0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Obrazy w umyśle

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Warszawa, 2007

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Redakcja naukowa: Piotr Francuz

  • Wydawca: Scholar

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Cena katalogowa: 43,00 zł
30,10 zł
Dostępność:
online po opłaceniu
Dodaj do schowka

Obrazy w umyśle

Pytania o to, czym jest wyobraźnia i jakie pełni funkcje w życiu człowieka, należały do kanonu podstawowych problemów filozoficznych, stawianych przez myślicieli od czasów Platona i Arystotelesa. Na przełomie XIX i XX wieku psychologowie na krótko podjęli próbę empirycznej eksploracji tego zjawiska, ale gwałtowny rozwój behawioryzmu niemal całkowicie odwrócił ich uwagę od wyobraźni. Dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku wyobraźnia ponownie wzbudziła ogromne zainteresowanie. (...)

Obecnie większość psychologów zgadza się co do dwóch spraw. Po pierwsze, że wyobraźnia jest pierwotnym, umysłowym mechanizmem generowania obrazów wizualnych w sytuacji, gdy wyobrażany obiekt nie jest aktualnie rejestrowany za pomocą zmysłów. I po drugie, że neuroanatomiczne szlaki wzrokowe, które są odpowiedzialne za percepcję wizualną, są także intensywnie wykorzystywane podczas procesów wyobrażeniowych. (...)

W niniejszej książce zebraliśmy owoce naszych poszukiwań zmierzających do zrozumienia, czym jest wyobraźnia. Dotknęliśmy w niej wielu zagadnień, m.in. percepcji wzrokowej, sztuk wizualnych, neuronauki i perswazji. Każda z tych perspektyw odkrywa nieco inny aspekt wyobraźni. (...) 

tak o książce Piotr Francuz (fragmenty wstępu).

Książka adresowana do wykładowców i studentów nauk społecznych, zwłaszcza psychologii i socjologii, a także kierunków artystycznych, medycyny i filozofii.

Autorzy tomu:

Piotr Francuz, Dobrosław Bagiński, Jarosław Janowski, Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz, Bibianna Bałaj, Paweł Fortuna, Marcin Łatkowski, Oleg Gorbaniuk, Ewelina Soszyńska.

