publicznej jako sztuki krytycznej. 1984–1986        201
1.1. "October" nr 38 – Douglas Crimp, Rosalyn Deutsche, Ewa Lajer-Burcharth. 1986                                   210
1.2. Architektura eksmitowanych: Krzysztof Wodiczko – Rosalyn Deutsche. 1986                                  218
1.3. Sztuka publiczna: pomniki na Union Square. The Homeless Projection. 1986                                     223
1.4. Projekcje bezdomnych – memento metropolii XX w. 1986      227
2. Krytyka odpowiedzialnoŚci moralnej. 1987                     229
2.1. Projekcja nieruchomości w Hal Bromm Gallery w Nowym Jorku     230
2.2. Krytyka zaangażowana – zaangażowany artysta            233
3. Projekt pojazdu bezdomnego dla bezdomnych Nowego Jorku – "October". 1988                                        239
4. Projekcja na Hirshhorn Museum – symbole nieodczytane. 1989      248
5. Skończona wolność – leczyć rany, nie ukrywać. 1990             251
6. Pojazd Wodiczki, czyli absurdalizacja tradycji awangardy. 1991      254
7. Alien Staff (Laska tułacza). 1994–1996                    274
8. Protezy Proroka – rzecznik obcego. 1999                     285
9. "Hiroszima, moja miłość" – Hiroshima Projection. 1999–2000         291
Literatura                                        299

ROZDZIAŁ V. Zofia Kulik: "W 1984 zaczęłam mówić"                        302

1. Pracownia Działań, Dokumentacji i Upowszechniania. (1971–1987)    302
2. "Zupełnie inni Polacy" – sztuka przeciw systemowi. 1987           305
3. Ciało w "ramach" systemu władzy. 1987–1990                 311
4. Dwa dyskursy: psychologiczny i społeczny. 1992–1993             318
5. Historia jako archiwum pamięci. 1994                       324
6. Pomiędzy Wschodem i Zachodem – pomiędzy przestrzenią i czasem. 1996 333
7. Nowa Historia – historia jednostki. 1997                    337
Literatura                                        341

ROZDZIAŁ VI. Mirosław Bałka – intencja komunikacyjna artysty i intencja komunikacyjna krytyka. Zrozumieć dzieło albo "sztuko interpretuj się sama"              342

1. Figuracja – ciało uwikłane w narracje. 1985–1989              344
1.1. Nowa Sztuka z Polski. 1988/1989                    350
2. Ku sublimacji formy. 1990–1992                        352
2.1. Tytuł i autokomentarz                            354
2.2. Relikt ciała – minimalizm antropomorfizujący              355
2.3. Puste miejsce – nowy paradygmat religijności               360
2.4. Minimalizm à rebours                            363
2.5. Metafory transgresji                               373
3. PrzestrzeńintymnoŚci. 1993                             373
3.1. XLV Biennale w Wenecji w krytyce amerykańskiej – rzeźba poza historią 379
3.2. Sonsbeek’93 Sculpture Exhibition – Mirosława Bałki trylogia rzeźb   386
4. Autopersonalizacja przestrzeni/antropomorfizacja obiektów. 1994–1995  387
5. Melancholia abject art i intelektualizm minimalizmu. 1995          394
6. Sztuka w obliczu końca wieku. 1996                       402
7. Uchwytność nieobecności. 1997                           408
8. Trzy Strofy: Mirosław Bałka, Seamus Heaney, Robert Gober. 1999     412
9. Ślad, trop, cień– interwencja w pamięć. 2001–2002            416
Literatura                                        423

ROZDZIAŁ VII. Katarzyna Kozyra – "skandaliczna" relacja między cielesnością a tożsamością w amerykańskiej krytyce artystycznej                         427
1. Widzialność – niewidzialność ciała. 1996–1997                428
2. Krytyk w poszukiwaniu prowokacji – sztuka krytyczna. 1999        432
3. XVLIII Biennale w Wenecji – furtka do galerii świata            435
3.1. Krytyczny dyskurs o tożsamości                      436
3.2. Łaźnia Katarzyny Kozyry – sztuka na krańcach rozpaczy         439
4. Wideoinstalacja i body art końca wieku                    441
5. Społeczeństwa konsumpcyjne w obiektywie "kamery sztuki". 2000    445
5.1. Wystawa w Berlinie – After the Wall                     450
6. Wystawa w Nowym Jorku. 2002                        453
6.1. Zamaskowana prawda – zamaskowana płeć              455
Literatura                                        461

