0 POZYCJI
KOSZYK PUSTY

Między wykluczeniem a integracją - realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna

(eBook)
0.00  (0 ocen)
 Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły
  • Druk: Łódź, 2013

  • Wydanie/Copyright: wyd. 1

  • Autor: Grażyna Mikołajczyk-Lerman

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

  • Formaty:
    PDF (Watermark)
    Watermark
    Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.

Zwiń szczegóły
Produkt niedostępny
Dodaj do schowka

Między wykluczeniem a integracją - realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna

Podjęty w pracy problem stanowi diagnozę sytuacji dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin głównie w kontekście funkcjonowania społecznego oraz możliwości realizacji uprawnień gwarantowanych w konwencjach międzynarodowych ratyfikowanych przez polski rząd. Książka obejmuje dogłębną wielodyscyplinarną i wielokontekstową analizę takich podstawowych pojęć, jak niepełnosprawność, wykluczenie, co podkreśla naukowy charakter recenzowanego opracowania. Ponadto Autorka przedstawiła różne koncepcje z uwzględnieniem dynamiki zmian w ich rozumieniu i interpretacjach. Szczególnie cennym i nowatorskim podejściem do prezentacji problematyki pracy i dalszej operacjonalizacji problemów badawczych jest szczegółowa prezentacja wszystkich międzynarodowych, europejskich i krajowych konwencji, a także innych aktów prawnych o charakterze ogólnym i szczegółowym obejmujących prawa dzieci niepełnosprawnych i zobowiązania poszczególnych krajów (na różnych poziomach administracji) do ich przestrzegania. Książka znajdzie wielu odbiorców zarówno z kręgu badaczy problemów społecznych, jak i rodzinnych dotyczących dzieci i młodzieży niepełnosprawnej i ich rodzin, ale również praktyków wspierających osoby niepełnosprawne i ich rodziny w procesie ich edukacji i rozwoju społecznego przygotowującego do w miarę aktywnego, zintegrowanego społecznie dorosłego życia

  • Kategorie:
    1. Ebooki i Audiobooki »
    2. Socjologia
  • Język wydania: polski
  • ISBN: 978-83-7525-927-8
  • Liczba stron: 290
  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po uprzednim opłaceniu (PayU, BLIK) na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
  • Minimalne wymagania sprzętowe:
    • procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    • Pamięć operacyjna: 512MB
    • Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    • Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    • Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    • Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
  • Minimalne wymagania oprogramowania:
    • System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    • Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    • Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    • Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
  • Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
  • Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
    Więcej informacji o publikacjach elektronicznych
Wprowadzenie	9

Część pierwsza 	15

Rozdział  I.  Niepełnosprawność  dzieci  –  konceptualizacja  problemu społecznego 	17

1.	Teoretyczne podejścia do niepełnosprawności 	17
1.1.	Niepełnosprawność w teoriach socjologicznych 	17
1.1.1.	Niepełnosprawność w funkcjonalnych teoriach zdrowia i choroby 	18
1.1.2.	Niepełnosprawność jako forma dewiacji, piętno, naznaczenie 	19
1.1.3.	Niepełnosprawność jako forma dyskryminacji i wykluczenia (disablizm) 	21
1.2.	Modele wyjaśniania niepełnosprawności 	24
1.2.1.	Model dobroczynny (charity model) 	26
1.2.2.	Model medyczny (medical model) 	27
1.2.3.	Model społeczny (social model) 	28
1.2.4.	Model biopsychospołeczny (biopsychosocial model) 	29
1.2.5.	Model oparty na prawach człowieka (the human rights based approach) 	33
1.3.	Konceptualizacja osób niepełnosprawnych 	34
1.4.	Konceptualizacja dziecka niepełnosprawnego 	36
2.	Między wykluczeniem a integracją społeczną niepełnosprawnych 	38
2.1.	Wykluczenie społeczne 	39
2.1.1.	Źródła i historia pojęcia 	39
2.1.2.	Przegląd wybranych kategorii i definicji wykluczenia społecznego 	46
2.1.3.	Podejście oparte na prawach człowieka a wykluczenie społeczne 	51
2.1.4.	Niepełnosprawność jako czynnik wykluczenia 	59
2.1.5.	Autowykluczenie 	61
2.2.	Specyfika wykluczenia dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin 	63
2.2.1.	Autowykluczenie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym 	69
2.3.	Integracja społeczna 	71
2.3.1.	Integracja społeczna osób niepełnosprawnych 	74
2.3.2.	Specyfika integracji społecznej niepełnosprawnych dzieci 	80
 