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Psychologia »
    3. Psychologia osobowości
  • Redakcja: Piotr Francuz
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7383-246-6
  • ISBN druku: 978-83-7383-246-6
  • Liczba stron: 328
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
WprowadzeniePiotr Francuz	11
Dobrosław Bagiński, Piotr Francuz; I. W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych	19
	1. Komunikacja wizualna	19
	2. Kody wizualne	20
	3. Kształt obiektu wizualnego	21
	4. Figura jako pojęcie obiektu wizualnego	23
	5. Morfologia, struktura i kontekst jako składowe pojęcia obiektu wizualnego	26
		5.1. Morfologia	27
		5.2. Struktura	27
		5.3. Kontekst	30
	6. Figura jako narzędzie organizowania przestrzeni	31
	7. Strukturalne cechy kształtu figury	36
		7.1. Pojedynczość	37
		7.2. Pryncypialność (uchwytność zasady)	38
		7.3. Integralność (kompletność)	39
	8. Zakończenie	41
	Bibliografia	42
Piotr Francuz, Dobrosław Bagiński; II. Własności kształtów jako podstawa kodów wizualnych	45
	1. Eksperyment	47
	2. Metoda	48
		2.1. Osoby badane	48
		2.2. Materiały	48
		2.3. Procedura	50
	3. Wyniki	51
	4. Interpretacja wyników	60
	Bibliografia	61
Jarosław Janowski; III. Przedstawienia wyobrażonej przestrzeni na obrazach	63
	1. Widzenie głębi na obrazach	64
		1.1. Percepcja bezpośrednia i pośrednia	64
		1.2. Widzenie stereopsyjne	66
		1.3. Pozastereopsyjne złudzenie głębi	67
		1.4. Pozastereopsyjne wskaźniki głębi zastosowane w perspektywie	68
		1.5. Perspektywa jako powiązanie transpozycji i porównywania wielkości	80
		1.6. Mechanizmy złudzenia głębi niezwiązane z perspektywą	83
		1.7. Pozastereopsyjne mechanizmy złudzenia głębi związane z ruchem	91
		1.8. Przyczyny przemian w obrazowaniu	92
	2. Perspektywa jako poprawna forma przedstawiania wyobrażeń	95
		2.1. Na czym polega odwzorowanie perspektywiczne?	95
		2.2. Teorie kwestionujące perspektywę jako poprawny zapis widzenia	96
		2.3. Perspektywa jako język	99
		Bibliografia	109
Piotr Markiewicz, Piotr Przybysz; IV. Neuroestetyczne aspekty komunikacji wizualnej i wyobraźni	111
	1. Neuroestetyczne badania nad sztuką	111
		1.1. Czym jest neuroestetyka?	111
		1.2. Zadania i cele badawcze neuroestetyki	111
		1.3. Niektóre badania neuroestetyczne: wyniki	112
	2. Jak mózg/umysł przetwarza informację na temat dzieła sztuki?	113
		2.1. O specyfice artystycznie spreparowanego bodźca	114
		2.2. Jak mózg przetwarza informację o bodźcu wzrokowym?	116
		2.3. Różnice między przetwarzaniem informacji o bodźcu zwykłym i artystycznie przetworzonym	119
	3. Typologia artystycznych bodźców i reakcji wizualnych	121
		3.1. Bodziec iluzyjny	122
		3.2. Bodziec niejednoznaczny	124
		3.3. Bodziec wyolbrzymiony	127
		3.4. Bodziec relacyjny	129
		3.5. Bodziec empatyzujący	132
	4. Wyobraźnia estetyczna	135
	5. Neuropsychologia zachowań artystycznych	140
	6. Podsumowanie	144
	Bibliografia	144
Piotr Francuz; V. Teoria wyobraźni Stephena Kosslyna. Próba reinterpretacji	149
	1. Krótka historia debaty na temat wyobraźni	149
	2. Założenia teorii wyobraźni Stephena Kosslyna	155
		2.1. Bufor wizualny	156
		2.2. Przetwarzanie własności obiektu i własności przestrzeni	157
		2.3. Pamięć asocjacyjna	159
		2.4. System przerzucania informacji (information shunting)	159
		2.5. Moduły: przesunięcia uwagi (attention shifting) i torowania góra-dół (top-down priming)	160
	3. Krytyczna analiza teorii wyobraźni Stephena Kosslyna	161
		3.1. Wejście do systemu	161
		3.2. Czy mózg ogląda wytwarzane przez siebie mapy topograficzne?	162
		3.3. Oddolne i odgórne sterowanie oknem uwagi	165
		3.4. Hipoteza holograficznego szkicu pierwotnego w emulatorze percepcyjnym	170
		3.5. O neuroanatomicznych podstawach rozpoznawania obiektów wizualnych i typologii wyobrażeń	174
		3.6. Jaką rolę w powstawaniu wyobrażeń odgrywają płaty czołowe?	177
	4. W kierunku teorii wyobraźni	179
	Zakończenie	183
	Bibliografia	185
Piotr Markiewicz; VI. Procesy wyobraźni w modelu mózgowia jako systemu zamkniętego	191
	1. Mózgowie jako system izolowany	191
	2. Dlaczego żachwa zjada swój mózg?	192
	3. Neuronauka i model mózgu	193
		3.1. Autonomia układu nerwowego	194
		3.2. Przedsensoryczne dyspozycje mózgowia	195
		3.3. Niezależność mózgowia od stymulacji sensorycznej	196
	4. Dane empiryczne i ich interpretacja	197
	5. Wątpliwości	200
	6. W kierunku wyobraźni jako systemu symulacji	201
	Bibliografia	204
Piotr Francuz; VII. Wyobraźnia jako wytwór aktywności mózgowego emulatora procesów motorycznych i percepcyjnych	207
	1. Tradycyjne modele kontroli zachowań motorycznych	210
	2. Model kontroli zachowania motorycznego za pośrednictwem emulatora ruchu	212
	3. Filtr Kalmana	216
	4. Wyobraźnia motoryczna	221
	5. Wyobraźnia wzrokowa	223
	6. Modalny i amodalny emulator	224
	7. Percepcja	226
	Podsumowanie	227
	Bibliografia	229
Bibianna Bałaj; VIII. Umysłowa symulacja z wykorzystaniem wyobraźni motorycznej. Przegląd teorii i badań	231
	1. Czym jest symulacja motoryczna?	232
	2. Czego dotyczy symulacja? Bezpośrednie połączenie między percepcją a działaniem	234
	3. Skuteczność wyobrażeniowego treningu motorycznego	235
	4. Efekt interakcji postawy ciała i zadania wyobrażeniowego	239
	5. Rozróżnienie czynności na własne i cudze	242
	Podsumowanie	245
	Bibliografia	246
Paweł Fortuna; IX. Zmiana przekonań w wyimaginowanym świecie. Rola wyobraźni w perswazji narracyjnej	249
	1. Założenia modelu wyobrażeniowego przenoszenia się w narrację (TIM).	251
		1.1. Pobudzające wyobraźnię odbiorców przekazy narracyjne	252
		1.2. Przenoszenie się w świat narracji a zmiana przekonań odbiorcy komunikatu	254
		1.3. Czynniki wpływające na uleganie przeniesieniu w świat narracji	256
	2. Empiryczne potwierdzenie założeń koncepcji TIM	257
	3. TIM a dwutorowe modele komunikacji perswazyjnej	260
	4. Alternatywne wyjaśnienia roli wyobraźni w perswazji narracyjnej – heurystyka symulacji	263
	5. Wnioski końcowe	266
	Bibliografia	267
Marcin Łatkowski, Oleg Gorbaniuk, Paweł Fortuna; X. Wpływ instrukcji wyobrażeniowej i narracyjnej formy komunikatu na skuteczność reklamy prasowej	271
	1. Instrukcja wyobrażeniowa a skuteczność reklamy	272
	2. Narracyjna forma przekazu	276
	3. Pytania i hipotezy badawcze	279
	4. Metoda	281
		4.1. Zmienne niezależne	281
		4.2. Zmienne zależne	282
		4.3. Osoby badane i przebieg badań	282
	5. Wyniki	283
		5.1. Zapamiętywanie treści reklamy	283
		5.2. Postawa wobec reklamy i wizerunek marki	285
	6. Dyskusja	285
	Bibliografia	287
Ewelina Soszyńska, Piotr Francuz; XI. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne oraz na odbiór wrażeń płynących z ciała	291
	1. Techniki wizualizacyjne	291
	2. Rola instrukcji wyobrażeniowych w aktywizacji wyobraźni	292
		2.1. Rola aktora i obserwatora w wyobrażeniu	293
		2.2. Werbalizacja wyobrażeń	294
	3. Wpływ wyobraźni na myślenie dywergencyjne	295
	4. Znaczenie wyobraźni dla odbioru wrażeń płynących z ciała	297
	5. Problem i hipotezy badawcze	298
	6. Metoda	300
		6.1. Materiały	300
		6.2. Osoby badane i przebieg badań	300
	7. Wyniki	301
		7.1. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne	301
		7.2. Wpływ aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeń płynących z ciała	306
	8. Dyskusja	307
		8.1. Wpływ aktywizacji wyobraźni na myślenie dywergencyjne	307
		8.2. Wpływ aktywizacji wyobraźni na odbiór wrażeń płynących z ciała	308
	Bibliografia	310
	Załącznik 1	313
	Załącznik 2	314
Źródła i opisy rycin	315
Indeks nazwisk	319