ROZDZIAŁ VIII. Zbigniew Libera, Maciej Toporowicz, Piotr Uklański, czyli krytyka kultury masowej 463

1. Zbigniew Libera – krytyka współczesnej kultury wizualnej, krytyka ciała, krytyka władzy                                     464
1.1 Wokół wystawy Beyond Belief                         470
1.2. Eroica w Guy McIntyre Gallery w Nowym Jorku. 1999        477
2. Libera, Uklański, Toporowicz w Jewish Museum w Nowym Jorku. 2002   482
2.1. Zbigniew Libera. Lego Obóz koncentracyjny                 483
2.2. Krytyka amerykańska wobec wystawy Mirroring Evil          485
2.3. Sztuka i prowokacja – nowe pytania o pamięć Holocaustu      488
2.4. Maciej Toporowicz – Eternity 14, OBSESSION, ESCAPE         498
3. Linda Nochlin – krytyka fetyszyzowania tematu Holocaustu           503
4. Przeciw "złu", przeciw Mirroring Evil                      518
4.1. Piotr Uklański – artysta Wschodu, polityki i kultury popularnej    519
Literatura                                        524

ZAKOŃCZENIE                                      526

BIBLIOGRAFIA                                         549
SPIS ILUSTRACJI                                       556
POLISH CONTEMPORARY ART IN AMERICAN ART CRITICISM IN 1984–2002. SELECTED TOPICS (SUMMARY)                           558
OD REDAKCJI                                         561

Inni Klienci oglądali również

8,55 zł 9,50 zł
Do koszyka

Zdolne dziecko. Zabawy ze słowami. 0-6 lat

Praktyczny poradnik, w którym znajdziesz pomysły na ciekawe zabawy rozwijające zmysły i wzbogacające słownictwo, przygotowujące do czytania i pisania. Sytuacją, w której dzieci najszybciej i najchętniej się uczą, jest zabawa. Rodzice powi...
39,69 zł 44,10 zł
Do koszyka

Młoda Polska w najnowszych badaniach

Książka prezentuje najnowsze prace poświęcone Młodej Polsce. Studia tu zamieszczone dotyczą zagadnień ogólnych (tematologia, witraż, „mapa modernizmu”, ironia), jak też zagadnień szczegółowych, jak powinowactwo sztuk, tematyka...
26,46 zł 29,40 zł
Do koszyka

"Wenus panią roku, Mars towarzyszem". Astrologia w Krakowie w XV i początku XVI wieku

Tematem przewodnim książki jest ukazanie krakowskiej astrologii w jej rozwoju, tj. w II połowie XV i pierwszej połowie XVI wieku. Analizie poddane zostały licznie wówczas powstające traktaty, będące traktatem ambiwalencji w podejściu do tej szc...
22,47 zł 24,97 zł
Do koszyka

Sztuka spania i wstawania

Czy to możliwe, aby spać krócej, zyskiwać 4 godziny dziennie i tryskać energią przez resztę dnia? Odpowiedź jest prosta: TAK! Cały sekret polega nie na długości, lecz na jakości snu. Dzięki tej książce dowiesz się, że jakiekolwiek problem...
30,60 zł 34,00 zł
Do koszyka

Sztuka jako prowokacja

Przedmiotem niniejszej pracy jest problematyka aktów wandalizmu wobec dział sztuki, lecz nie wszystkich, tylko takich, które „prowokują do ich zaatakowania”. Praca te jest jedynie próbą zbadania omawianego zjawiska w op...
35,91 zł 39,90 zł
Do koszyka

Każde kolejne lato

Sześć lat, aby się zakochać. Jedna chwila, aby wszystko legło w gruzach. Dwa dni, by to naprawić.Dla Persephone Fraser i Sama Florka przez sześć lat wakacje były takie same. Błogie dni nad jeziorem, praca w rodzinnej restauracji i czas z ks...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!