Rozdział II. Prawne aspekty życia i edukacji dzieci niepełnosprawnych	87

1.	Regulacje prawne w zakresie problematyki praw dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin w systemie uniwersalnym, europejskim i krajowym	87
1.1.	Typologia aktów prawnych	87
1.2.	Regulacje prawne ONZ	90
1.2.1.	Regulacje prawne ogólne	90
1.2.2.	Regulacje prawne szczegółowe	92
1.3.	Europejskie regulacje prawne (Unii Europejskiej i Rady Europy)	100
1.3.1.	Regulacje prawne ogólne	100
1.3.2.	Regulacje prawne szczegółowe	102
1.4.	Regulacje prawne w Polsce	108
1.4.1.	Regulacje prawne ogólne	108
1.4.2.	Regulacje prawne szczegółowe	111
2.	Konwencja o prawach dziecka jako szczególny dokument chroniący prawa dzieci niepełnosprawnych	114
2.1.	Analiza normatywna postanowień konwencji	114
2.1.1.	Konwencja jako podstawa międzynarodowej ochrony praw dziecka	114
2.1.2.	Sytuacja dziecka niepełnosprawnego w świetle Konwencji	117
2.2.	Praktyczne aspekty wykonywania postanowień Konwencji	119
2.2.1.	Zastrzeżenia  Komitetu  Praw  Dziecka  ONZ  wobec  Polski  jako  strony realizującej postanowienia Konwencji	119
2.2.2.	Realizacja postanowień Konwencji w wybranych krajach (Francja, Wielka Brytania, Szwajcaria)	122

Część druga	127

Rozdział III. Niepełnosprawność dzieci jako przedmiot badań	129

1.	Zakres i struktura zjawiska niepełnosprawności wśród dzieci	129
1.1.	Rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym w Łodzi	130
1.2.	Niepełnosprawni uczniowie w Polsce	133
1.2.1.	Niepełnosprawni uczniowie w Łodzi	136
2.	Przegląd badań nad niepełnosprawnością dzieci	138
3.	Charakterystyka badań własnych	140

Rozdział IV. Realizacja prawa dziecka niepełnosprawnego do godziwych warunków życia i wsparcia społecznego	147

1.	Warunki życia w gospodarstwach domowych z dzieckiem niepełnosprawnym	147
1.1.	Wymiar ekonomiczny życia rodzin	149
1.2.	Konsekwencje finansowe i emocjonalne dla matek opiekujących się dzieckiem niepełnosprawnym	155
2.	Dostęp i realizacja prawa dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny do wsparcia społecznego	161
 
Rozdział  V.  Realizacja  prawa  dziecka  niepełnosprawnego  do  opieki zdrowotnej i rehabilitacji	169

1.	Dostęp dziecka niepełnosprawnego do opieki zdrowotnej i rehabilitacji	169
2.	Uwarunkowania realizacji prawa dziecka niepełnosprawnego do opieki zdrowotnej i rehabilitacji	170

Rozdział VI. Realizacja prawa dziecka niepełnosprawnego do edukacji (oświaty, nauki i przygotowania zawodowego)	175

