W trzech głównych częściach prezentowanej pracy Mieszko Ciesielski podejmuje ważne zagadnienia teologiczne związane z pozornie paradoksalnym łączeniem postawy ateistycznej i teistycznej, będącym jednocześnie propozycją alternatywy dla dominującej dychotomii wiary i niewiary w Boga. Najwięcej miejsca poświęca tzw. teizmowi umiarkowanemu, jak określa wypracowane stanowisko, które ma przezwyciężać wzrastający w ostatnim czasie radykalizm tradycyjnego teizmu i światopoglądu ateistycznego; na jego rzecz prezentuje oryginalny dowód z miłosierdzia na obecne nieistnienie Boga. W ramach przedstawianego stanowiska rozważa również problematykę samounicestwienia się Boga – w filozofii antycznej i chrześcijańskiej, a także, dzięki nowej interpretacji, dostrzeganą w samej Ewangelii. Teizm umiarkowany zostaje ponadto odniesiony do współczesnych wydarzeń religijnych w ramach teologii znaków bożych. Całość stanowi bardzo ciekawe i nowatorskie studium filozoficzno-teologiczne.
Mieszko Ciesielski – filozof, adiunkt w Instytucie Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się metodologia nauk humanistycznych, filozofia i teoria społeczna. Opublikował m.in.: Zagadnienie ograniczeń racjonalnego modelu działań ludzkich. Próba ujęcia działania nawykowo-racjonalnego, Poznań 2012.
Spis treści Wstęp 7 Część I Miłosierne samounicestwienie się Boga w świetle rozumu ludzkiego 1. Dwa dogmaty filozofii greckiej, a Objawienie judeochrześcijańskie 15 2. Między teizmem i ateizmem – w poszukiwaniu integracji 23 3. Dowód z miłosierdzia na obecne nieistnienie Boga 39 4. Dowód z miłosierdzia na obecne nieistnienie Boga, a problem konieczności Jego istnienia 59 5. Bóg nie musi cierpieć, żeby się ofiarować 76 6. „Śmierć Boga”, „milczenie Boga”, a Jego „miłosierne samounicestwienie” 83 Część II Miłosierne samounicestwienie się Boga w świetle Pisma św. 1. Czy Jezus jako pierwszy ogłosił Śmierć Boga? Problem interpretacji Pisma św. 95 2. Przymierze czy Testament? 107 3. Człowiek dziedzicem Boga, Dobrego Pasterza? 125 4. Jezus-Bóg czy Jezus ludzkim zwierciadłem Boga? 144 5. Objawienie Boga w Trzech Osobach czy jedna Osoba Boska w trzech objawieniach? 169 6. Czy możliwe, że piekło jest puste, choć nie wszyscy zostają zbawieni? 186 Część III Miłosierne samounicestwienie się Boga w świetle znaków religijnych 1. Boże znaki: cudowna interwencja czy pozostawiony ślad po nieistniejącym już Bogu? 203 2. Jan Paweł I – św. Jan Paweł II – Benedykt XVI – Franciszek: powtórne objawienie miłosierdzia Bożego? 220 3. Wspólnota Spełniających Boży Testament, czyli w stronę religii przyszłości 230 Zakończenie 236 Bibliografia 243 Indeks osób 250 Summary (tłum. Agnieszka Wróblewicz) 254