Opowieści nowoczesne
Przede wszystkim, książka podejmuje problem wzajemnych relacji między dziewiętnastowieczną nowoczesnością, pojmowaną jako dynamiczna i wieloaspektowa formacja kulturowo-społeczno-ekonomiczna a literaturą polskiego
pozytywizmu i modernizmu. W książce podjętych zostaje także szereg analiz i interpretacji mniej lub bardziej kanonicznych tekstów literackich reprezentatywnych dla wspomnianych epok. Zazwyczaj są to krótkie formy prozatorskie, czasem jednak pojawiają się też powieści. Książka przynosi lektury tekstów Orzeszkowej, Prusa, Konopnickiej, Reymonta, Berenta i innych. W sensie teoretycznym, książka porusza się wokół takich konstrukcji, jak semanaliza Rolanda Barthes’a, dekonstrukcja, czy biopolityka definiowana wedle lekcji Michela Foucault i Giorgio Agambena. Publikacja adresowana jest w pierwszej kolejności do badaczy literatury i kultury dziewiętnastego wieku, jednak nie tylko, ponieważ ambicją jej jest także chęć kolejnego (ponownego) zdefiniowania polskości, takiej polskości, której ślady i reperkusje obserwować możemy do dziś.
Spis treści
Powrót | 7
opowiadanie | 7
nowoczesność — jaka i gdzie? | 15
glossa historycznoliteracka | 36
Miejsce/terytorium | 49
anagram, czyli koszmar | 50
groteska, czyli niesamowite | 69
pieśń niesamowitego bez‑miejsca | 91
Stan wyjątkowy | 115
dwóch suwerenów (Sienkiewicz) | 115
Z legend dawnego Egiptu Prusa, czyli całkowite zaćmienie | 133
Horus — wiedza interpretacji | 140
Ramzes — rozum metafizyczny | 146
Ludzie nowocześni | 153
jądro jasności | 158
święci ludzie | 184
zarażeni | 205
Maszyna i katastrofa | 243
Realizm, realizm… | 261
Bibliografia | 273
Nota bibliograficzna | 283
Indeks osobowy | 285
Summary | 291
Résumé | 293