Inni Klienci oglądali również

17,10 zł 19,00 zł
Do koszyka

Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach - pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro

„Tym, co interesuje mnie szczególnie jest – po pierwsze – powracanie do ery Eisenhowera w amerykańskim kinie i serialach kolejnych dekad, a po drugie – jej obraz kreowany w tych produkcjach”. Autorka przedstawia spo...
30,60 zł 34,00 zł
Do koszyka

Medialne obrazy wroga

Praca podejmuje trudny i bardzo rozległy problem badaczy wymagający długich studiów interdyscyplinarnych oraz dużej dojrzałości naukowej. W dodatku tytułowa i jakże aktualna w naszym życiu publicznym i politycznym kwestia nie doczekała się w nas...
19,76 zł 21,95 zł
Do koszyka

Dyskursywny obraz Łodzi w mediach

Publikacja zawiera odpowiedź na pytanie, czy media wzmacniają i/lub wyciszają stereotypy o Łodzi. Przystępując do badania, określono następujące problemy poznawcze: co pisze się o Łodzi, jak się pisze oraz czy to, jak się pisze, podlega refleksji samyc...
26,91 zł 29,90 zł
Do koszyka

Obrazy Londynu

Przeplatają się tu rozmowy, zasłyszane historie, spotkania i sny. To dziennik podróży inicjacyjnej, dialog między sztuką a życiem.„Obrazy Londynu, oglądane w muzeach, zapisane w murach miasta, domagające się odczytania, świadec...
12,60 zł 14,00 zł
Do koszyka

Przekładanie obrazu świata

Książka jest propozycją dla tłumaczy tekstów artystycznych, ich badaczy, dydaktyków i studentów. Podpowiada spojrzenie na przekład tekstu artystycznego jako na rekonstrukcję zawartego w nim niestandardowego językowego obrazu świata...
32,13 zł 35,70 zł
Do koszyka

Obraz jako medium wtajemniczające w misterium

Zakres tematyczny książki dotyczy zagadnień obrazu w objawieniu biblijnym, tradycji Kościoła oraz współczesnej praktyce na płaszczyźnie świętych wizerunków. Podjęte zagadnienia obejmują problematykę formy obrazu w kontekście aspektó...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!