1.	Funkcjonowanie  dziecka  niepełnosprawnego  w  środowisku  szkolnym  i  rówieśniczym	177
1.1.	Biografia edukacyjna niepełnosprawnych dzieci	177
1.2.	Uczestnictwo w życiu szkoły i relacje szkolne dziecka niepełnosprawnego	183
1.3.	Problemy i trudności dziecka niepełnosprawnego w szkole	192
2.	Bariery dyskryminacyjne w edukacji uczniów niepełnosprawnych	194
3.	Szanse edukacyjne uczniów niepełnosprawnych	198
3.1.	Ocena przygotowania dziecka niepełnosprawnego przez szkołę	198
3.2.	Postulaty rodziców dzieci niepełnosprawnych	201
4.	Pozytywne i negatywne aspekty integracji szkolnej	203
4.1.	Aspekty pozytywne	203
4.2.	Aspekty negatywne	208
4.3.	Ocena  przygotowania  szkoły  do  realizacji  integracji  szkolnej  i  propozycje zmian 	212

Rozdział VII. Realizacja prawa dziecka niepełnosprawnego do równego traktowania, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i integracji społecznej	217

1.	Realizacja prawa dziecka niepełnosprawnego do równego traktowania	217
1.1.	Niepełnosprawność to jest niewola – postrzeganie niepełnosprawności i dziecka niepełnosprawnego	220
2.	Realizacja prawa dziecka niepełnosprawnego do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i integracji społecznej	223
2.1.	Opinie rodziców/opiekunów dzieci niepełnosprawnych	223
2.2.	Doświadczenia dzieci pełnosprawnych i ich rodziców	228
2.2.1.	Szanse i ograniczenia integracji społecznej – postawy rodziców dzieci pełnosprawnych wobec integracji społecznej pełno- i niepełnosprawnych	234

Rozdział VIII. Między wykluczeniem a integracją – refleksje końcowe i rekomendacje	241

1.	Wnioski z badań	241
2.	Rekomendacje	249

Bibliografia	253
Spis tabel	285
Spis rysunków	287
Od Redakcji	289

Inni Klienci oglądali również

8,94 zł 9,93 zł
Do koszyka

Nie idź tam, człowieku!

Autor, po pięćdziesięciu latach życia w beztroskim ateizmie, ruszył w najstarszą pielgrzymkową drogę Europy. Ruszył, bo tej okolicy nie znał, bo było tanio i szansa na nową przygodę. Okolicę poznał, pieniędzy dużo nie wydał, przygodę przeżył. A gdy prz...
7,64 zł 8,49 zł
Do koszyka

Prawo dziecka do szacunku

“Prawo dziecka do szacunku” to utwór Janusza Korczaka, polsko-żydowskiego lekarza, pedagoga, pisarza i publicysty, który był prekursorem działań na rzecz praw dziecka.Jest to jeden z ciekawszych u...
55,30 zł 79,00 zł
Do koszyka

Dzieci gułagu

Książka przedstawia historie dzieci, których rodziców uznano za "wrogów Związku Sowieckiego" w okresie od jego powstania do śmierci Stalina.Kiedy rodziców aresztowano, tracono, zsyłano do Gułagu - dzieci dzie...
33,84 zł 37,60 zł
Do koszyka

Jej wysokość kurtyzana

Złota era paryskiego półświatka. Świadome siebie kobiety bezlitośnie podbijają męskie serca i gromadzą fortuny. Kim jest największa z nich? Ta, która rzuciła wyzwanie mieszczańskiej moralności, uciekła z moskiewskich slumsów i zost...
22,41 zł 24,90 zł
Do koszyka

Podstawy prawa i wiedzy o społeczeństwie w pigułce

Publikacja stanowi kompleksowe opracowanie do nauki i powtórki przed egzaminem. W książce zostały zawarte najważniejsze zagadnienia z podstaw prawa i wiedzy o społeczeństwie.Opracowanie zostało podzielone na 2 działy tematyczne, w kt...
49,68 zł 55,20 zł
Do koszyka

Handel i jego rozkwit po roku 1989

Niniejsze opracowanie teoretycznie analizuje losy polskiego handlu i jego rozwoju od początku lat 90. W roku 1990 rozpoczął się proces związany z dobrobytem w polskim handlu. To wtedy do Polski zaczęły napływać produkty, które nie były dostęp...

Recenzje

Dodaj recenzję
Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!